Jämte palltrion hamnade en lång rad förare i centrum i ett händelserikt och publikvänligt race.
Inledningsvis skuggade Linus Lundqvist, som kvalade tvåa, och Robin Hansson Sundahls gula Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Duellen om andraplatsen var tuff och på det femte varvet hamnade Lundqvist, som kör Porsche Sveriges gästbil, utanför banan och tappade till 13: e plats totalt. Även Hansson tappade mark och fick nöja sig med femte plats i mål.
– Jag hade ingen bra fart de första svängarna och uppvaktades först av Linus och sedan av Robin, som båda var rätt heta. Men jag lyckades försvara mig, skaffade en lucka och sedan löste Linus och Robin problemet åt mig i och med sin duell, sa Sundahl.
Pontus Fredricsson drog också nytta av duellen mellan Lundqvist och Hansson.
– Det var en kamp i början på racet, men det löste sig, konstaterade han med ett leende efter säsongens tredje andraplats.
Även Magnus Öhman, som startade från fjärde ruta och som tog sin tredje tredjeplats i karriären i Porsche Carrera Cup Scandinavia, var nöjd efteråt.
– Hugo Andersson, som stod innanför mig, fick ingen bra start och jag kunde komma iväg som trea, men därefter kom både Robin och Pontus och blåste om mig. När sedan Robin och Linus tappade var det bara att haka på, sa Magnus, som i och med sin pallplats också vann Masters Cup.
Ovan nämnde Hugo Andersson såg länge ut att bli fyra och ta hem segern i Porsche Approved Cup. Men på det sista varvet tappade han helt plötsligt och oväntat mer till tionde plats.
– Soppatorsk. Vi hade några liter kvar, men i kurvorna var det för lite för att vi skulle ha maximal fart hela vägen över mållinjen, sa en besviken men samlad Andersson som ändå lyckades säkra andraplatsen i Porsche Approved Cup.
Fyra blev i stället Hugo Nerman som svarade för racets uppkörning. Efter lördagens struliga kval startade han från 18:e ruta.
– Målet är en plats bland de fem främsta, sa han i TV minuterna innan start.
Och som han levererade.
– Det var kul att köra om och få ordentlig racing igen. De första omkörningarna gick bra. Förarna framför lämnade gott om plats, men desto längre upp jag kom ju mer ville de jag åkte ikapp försvara sina positioner. Jag hade inte en enda kontakt med någon på hela racet, sa Nerman.
Ovan nämnde Rantzow fick nöja sig med sjätte plats totalt – och andraplatsen i Masters Cup – i ett inte helt prickfritt race. Sjua, och trea i Masters Cup, blev Christoffer Bergström, som liksom Nerman svarade för en imponerande uppkörning. Efter att ha blivit utesluten i kvalet inledde han racet från nästa sista startruta – 22.
Åttondeplacerade Roar Lindland gjorde en liknande resa – från 21:s startplats.
I mål som nionde förare var Edvin Hellsten, som därmed tog sin första seger i Porsche Approved Cup. Han passerade Hugo Andersson på det sista varvet.
Trea i Porsche Approved Cup blev Patrik Skoog, som slutade på tolfte plats totalt.