Emil Persson gjorde succé när han hoppad in i Porsche Carrera Cup Scandinavia i finalen på Ring Knutstorp 2020. En finfin sjätteplats i det inledande racet följde han upp med en tredjeplats i det andra!
I fjol, under sin första hela säsong i mästerskapet, blev det ytterligare fem topp 3-placeringar. Faktum är att Persson stod på pallen i alla deltävlingar utom i finalen på Mantorp Park.
Men fram till framträdandet på i Fällfors i juni i år hade Persson alltid fått nöja sig med andra eller tredje plats. I Norrland ändrade han på det.
När först Lukas Sundahl och sedan Dennis Hauger halkade av i blötan i det andra racet på Drivecenter Arena tog 32-åringen från Karlskoga chansen.
– När både Sundahl och Hauger gick ut lite låg jag kvar för att ha lite sikt. Det kanske var min räddning, det som gjorde att jag inte hamnade ute i det hala som de, säger Persson, som inte hade något emot att konkurrenterna framför honom tappade både fäste och placeringar.
– Nej för fasen, det var perfekt för mig, säger han och ler.
Efterlängtad seger
Segern i Fällfors var välkommen för Kristoffersson Motorsport och, såklart, viktig för Persson. De senaste säsongerna har han nämligen varit lite svältfödd på triumfer i de mästerskap han i första hand fokuserat på.
– I STCC var det nära några gånger 2020 och i fjol, i Carrera Cup, var vi med högt upp vid flera tillfällen men saknade det där lilla extra. Sedan ska man ha tur också, som i Fällfors. Det hör till, säger han.
Kan bli bättre i kval
Att Emil Persson är en stabil och snabb förare i race har han visat många gånger. Bland annat är ovan nämnda pallplatser är ett tydligt bevis på det. Men i kval har han svårare att få till det. Hittills har han bara en ”pallplats” i kval i Porsche Carrera Cup – tredjeplatsen i Q2 i premiären på Ring Knutstorp förra året.
– Det stämmer. Där har jag min svaghet, medger han utan omsvep.
– Jag måste bli bättre på när man ska pusha med nya däck, trycka på när de är som bäst. Det är som om jag håller tillbaka lite, inte riktigt vågar. När jag kommer in i en sväng och ska gå på gasen så kanske jag tvekar någon tiondel.
• Ekonomiskt betingad reflex?
– Ja, absolut är det det också. Jag har inte budget att sätta bilen i muren om det nu skulle råka bli så. Det är självklart att man har med det i bakhuvudet. Men Porschen är väldigt speciell att få till med nya däck. Jag kanske helt enkelt inte riktigt anpassat mig än, det här är ju bara min andra säsong i Carrera Cup.
Stark inledning
I ett mästerskap som Porsche Carrera Cup Scandinavia, där förarna tävlar i likvärdigt material, är kvalet och startpositionerna i racen av otroligt stor betydelse.
– Det gäller att kvala sämst femma för då är man ändå med där uppe, men det går inte att kvala sjua, åtta som jag gjort några gånger, säger Persson och fortsätter:
– Men det handlar också mycket om att inte göra några misstag i racen och plocka poäng hela tiden. Att jag är med där uppe i toppen beror på att jag minimerat misstagen och inte brutit något race ännu.
Och att han utöver två femte- och en sjätteplats tagit 25 poäng genom sin seger.
Bättre och bättre
Emil Persson kämpar med att förbättra sitt kvalfacit. Och han tycker att det går framåt.
– Anderstorp senast var ingen höjdare, den kan vi glömma (skratt), men Fällfors var lite bättre och det känns som om vi hittar mer i bilen för varje gång vi kör den.
Han är dock är noga med att inte skylla mindre bra kvalinsatser på varken bil eller team.
– Bilen är det inga fel på, det här är något som jag måste jobba på själv, säger han och låter lite frustrerad.
– Klart det är frustrerande. Jag sätter alltid höga krav på mig själv och blir väldigt besviken om det inte går som jag har tänkt. Men det är bara att jobba på och inte gräva ner sig för mycket för då kommer man aldrig att få till det.
Vill haka på
Med ökat självförtroende tror Persson på fortsatt bra fart och många nya poäng på Scandinavian Raceway 5-6 augusti. Tävlingen omfattar tre race – de två för Anderstorp samt det inställda tredje heatet från Fällfors, som tjock dimma omöjliggjorde. Till det sistnämnda, som avgörs fredag kväll, behöver inte Persson kvala. Det gjorde han redan den 17 juni och kommer att ha startposition fem.
I leden framför honom står Ola Nilsson, Pontus Fredricsson och polemannen Lukas Sundahl. Startruta två kommer att vara tom. Till den positionen kvalade gästföraren, norrmannen Dennis Hauger, men han kommer inte till start i Anderstorp.
– Jag ser fram emot tävlingen, hoppas kunna förvalta startpositionen i det inledande heatet på bästa sätt och göra ett riktigt bra kval till de två andra. Efter tävlingen i Småland är vi halvvägs in i mästerskapet och det gäller att fortsätta prestera för att haka på i toppen.