Med dubbla segrar på Gelleråsen Arena senast gjorde tvåfaldige mästaren Lukas Sundahl ett ryck i tabelltoppen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför tävlingen i Anderstorp är han 25 poäng före jagande Pontus Fredricsson.
Trea är Robin Hansson och bakom honom är det hårt mellan Hampus Ericsson (76 poäng) och Edvin Hellsten (74), som båda debuterade på PCCS-pallen senast i Karlskoga.
På Scandinavian Raceway finns det rekordmånga poäng att tävla om. 80 stycken noga räknat. Det kan öppna upp möjligheter för Fredricsson och de andra toppförarna i mästerskapet, men det kan lika gärna innebära att Sundahl drygar ut sin ledning. I Anderstorp är han som sagt svårslagen. Faktum är att han varit tvåa som sämst i sina sex senaste framträdanden på banan. Sedan 2017 är hans facit fyra segrar och två andraplatser.
– Även om jag bara har tio mil till Anderstorp är Scandinavian Raceway den bana jag kört allra minst på av de som brukar vara med i PCCS-kalendern. Innan jag började köra Porsche tävlade jag bara där en enda gång. Det var när jag körde Radical 2012, säger Sundahl och tillägger:
– Anderstorp är ingen favorit. Den är speciell med sina kurvor och raksträckor. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men det känns bara som om det borde gå att åka fortare där än vad jag gjort. Men det kanske det inte gör..?
Norge blev Småland
Scandinavian Raceway fanns inte med i den ursprungliga kalendern för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020, men när även hösttävlingen på Rudskogen Motorsenter blev struken på grund av Corona bestämde sig ledningen för mästerskapet att ersätta Norge med Småland.
I Anderstorp inleds också en mycket intensiv avslutning på säsongen med tre deltävlingar på fyra veckor – Anderstorp 18-19 september, Mantorp Park 2-3 oktober och Ring Knutstorp 9-10 oktober. På Scandinavian Raceway och Mantorp Park ska förarna i PCCS dessutom köra tre race för att kompensera för den inställda vårtävlingen i Norge och därmed säkerställa 14 utlovade race.
– Det blir en intensiv och skoj avslutning på mästerskapet och det känns bra att gå in i säsongsavslutningen med lite marginal till de andra, om det skulle hända något.
I såväl Anderstorp som på Mantorp Park finns det som sagt 80 poäng att hämta. Förutom 25 poäng för seger i heaten delas det ut två bonuspoäng för kval och tre för snabbaste varv. Kvalet avgörs som vanligt i två delar, Q1 och Q2. Q1 kommer att bestämma startordningen i de två första racen. Startordningen – platserna 1-8 – i race tre bestäms av resultatet i Q2.
”Gäller att vara lite smart”
– I de kommande två tävlingarna gäller det verkligen att vara med i kvalet. Där får man inte missa när så mycket står på spel. Vi står inför två mycket viktiga tävlingar och med tanke på att det är så många poäng att köra om gäller det att vara lite smart, tänka en gång extra, säger Sundahl som kan blicka tillbaka på en stark inledning av säsongen.
– Den har varit bra. Fyra segrar på sex race, det är rätt godkänt. Hittills är jag den ende föraren i det ordinarie startfältet som tagit en seger. Robin Hansson har två fullpoängare från Fällfors, men det var gästföraren Johan Kristoffersson som var först över mållinjen i båda racen där uppe.
I sin strävan att vinna mästerskapet för tredje året i rad, och därmed skriva ett stycke Carrera Cup-historia, jobbar Sundahl Racing ständigt med att utveckla bilen.
– Vi har finlirat lite med den och den känns jäkligt bra. Tempot i mästerskapet höjs för varje år. I fjol var väl egentligen Hansson lite snabbare än vad vi var, men saknade jämnheten. I år känns det som om vi har riktigt bra fart, säger Sundahl.