Lukas Sundahl från Växjö kom till Norge med fyra poängs ledning till Robin Hansson. Efter kvaldramat på Rudskogen hade han utökat sitt försprång till sex poäng. Sundahl fick nämligen båda bonuspoängen för pole position. Anledningen är att Jönköpingsföraren Oscar Palm gör comeback i mästerskapet och därför betraktas som gästförare. Och som gästförare får du inte tillgodoräkna dig några några poäng.
– Skönt med dubbla polepoäng, men lite surt att bli slagen av Palm, som i och för sig alltid varit snabb här på Rudskogen, sa Sundahl apropå Smålandsduellen.
Oscar Palm imponerade i sin comeback. Tävlingen på Rudskogen är hans första sedan finalen på Mantorp Park förra året.
– En bra start men efter förmiddagens testpass hade jag varit glad att avancera till Q2. Då var jag inte helt nöjd med bilen och räknade inte alls med de här framgångarna. Men i kvalet var bilen super, sa Palm, som känns avslappnad inför morgondagens race som han alltså inleder från första startled.
– Jag kör för att det är roligt och det känns skönt att slippa köra under press i morgon, säger han.
Under press kommer emellertid Robin Hansson att vara. Göteborgaren, som skuggar Lukas Sundahl i tabellen, fick det inte riktigt att stämma i fredagens kval. Hansson var en del efter tidsmässigt och kommer att starta från sjätte respektive femte position i racen.
– Jag saknade greppet i dag, men applåd till både Lukas och Oscar som gjorde det bra, konstaterade Hansson och såg fundersam ut.
Hans teamkompis i Fragus Motorsport, Pontus Fredricsson – tionde man i Q1 och inte vidare till Q2 – hade liknande problem.
Robin Hansson har haft samma utgångsläge tidigare under säsongen, men lyckats avancera i fältet. Räkna med att han kommer att göra ett nytt försök i morgon.
Bakom Lukas Sundahl och Oscar Palm noterades Hugo Nerman och Roar Lindland för ett stabilt kvalfacit. Nerman var trea och Lindland fyra i Q1. I Q2 var placeringarna de ombytta mellan teamkompisarna i WestCoast Racing.
För den erfarna norrmannen blev det en tuff resa mot kvalet då han tappade bromsarna i inledningen på eftermiddagens officiella test och körde rakt in i en däckbarriär med rätt omfattande skador i fronten på sin bil som följd.
– Men teamet gjorde ett starkt jobb och efter några uppvärmningsvarv kände jag att jag kunde lita på bilen igen. Med tanke på förutsättningarna var det ett bra kval, sa Lindland.
I Masters Cup var det inte oväntat Lars-Bertil Rantzow som lyckades bäst i kvalet. Han var snabb på testerna inför och i Q1 bokfördes han för femte plats. I Q2 blev han sexa, placeringen före Masterskollegan Magnus Öhman, som var sjua även i Q1.
En mycket stark kvalprestation svarade även unge norrmannen Emil Heyerdahl för. Åttonde plats i Q1 och avancemang till Q2 – som han visserligen stod över – var en rolig, men inte helt oväntad, framgång. Heyerdahl, som kör Porsche 911 GT3 Cup (991 I) i Porsche Approved Cup, avancerade nämligen till Q2 även i vårtävlingen på Rudskogen.
Rallyföraren Mads Østberg, som kör Porsche Sveriges gästbil i tävlingen på Rudskogen, fick nöja sig med 19:e plats i Q1 i det 22 bilar stora startfältet.