Titelkandidaterna Lukas Sundahl och Ola Nilsson visade klassen under hela dagen och turades om att vara etta och tvåa i passen. Nilsson var snabbast i det första (två hundradelar), men Sundahl slog tillbaka i det andra där han var tiondelen före sin främste utmanare om titeln.
I det tredje och avslutande testpasset, som väldigt mycket påminde om ett kval med snabba tider på mycket nya däck, var Sundahl återigen snabbast, 1.15.754, vilket var åtta hundradelar för Nilsson.
– Det var helt okey, men det känns som om det finns ett par tiondelar till att hämta. Det blev nämligen lite stökigt med trafik på de flygande varven på det sista passet, sa Sundahl.
Ola Nilsson var inte heller helt nöjd efter den första finaldagen på Mantorp Park.
– Det har varit en bra dag, men inte perfekt. Vi finlirar lite, hittar lite i körningen. Mantorp är en bana som jag aldrig känt hundra procent att så här ska jag göra, utan vi har fått leta lite grejer under dagen och det har blivit bättre och bättre och det känns bra, säger Nilsson och tillägger:
– Sedan är det sjukt kul att det är så jämnt.
Jämnt är bara förnamnet. Felix Rosenqvist och Marcus Annervi var nämligen, precis som Sundahl och Nilsson under 1,16 min på varvet. Rosenqvist slog till med tredje tid som avslutning och var bara en tiondel bakom Sundahl.
Marcus Annervi var i sin tur bara en hundradel bakom Rosenqvist.
Men det var tätt även bakom 1.15-kvartetten. Hampus Ericsson + 0,278, Emil Persson + 0,375 och Pontus Fredricsson + 0,399.
Sju förare inom fyra tiondelar tyder på att publiken kan räka med ett riktigt intressant kval i morgon, fredag.
Där varnar Lukas Sundahl för en av startfältets gästförare.
– Jag tror mycket på Felix i morgondagens kval. Han har lärt sig bilen och kapat tid hela dagen, säger den fyrfaldige mästaren.
Nilsson håller med:
– Felix är duktig och även i det här gästspelet har han snabbt kommit in i körningen. Jag tror absolut att han kommer att att vara med och slåss i toppen.
I fjolårets finalinhopp blev Rosenqvist tvåa och trea i en Porsche 911 GT3 Cup (991 II). I år gäller nya 992, men det var uppenbarligen inget som påverkade den rutinerade smålänningen. Han fanns sig snabbt tillrätta i bilen.
– Om ingen sagt att det var ny bil i år hade jag nog inte märkt någon skillnad, skojade han.
Rosenqvists IndyCar-kollega, Marcus Eriksson, hamnade inte helt oväntat något längre ner i resultatlistan.
– Jag har aldrig tävlat i den här typen av bil tidigare så det tar ett tag att komma in i det, sa Ericsson, som i det tredje och sista passet var tionde man, sekunden bakom Sundahl.
I kampen om titeln i Porsche Approved Cup var Hannes Morin något vassare än mästerskapsledande Andreas Ahlberg. Men det skiljde inte mycket – bara några tiondelar till Morins fördel i såväl pass ett som tre. I det andra var Ahlberg före – med fem tusendelar.
Men ingen av Ahlberg eller Morin var snabbast i klassen. Robin Hansson toppade två pass, Christoffer Bergström ett.