Det blev till slut en kamp mellan Steber Racing och Fragus Motorsport om teamtiteln i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020. Inför det sista och avgörande racet i mästerskapet var Steber Racings ledning endast fyra poäng. Ända blev det inget stort, avslutande drama. Eftersom en av Fragus Motorsports två förare inte kom till start hjälpte det inte att Pontus Fredricsson körde till sig 14 poäng. Steberduon Hugo Andersson och Patrick Rundquist noterades nämligen för det dubbla och kunde segerjubla ikapp med teamchefen Stefan Pettersson och övriga teammedlemmar efteråt. Prispengarna delade de på.
– Vi delade upp dem i tre höger. För mina pengar köpte jag set up-utrustning till teamet, säger Pettersson och tillägger apropå segerpremien:
– En bra bonus, men inget man kan budgetera med.
Gäller att alltid samla poäng
Inför årets säsong ser det ut att kunna bli en ny, intressant fight om teamtiteln. Steber Racing kommer till start med sin guldduo från i fjol, men med den skillnaden att i år tävlar Andersson och Rundquist i samma klass från start. I fjol inledde Rundquist mästerskapet i Porsche Approved Cup och samlade där på sig sex fullpoängare innan han bytte till generation 2-varianten av Porsche 911 GT3 Cup (991).
– Jag tycker väl inte att våra förutsättningar att lyckas är sämre i år. Både Hugo och Patrick har tagit steg i sin utveckling, men för att vara med där uppe gäller det att de tar sig i mål och samlar poäng i varje race, konstaterar Pettersson.
Förare i varje klass
I år ersätter Masters Cup (klassen för amatörförare över 40 år) Porsche Approved Cup i teammästerskapet. Att ha toppförare i båda klasserna kommer att vara en fördel. Det är något Sundahl Racing och Team Pampas tagit fasta på. De har helt enkelt slagit ihop sina verksamheter under namnet Sundahl-Pampas Racing. Det ger det nykomponerade teamet med regerande mästaren Lukas Sundahl och titelkandidaten i Masters Cup, Christoffer Bergström, möjlighet att erövra maximala 50 poäng i varje race – 25 poäng för seger totalt i Carrera Cup och 25 poäng för klasseger i Masters Cup.
En förare i varje klass är en princip som även Porsche Experience Racing anammat. Teamet driver, förutom prins Carl Philip i Masters Cup, även Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911. I premiären körs den av meriterade Fredrik Ekblom. En stark duo även där alltså.
En toppduo presenterar även fjolårets teamtrea Mtech Competition. Åtminstone i premiären. Där kompletteras fjolårets Masterstrea Thomas Karlsson nämligen med tidigare Approved Cup-mästaren Anton Marklund. Hur många fler tävlingar det blir för Marklund under säsongen är oklart, men de gånger han kör finns det stora möjligheter för teamet ta riktigt många poäng.
Stark kvartett
Sundahl-Pampas Racing, Porsche Experience Racing, Mtech Competition är alla team som Stefan Pettersson nämner med stor respekt, men kanske tror han ändå på Fragus Motorsport som främsta konkurrent.
– De har fyra bilar, vilket är en fördel.
Fragus har visserligen ingen förare i Masters Cup och kan aldrig ta maximala 50 poäng i ett heat, men däremot har man fyra starka kort i Carrera Cup: Pontus Fredricsson, Hampus Ericsson, Emil Persson och Hampus Hedin. Med tanke på att alla ingår i teammästerskapet, och poängen för de två bäst placerade räknas i varje race, riskerar Fragus knappast att råka ut för någon nollpoängare.
De har råd med ett eller annat misstag. Det har knappast konkurrenterna.
– Vi måste undvika att bli stående vid sidan om banan, konstaterar Pettersson kallt.