Approved Cup 2020 blev inte vad Patrick Rundquist – eller någon annan heller för den delen – förväntade sig. Klassen med första generationen Porsche 991 har på olika sätt påverkats starkt av Corona-pandemin. Av de tre förare som till slut anmälde sig har bara Rundquist kommit till start. De andra två, norrmännen Roger Hermansen och Emil Heyerdahl, har inte kunnat delta i någon av tävlingarna till följd av karantänsregler.
– Självklart blev jag lite förvånad när jag blev själv i klassen. Man vill ju gärna ha någon att jämföra sig med och köra mot, säger Patrick.
– Det är ett stort steg att gå från gokart till att sätta sig i en Porsche, men bland annat tack vare min coach, Alx Danielsson, tycker jag att jag kommit in i det fort och de inledande deltävlingarna i serien har varit väldigt lärorika.
”Utmana mastersgubbarna”
Patrick Rundquists långsiktiga plan var egentligen att ta steget till huvudklassen först 2022. Nu kommer övergången att ske redan på Anderstorp Raceway 18-19 september.
– Det ska bli kul att gå vidare och tävla under samma förutsättningar som alla andra, att få vara med i fighten. Men jag kommer inte att spänna bågen allt för hårt. Till att börja med blir det viktigast att vänja sig vid bilen och att hitta rätt fart. Generation 2-bilen har fler hästar, vilket innebär högra hastighet, och lite mer downforce. Det är nog de största skillnaderna. Körsättet tror jag blir det samma, säger Patrick som har en alldeles speciell målsättning inför premiärsäsongens andra halvlek.
– Jag vill i alla fall vara med och utmana mastersgubbarna. Det hade varit kul, säger han och ler.
Chefen imponerad
Stefan Pettersson, Patrick Rundquists teamchef i Steber Racing, tror definitivt att det är möjligt och lyfter fram 20-åringens fina resultat i det andra heatet senast i Karlskoga. I det var Patrick nionde man totalt.
Pettersson är imponerad av på vilket sätt Patrick hanterat den situation varit i hittills den här säsongen.
– Patrick har tagit chansen och åkt de kilometer som stått till buds. Han har gjort lugna och säkra framsteg och flyttat fram sin position i mästerskapet. På slutet har han till och med konkurrerat ut några av förarna som kör 991 II. Egentligen kommer bilbytet ett år för tidigt för Patrick, men samtidigt har han visat en ganska stor trygghet på banan så jag tror det är ett steg åt rätt håll, säger Pettersson.
Test i Anderstorp
För teamet, som också innehåller Hugo Andersson, är det givetvis en fördel att från och med nu har två bilar som är identiska. Det underlättar utsortering och inställningar och möjliggör dessutom ett djupare samarbete mellan förarna.
Men först måste Patrick såklart vänja sig vid den nya bilen och dess egenskaper. Ännu har han inte en meters erfarenhet av Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
– Nej, första testen blir i samband med tävlingen i Anderstorp, medger Patrick.
I och med att Patrick Rundquist byter bil och ansluter till förarna i mästerskapets huvudklass väljer Porsche Sverige att lägga ner Approved Cup. Tävlingen på Gelleråsen Arena blev den sista för den här gången. Även om cupen försvinner är det fortsatt tillåtet att tävla med 991 I i Porsche Carrera Cup Scandinavia.