Rykten om Wilmer Wallenstams klassbyte har figurerat en längre tid. Ända sedan finalen på Mantorp Park faktiskt. Då hade han otur och tvingades bryta det avslutande heatet med tekniska problem. I samma stund försvann chansen till segern i mästerskapets GT3-kategori. Titeln gick i stället till Wallenstams teamkompis i Fragus Motorsport, norskan Isabell Rustad.
– När sådana saker händer är det givetvis jobbigt, men man får lägga det bakom sig och blicka framåt, säger Wallenstam,
Succé direkt
Innan den dramatiska upplösningen i Östergötland hade tonåringen från Jonsered utanför Göteborg tagit alla med storm när han efter ett års uppehåll gjorde racingcomeback i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. I en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) för Fragus Motorsport öppnade han säsongen sensationellt bra. Med tre segrar och en andraplats i de inledande två deltävlingarna ryckte han åt sig ledningen i GT3-kategorin.
Succén höll i sig över det inledande racet på Jyllandsringen i Danmark där han återigen stod överst på prispallen. Men i det andra blev han oskyldigt offer i en incident och tvingades bryta.
Dramatiskt slut
Andra halvan av säsongen började visserligen bra med seger och andraplats i Kanonloppet, men två fjärdeplatser på Rudskogen Motorsenter gjorde att jagande Isabell Rustad (etta och tre på hemmaplan) helt plötsligt var i kapp – och förbi. Bara 7,5 poäng skiljde emellertid dem åt inför avgörandet på Mantorp Park. Halvvägs in i finalen hade det avståndet krympt till 1,5 poäng. Förutsättningarna inför säsongens sista race var därför enkla: den som kom först i mål skulle erövra GT3-titeln.
Rustad tog ledningen, men skuggades av Wallenstam när han tvingades bryta.
Naturligt steg
En andraplats i GT3 och fjärdeplats totalt i mästerskapet blev det emellertid för 17-åringen, som vann flest race (fem), tog flest pole positions (fyra) och hade överlägset flest snabbaste varv (sju).
– Det gick bra och eftersom Cup-bilen gjorde sin sista säsong i Sprint Challenge blev det naturligt för mig att blicka mot Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Efter en intensiv höst och vinter, under vilken Wallenstam jobbat hårt för att få ihop alla pusselbitar, offentliggörs nu hans nya satsning. Det sker på dagen ett år efter att Fragus Motorsport presenterade honom som teamets nya förare i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
Redan kört bilen
Sedan ett par veckor tillbaka står också Wallenstams nya bil, Porsche 911 GT3 Cup (992), utställd på Porsche Center Göteborg. Bilen, som tidigare körts av Hampus Hedin, har redan provkörts av Porsche Carrera Cup Scandinavias senaste, unga tillskott.
– Jag körde den under två tester på Gelleråsen Arena i höstas. Den kändes jättebra, men eftersom jag inte kört utan ABS sedan jag tävlade i Formula Nordic, vilket är ett tag, var det självklart en liten omställning. Det gäller att lära sig att inte låsa upp däcken. Det blev några upplåsningar på Gelleråsen, säger Wallenstam och ler.
Självklart teamval
Som ung debutant i klassen väntar många utmaningar för Wallenstam.
– Målet är i första hand att lära känna bilen och klassen – och prestera så gott som möjligt.
Satsningen sker som sagt med Fragus Motorsport, ett lika självklart val som mästerskapsbytet.
– Vårt samarbete med Fragus har fungerat jättebra och jag ser verkligen
fram emot att fortsätta med dem, säger Wallenstam.
Inför fjolårssäsongen genomförde Fragus Motorsport försäsongstester på Oschersleben i Tyskland.
– Det ser ut som om vi ska dit i år igen. Utöver det hoppas jag på en hel del tester på hemmaplan. Sedan blir det mycket simulatorträning, speciellt av Drivecenter Arena i Skellefteå. Där har jag aldrig tävlat tidigare.
Körkort på gång
Wilmer Wallenstam, som läser andra året på Polhemsgymnasiet i Göteborg, fyller 18 år den 27 maj. Till säsongens andra deltävling, som är just Drivecenter Arena, hoppas han därför kunna köra själv.
– Förhoppningsvis, säger han med tanke på sina pågående körkortsstudier.