Hugo Andersson har en stark säsong bakom sig i Porsche Approved Cup där förarna kör Porsche 911 GT3 Cup (991 I). I de inledande tre deltävlingarna klassvann han tre av sex race och blev tvåa i två tillfällen.
– Speciellt de första racen är jag nöjd med, men efter det kunde mina resultat ha varit bättre. Bland annat saknar jag en seger och vad det beror på vet jag inte riktigt. Förutom att mina konkurrenter åkt bra så har jag gjort mig skyldig till en del misstag.
På Drivecenter Arena blev han aldrig riktigt vän med banan och senast på Rudskogen tycker han att han borde presterat bättre än en andra- och tredjeplats.
Hugos facit i Karlskoga, tvåa och fyra, var mycket bra med tanke på omständigheterna. Då kunde han knappt hålla i ratten med den hand som han skar sig svårt i tidigare under sommaren.
Tio pallplatser på tolv race är självklart ett starkt facit och Andersson toppar som sagt tabellen med bara finalen kvar. Men han hotas bakifrån av Edvin Hellsten, göteborgaren som imponerat stort under sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Edvin har varit riktigt vass sedan Skellefteå. Man märker att han vant sig vid bilen efter de inledande racen. Han har kört riktigt bra tycker jag, säger Hugo.
13 poäng är ändå en ganska bra ledning.
– Jag har inte suttit och räknat poäng för poäng, men jag vet på ett ungefär vad som behövs och jag tycker det ser ljust ut. Men det gäller att hålla ihop det och leverera två bra resultat i finalen.
Hugo Andersson behöver inte vinna något av de avslutande racen, även om han självklart gärna gör det. Tar Hellsten full pott (44 poäng) räcker det med två tredjeplatser, som vardera ger 16 poäng. Då slutar Hugo på 245 poäng, en mer än Edvin.
– Det vore kul att ha stolpe in den här gången med tanke på att jag förlorade tredjeplatsen i mästerskapet med en poäng förra året.
Bakom Andersson och Hellsten parkerar startfältets yngste förare, Emil Heyerdahl, som är född 2002, på tredje plats i tabellen. Han avancerade dit efter en magisk helg på Rudskogen senast där han först avancerade till Q2, därefter klassvann båda racen och dessutom noterades för näst bästa varvtid av alla i det andra heatet.
Norrmannen är stekhet, men tyvärr får inte publiken på Mantorp Park se honom i finalfältet.
– Vi måste dessvärre stå över säsongsavslutningen eftersom vi inte fått ihop finansieringen. Vi jobbar nu i stället för fullt för att komma tillbaka och köra Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2020, hälsar Emils pappa Erik.
Emils avhopp innebär med största säkerhet att klassens tre yngsta förare inte kommer att erövra alla tre pallplatser. Mycket talar i stället för att den tidigare mästaren Fredrik Ros erövrar en pallplats i sin comebacksäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför finalhelgen är han bara fem poäng efter norrmannen.
Porsche Approved Cup inför finalen på Mantorp Park 4-5 oktober
1) Hugo Andersson, PWR Racing Customer Team, 213 poäng
2) Edvin Hellsten, Nova Racing, 200
3) Emil Heyerdahl, Team Greenpower, 179
4) Fredrik Ros, Steber Racing, 174
5) Patrik Skoog, PFI Racing, 135
6) Franck Århage, Århage Motorsport, 131
7) Roger hermansen, Hermansen Racing, 64
8) Paul Blomqvist, Marklund Motorsport, 54