Det blev ett jämnt och rafflande kval i årets första deltävling. I den inledande kvalomgången, Q1, rymdes hela startfältet på 22 bilar inom två sekunder. De 15 bästa var inom nio tiondelar.
I Q2, där de åtta främsta från Q2 gjorde upp om de främsta startpositionerna i lördagens andra race, var det bara tre tiondelar mellan snabbaste och ”långsammaste” bil.
– Hela startfältet inom två sekunder! Så tight tror jag aldrig det varit tidigare i mästerskapet, säger Thomas Johansson, sporting director för PCCS.
Teamkamp
I sin comeback i mästerskapet dominerade Robin Hansson Q1 med 58,082 vilket var 0,155 snabbare än Pontus Fredricsson. I Q2 slog den sistnämnde tillbaka. Fredricsson var snabbast, 7 hundradelar före Hansson.
– Mitt snabbaste kval på fyra år, det kändes suveränt. Jag hade perfekt fokus och hittade en bra rytm, konstaterade en belåten Fredricsson.
Robin Hansson var självklart också nöjd. Och glad över både Fredricssons, sin egen och teamets framgång.
– Skitkul för Pontus. Teamet jobbar stenhårt för oss båda, sa han och tillade lite skämtsamt och kaxigt:
– Det här är ett bevis på att vi är bäst.
Hemmasonen gladde
Bakom toppduon slog Hugo Nerman och Anton Marklund till med tredje bästa tid i Q1 respektive Q2. Nerman, som är från Helsingborg, var bara en enda tusendel bakom Fredricsson.
– Eftersom det var lite kallt tog det ett tag innan jag fick upp temperaturen i däcken, men mot slutet gick det riktigt bra, sa Nerman som inte riktigt fick till det på samma sätt i Q2.
Där fick han nöja sig med åttonde plats, bara 3 tiondelar från pole position.
Sundahl efter
Bakom topptrion i de båda kvalen noterades Roar Lindland för två stabila fjärdeplatser. Däremot fick inte Lukas Sundahl, som var snabbast på förmiddagens officiella testpass, alls till det. Det regerande mästaren var inte vän med bilen på grund av en trasig stötdämpare och fick nöja sig med två sjätteplatser. Från den startpositionen har han en del att jobba med i lördagens båda race.
Intressant start
1997 års Formel 1-värlsmästare Jacques Villeneuve gör en intressant start i Porsche Sveriges gästbil. Kanadensarens medverkan i mästerskapspremiären har väckt stor uppmärksamhet. Villeneuve gjorde ingen besviken även om han inte var med riktigt i toppen i kvalen. Han blev sjua och femma i Q1 respektive Q2.
– Helt okey. Ring Knutstorp är en rolig bana men också tuff att köra om på. Förhoppningsvis kan jag slå vakt om min startposition genom racen i morgon, sa Villeneuve försiktigt.
Öhamn Masters-etta
Manus Öhman var den av förarna i Masters Cup, för förare över 40 år och tävlande i Porsche 911 GT3 Cup (991 II), som lyckades bäst i premiärkvalet. Som siste man tog han sig vidare till Q2 där han blev sjua.
– Med den fart jag hade under testdagen i går och på det officiella testet tidigare i dag hade jag räknat med att avancera till Q2. Det var i alla fall mitt mål, sa Öhman, som kunde konstatera att kvalträningen i Porsche GT3 Challenge Middle East under vintern gett resultat.
Om den sista platsen i Q2 slogs Lars-Bertil Rantzow med Öhman. Teamkampen slutade till Öhmans fördel – med fem hundradelar.
Trea i Masters Cup, och på tolfte plats totalt, slutade den tredje länken i starka och framgångsrika Mtech Competition, Thomas Karlsson.
Nykomlingar i täten
I Porsche Approved Cup, där förarna kör Porsche 911 GT3 Cup (991 I), slog nykomlingen Edvin Hellsten från Hovås till med bästa tid. Hans varv var bara tiondelen långsammare än Rantzows, men tre tusendelar snabbare än det varv norrmannen Emil Heyerdal, även han nykomling i mästerskapet, klockades för.
– Tight, men tillräckligt snabbt för att vara etta, konstaterade Hellsten, som har mer att ge i lördagens race.
– Klart jag är både nöjd och lite överraskad över att vi inte är längre ifrån toppen, men det var mycket trafik på banan och mitt snabbaste varv var inte det som jag ville sätta den bästa tiden.
Den knappa ”förlustmarginalen” till trots var Heyerdahl nästan lika nöjd som Hellsten efteråt.
– Vi har haft en hel del tekniska problem och tvingades bland annat stå över det officiella testat. Därför kändes det här extra bra, sa han.
Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ring Knutstorp 3 maj 2019.
Kval, Q1.
1. Robin Hansson, Fragus Motorsport, 58.082
2. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, + 0.155
3. Hugo Nerman, WestCoast Racing, + 0.156
4. Roar Lindland, WestCoast Racing, + 0.253
5. Anton Marklund, Marklund Motorsport, + 0.282
6. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, + 0.286
7. Jacques Villeneuve (G), Mtech Competition, + 0.421
8. Magnus Öhman (M), Mtech Competition, + 0.460
9. Lars-Bertil Rantzow (M), Mtech Competition/Porsche Center Hbg, + 0.511
10. Edvin Hellsten (A), Nova Racing, + 0.609
11. Emil Heyerdahl (A), Team Greenpower, + 0.612
12. Thomas Karlsson (M), Mtech Competition, + 0.703
13. Fredrik Ros (A), Steber Racing, + 0.792
14. Patrik Skoog (A), PFI Racing, + 0.813
15. Hugo Andersson (A), PWR Racing Customer Team, + 0.920
16. Christoffer Bergstrom (M), Team Pampas, + 1.044
17. Roger Hermansen (A), Hermansen Racing, + 1.336
18. Ole William Nærsnes, Jaffa Racing, + 1.588
19. Krister Andero (M), Prido Racing, + 1.711
20. Franck Århage (A), Århage Motorsport, + 1.749
21. Hampus Hedin, Fragus Motorsport, + 1.905
22. Johan Andersson (M), Fragus Motorsport, + 2.064
Kval, Q2.
1. Pontus Fredricsson, 58.060
2. Robin Hansson, + 0.076
3. Anton Marklund, + 0.102
4. Roar Lindland, + 0.134
5. Jacques Villeneuve (G), + 0.160
6. Lukas Sundahl, + 0.175
7. Magnus Öhman (M), + 0.254
8. Hugo Nerman, + 0.302