Att Hampus Ericsson och Lukas Sundahl blir teamkompisar mitt i titel- och SM-guldstriden i Porsche Carrera Cup Scandinavia är överraskande.
– Men jag känner ingen tveksamhet inför att samarbete med Lukas i det här lite speciella läget. På banan är vi de största rivaler med stor respekt för varandra. Vid sidan om är vi kompisar som kan snacka lite skit och ha skoj tillsammans, säger Ericsson, som inför de två resterande deltävlingarna toppar tabellen två poäng före just Sundahl.
Den regerande mästaren från Småland har heller inga betänkligheter när det gäller att tävla tillsammans med sin främste konkurrent när mästerskapet går in i ett avgörande skede.
– Nej, absolut inte. Hampus och jag är bra kompisar och det finns inget otalt mellan oss. Vi har aldrig haft några svårigheter med varandra även om det ibland varit tight mellan oss på banan. Jag tror att det här kommer att fungera bra, säger Sundahl.
Gott och blandat
Mästerskapsrivalerna kommer att dela en Porsche 911 GT3 Cup (992) med ytterligare två svenska förare, Ericssons teamkompisar i M3G Motorsport, Gustav Bergström och Edward Sandström.
– En påhittig föraruppställning från teamchefen Ronnie Bergströms sida. Två stora rivaler som gör upp i Carrera Cup och Gustav som har betydligt mer erfarenhet av långloppsracing än vad både jag och Lukas har. Sedan har vi mästaren själv, Edward, teamets förarcoach, säger Ericsson och tillägger:
– Det är lite gott och blandat.
Lukas Sundahl håller med och konstaterar dessutom:
– Att vi är fyra svenskar som ska dela bil blir extremt skönt med tanke på att jag aldrig har gjort det här innan. Edward och Gustav har tidigare erfarenhet som de kan dela med sig till mig och Hampus.
Segerrutin finns
Edward Sandström, mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2007, har kört inte mindre än 13 stycken 24-timmarsrace. Fyra av dem har han vunnit totalt: Barcelona 2011, Dubai 2011, Zolder 2012 och Nürburgring 2015.
– Men det är ett tag sedan jag tävlade. Jag gjorde mitt senaste race 2018 så inför starten i Barcelona får jag skaka liv i minnena lite, säger 44-åringen som efter några år i Spanien är tillbaka hemma i Sverige.
Med all sin erfarenhet får Sandström självklart en viktig roll i teamet. Det finns en hel del som han kan hjälpa 24-timmarsdebutanterna Ericsson och Sundahl med.
Gustav Bergström är visserligen bara i början på sin motorsportkarriär, men har både rutin och framgångar från långloppsracing att luta sig mot. Förra säsongen var han nämligen med och körde hem en klasseger i Dubai 24-timmars och en andraplats i 12-timmars i Mugello.
Målet är klasseger
– När det gäller Hampus och Lukas tror jag inte att de kommer ha några problem med speeden. De är snabba och vana vid bilen. Svårast för dem blir kanske hur de ska förbereda sig, lära sig alla regler och hur allt fungerar. Det är mycket special i ett 24-timmarsrace, men båda är unga och lär sig säkert blixtsnabbt, säger Sandström och fortsätter:
– Man måste köra så fort man kan för att kunna vinna, men lika viktigt är det att inte slarva eller dra på sig några straff. Ofta vinner man den här typen av race genom att undvika misstag.
Och vad har då svenkvartetten för mål med sin start? Edward Sandström svarar:
– Vi kan väl inte åka till Spanien med en sådan här line up och sikta på något annat än klasseger. Om man har speeden borde man väl kunna lära sig alla andra grejer. Det blir en utmaning, men jag tycker ändå att seger måste vara målet.
Tävlingen i Barcelona blir tredje steget i M3G Motorsports långloppssatsning och precis som i fjolårets båda tävlingar har teamet valt att samarbeta med tyska HRT Performance, som kommer att driva ytterligare två Porsche 911 GT3 Cup (992) i racet.
Dröm blir verklighet
I och med starten i Barcelona förverkligar Hampus Ericsson en racingdröm.
– Ja, det kan man verkligen säga. Att tävla i de här sammanhangen är ett av mina långsiktiga mål och att få smaka på det redan nu känns bra. Jag är otroligt tacksam över att få chansen, säger han.
Lukas Sundahl ser också fram emot avstickaren till Barcelona mitt i Carrera Cup-spurten.
– Det ska bli extremt kul att få prova på det här med 24-timmars. Jag är nyfiken och ser verkligen fram emot det. Även om det är banracing så är det här något helt annat än vad jag är van vid, säger Sundahl.
Innan resan till Spanien väntar emellertid årets näst sista deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia, Rudskogen Motorsenter i Norge 8-9 september. Där avgörs tre race i den heta guldstriden. Frågan är om vänskapen mellan titelrivalerna håller i sig inför samarbetet helgen därpå?
– Man vet aldrig, vad som helst kan hända. Vi får se, säger Ericsson skämtsamt och skrattar gott.