Rantzow är tillbaka – veteranen i stor intervju inför sin comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia

12 juni 2021, 17:14

Han blev bestulen på en seger redan debutåret 2006, kraschade våldsamt i Falkenberg året därpå och trodde att säsongen 2013 skulle bli hans sista. Han har två Masters Cup-titlar i bagaget och är den förare som kört flest race i Porsche Carrera Cup Scandinavia. På Scandinavian Raceway i Anderstorp 18-19 juni gör veteranen comeback i mästerskapet. Välkommen tillbaka, Lars-Bertil Rantzow.

Bli inte förvånad om en person med någorlunda koll på svensk racing osökt kommer att tänka på Lars-Bertil Rantzow när Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer på tal.
Konstigt? Inte det mista. Efter tolv säsonger, rekordmånga racestarter (153 stycken), fyra segrar, 31 pallplatser, en andra- och en tredjeplats totalt i mästerskapet samt två titlar i Masters Cup har ”LB”, som han kallas, blivit en symbol för Porsche Carrera Cup Scandinavia för många.
Och nu är han alltså tillbaka. Igen. Efter att helt ha stått över racingen 2020 gör han comeback i mästerskapet. För tredje gången faktiskt.
– Jag har gjort några pauser och stått över helt eller delvis till förmån för jobbet och familjen, säger han och tillägger som ett svar på varför han kör igen 2021.
– Jag tycker fortfarande det är skitskoj.

Hobbyförare med ambitioner
Årets satsning blir inte fullskalig. Med egna teamet R Competition har Rantzow siktat in sig på tre av sex deltävlingar (Anderstorp, Rudskogen, Mantorp Park) och åtta av mästerskapets 14 race.
– Det blir en satsning i egen regi och lite på hobbynivå i år, men jag har en liten tråd kvar i Mtech Competition, som jag tävlat för i många år, så viss support kan jag få där om det strular, säger han.
Hobbynivå för visso, men tro inte att Rantzow, som hunnit fylla 61 år, kommer till start utan ambitioner. Det är inte Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år, han i första hand fokuserar på när han nu gör comeback. Rantzow vill, som alltid, försöka konkurrera med alla, oavsett ålder.
– Ja, den inställningen är den samma nu, medger han och bekräftar den med sin målsättning inför starten i Anderstorp.
Han gör nämligen ingen hemlighet av att hans första mål är att köra Q2, den andra avdelningen i kvalet till vilken bara de åtta främsta från Q1 avancerar.
– Men det blir skitsvårt för i år är det 6-7 unga förare som är otroligt snabba och sjukt nära regerande mästaren Lukas Sundahl. Så tufft som det är i toppen den här säsongen var det länge sedan det var, säger han och tillägger apropå den kommande tävlingen i Småland:
– Jag brukar trivas i på banan i Anderstorp, gillar de långa bankade svängarna. Det ska bli kul och jag längtar verkligen till att få gasa i Porsche Carrera Cup igen.

Roll out Mantorp Park 15-16 april 2021.  Foto: Armin Hadzic

Stark debut som 46-åring
Det var säsongen 2006 – den tredje för Porsche Carrera Cup Scandinavia – som Lars-Bertil Rantzow vid 46 års ålder gjorde entré i mästerskapet. Utan tidigare racingerfarenhet – men med många track day-mil i ryggen – kom bilhandlaren från Båstad till start i en Porsche 911 GT3 Cup (996), uppbackad av mekaniker från Porsche Center Helsingborg.
– Hösten 2005 hjälpte mig Mange (Magnus Karlson) på Mtech att köpa en bil. Sedan kompletterade jag med ett begagnat släp, en begagnad skåpbil och ett tält. När jag kom in i serien hade jag ingen racingbakgrund. Jag kunde inte ens flaggona utan fick ta racinglicens och lära mig allt från grunden.
I premiären på hemmabanan Ring Knutstorp överraskade han på många och satte sig direkt i respekt hos det årets toppförare som Fredrik Ros, Daniel Haglöf och Christer ”Cralle” Lindholm. Den sistnämnde inledde han dessutom ett samarbete med som även varade över säsongerna 2007 och 2008.
– En del framgångar hade jag väl för att vara ny, säger Rantzow själv lite blygsamt.
– Jag hade kört mycket trackday i en vanlig GT3 gatbil och 996;an var med ABS och H-låda inte helt olik det jag var van vid. Kanske var det därför jag lyckades rätt bra ändå, tillägger han.

Det blev några pallplatser redan premiärsäsongen 2006. Här delar Rantzow podium med Alx Danielsson (mitten) och Fredrik Ros i Karlskoga.

Bestulen på segern
Efter flera placeringar strax utanför pallen såg det ut som om femte deltävlingen, i norska Våler, skulle bli Rantzows stora genombrott i mästerskapet. Efter en stark fjärdeplats i det första heatet, tog han, trots intensiv och närgången uppvaktning i den första kurvan, ledningen i det andra. I regnet som föll lämnade han konkurrenterna bakom sig och skåningen ledde överlägset när han helt plötsligt fick ett så kallat drive troug-straff för en tjuvstart.
– Som nybörjare vågade jag inte trotsa det beslutet även om jag var hundra på att jag var oskyldig. Skitförbannad åkte jag in och tog mitt straff för att sedan jaga ikapp täten. När jag började närma mig fick jag plötslig ett drive trough-straff till – för att ha kört för fort i depån första gången jag var inne.
Två bestraffningar blev självklart för mycket. En frustrerad och irriterad Rantzow rullade i mål som sexa, 19,87 sekunder efter segrande Fredrik Ros.
Då hade han spenderat nästan 40 straffsekunder i depån. Helt felaktigt skulle det visa sig. Tjuvstarten Rantzow blev dömd för var han nämligen inte skyldig till.
– Från vår position i tornet tog vi miste på två vita bilar, Rantzows och Carl-Olov Carlssons. Vi dömde Rantzow för tjuvstart, men efter racet erkände Carlsson att det var han som hade varit för snabb iväg. En tavla från vår sida, medger Mikael Carlsson, som ingick i tävlingsledningen då och som är race director för Porsche Carrera Cup Scandinavia i dag.
Så gick det alltså till när Rantzow blev blåst på sin första raceseger i mästerskapet. Efter den arrangörsmissen skulle det dröja åtta år innan skåningen äntligen fick kliva upp överst på pallen i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Det blev en stökig första kurva i Våler 2007. Daniel Haglöf, Fredrik Ros och Carl-Olov Carlsson tryckte alla på för att peta bort Rantzow från ledning. Foto: Marcus Engström

Höll undan för Larsson
Den efterlängtade triumfen kom i finska Alastaro 2014. Efter en fjärdeplats i det första heatet höll Rantzow smålänningen Oscar Palm – som blev mästare före just Rantzow det året – bakom sig till seger i det andra.
Från Finland åkte Rantzow hem till Sverige och vann av bara farten dubbelt i säsongsfinalen på Mantorp Park.
– Viktiga och roliga framgångar även om det inte var världens konkurrens i mästerskapet det året.
Därför värderar Lars-Bertil Rantzow sin fjärde – och senaste – seger högre. I ett regnrace i Falkenberg tog han målflagg som etta i konkurrens med förare som Fredrik Larsson, Robin Hansson, Oscar Palm, Jocke Mangs, Philip Morin, Lukas Sundahl och Henric Skoog.
Larsson jagade Rantzow i tio varv utan att riktigt nå hans kofångare.
– Sett till konkurrensen är det min största seger. Det är nog dessutom ett av mina bättre race med tanke på den psykiska utmaningen det var att hålla ihop det. Jag brukar vara snabb i kval men har ibland svårt att koncentrera mig och göra bra race i 20 minuter. Men det lyckades jag med i Falkenberg den dagen, säger han.

Grattiskram för Rantzow efter största racesegern hittills – Falkenberg 2014.         Foto: Daniel Ahlgren

Svår krasch i Falkenberg
Heatsegern i Falkenberg 2016 är ett av Rantzows ljusaste ögonblick hittills i Carrera Cup-karriären. Hans mörkaste är kraschen på samma bana 2007. För den minns han inte alls.
– Första minnet från det racet är när jag ligger i ambulansen som svänger ut på E4:an och jag ser skylten från McDonalds. Jag kommer inte ihåg starten, kraschen eller något efteråt. Jag vet att jag gick ifrån bilen i sällskap med någon, men vem? Jag har inget minne av någonting, säger han.
Efter fjärdeplatsen totalt debutåret 2006 hade Rantzow inlett säsongen 2007 starkt. Han åkte i team med ”Cralle” Lindholm och bilen drevs av Mtech Competition. I nya Porsche 911 GT3 Cup (997) hade skåningen radat upp pallplatser och låg fyra i mästerskapet, bara några poäng bakom tredjeplacerade Tony Rickardsson, när det var dags för klassiska Västkustloppet i Falkenberg.
Det var på det andra varvet i race två olyckan var framme. Rantzow gick in i chickanen efter start- och målrakan som femte bil när han plötsligt, och med våldsam kraft, blev påkörd i sidan av Philip Forsman. Bilen slungades till vänster och rakt in i Tomas Nyströms Porsche 911 innan det blev stopp i sandfållan.
– Jag skulle köra om någon, osäker på vem, och vi låg i princip jämsides på rakan när jag blev stängd och hamnade ute på gräset. Och där bromsade det inte så bra, säger Forsman, som i övrigt inte har några detaljminnen kvar av händelsen för 14 år sedan.
– Jag och Rantzow pratade med varandra direkt efter smällen. Vad vi sa kommer jag inte ihåg längre, men vi var nog aldrig osams. Vad jag däremot minns är att det blev dyrt, säger Forsman med ett snett leende.

Det var med smärtor i både rygg och nacke som Rantzow lyckades ta sig ur bilen efter kraschen. Foto: Marcus Engström

Kollapsade i tältet
Båda Rantzow och Forsman tog sig ur bilarna för egen maskin. På bilder från tillfället ser man emellertid tydligt att Rantzow, som redan innan kraschen hade problem med diskbråck, har ont. Nacken tog värsta smällen.
– Och den gör sig påmind i stort sett varje dag, men det funkar hyfsat tycker jag, säger Rantzow.
Magnus ”Mange” Karlsson, vars Mtech drev Rantzows bil vid tillfället, är inte förvånad att nacken skadades.
– På andra bilder från kraschen kan man bland annat se hur ena örat på Lars-Bertils kolfiberstol bryts av kraften vid den första smällen. Sedan när det tar stopp åt andra hållet kan man se hans huvud mellan dörrbågen och dörren som flexar ut, berättar Magnus Karlsson och tillägger:
– Lars-Bertil gick själv upp till tältet efter kraschen, men sedan kollapsade han där. Då kallade ”Cralle” på ambulans.
Tiden efter olyckan var tuff för Rantzow.
– Jag var rätt så vingklippt, både fysiskt och psykiskt, och får tacka Mange, som varit min stöttepelare genom hela min racingkarriär, för hans engagemang tiden efter olyckan. Det var han som hjälpte mig att få ordning på bilen, det var han som stöttade mig och hjälpte mig tillbaka till tävlingsbanan igen.
Rantzow missade visserligen Karlskoga, Knutstorp och Sturup, men ”satt i sadeln” igen i finalen på Mantorp Park. Den starten var viktig. Vem vet, kanske hade racingkarriären tagit slut redan där annars?

Magnus Karlsson har funnits vid Rantzows sida genom hela Carrera Cup-karriären. Extra viktig var hans stöd efter kraschen 2007.  Foto: Daniel Ahlgren

Startnummer efter ålder
Nu blev det dessbättre en fortsättning, men säsongen 2013 trodde Rantzow själv skulle bli hans sista. Det är åtminstone så han förklarar varför han helt plötsligt bytte ut sitt gamla, klassiska startnummer 11, som han haft sedan Carrera Cup-debuten 2006, till 53.
– Inför 2013 tänkte jag att sista året jag kör ska jag ha min ålder som startnummer, berättar han.
Efter det har Rantzow även tävlat med startnummer 54, 55, 56, 57, 58 och 59, men någon 60-skylt blev det inte eftersom han stod över fjolårssäsongen. Traditionen hålls emellertid vid liv så i sin comeback i Anderstorp bär hans Porsche 911 GT3 Cup (991 II) självklart startnummer 61.

61-åringen gör comeback med startnummer 61. Såklart. Foto: Armin Hadzic

Inte regnkung längre?
Några av Lars-Bertil Rantzows största framgångar har kommit i regn. Ovan nämnda seger i Falkenberg kom på regnvåt bana och det samma gäller för andraplatsen bakom fullblodsproffset Dennis Olsen på Rudskogens Motorsenter i Norge 2017.
– Dennis var outstanding, men att bli tvåa efter honom – även om vi rätt många sekunder bakom – var bra. Det var ett av mina bästa race, ett race som jag kontrollerade med lugn och säker körning, säger han.
Alla framgångar på vått underlag gjorde att många talade om Rantzow som regnkung, ett epitet han själv inte tycker stämmer in på honom längre.
– Jag vet inte om du ska skriva det för jag är inte så jäkla bra på det längre. I början på min karriär var jag snabb i alla regnrace och var det regn i kvalen var jag alltid med och slogs om tätplatserna. Men de sista två, tre åren har jag inte riktigt varit där vi var innan. Jag har inte haft samma känsla med de nya regndäcken. Det har varit lite upp och ner så jag vill inte säga att jag är den där regnkungen längre.

Rantzow har ofta, och med all rätt, kallats för regnkung. Själv tycker han inte att han lever upp till det epitetet längre. Foto: Micke Fransson

Mångårig bilhandlare
Lars-Bertil Rantzow har jobbat med bilförsäljning i över 30 år, men trots att hans namn är så starkt förknippat med Porsche var det faktiskt med ett japanskt märke han inledde karriären som bilhandlare.
– Jag började som Toyota-handlare 1990. Yrkesmässigt kom Porsche in i bilden 2004 då jag, tillsammans med några kompanjoner, startade Porsche Center Helsingborg.
Verksamheten i Helsingborg lades ner när Rantzow och kompani byggde Porsche Center Malmö 2009, men i dag ståtar båda städerna med var sitt center igen. 1 december 2018 öppnade nämligen nya Porsche Center Helsingborg, en mäktig fullserviceanläggning på hela 5.000 kvadratmeter.
Då var Rantzow en av tre delägare. I dag är båda anläggningarna sålda till Bilia.
– Så från och med 3 maj i år är jag vanlig löneslav på Bilia, skämtar Rantzow och tillägger:
– Det funkar lika bra. Jag och de andra delägarna jobbar kvar. Vi har samma arbetsuppgifter som tidigare och vårdar såväl varumärket som våra kunder. Vi kände alla tre att i framtiden är det lite större drift som gäller och vi har lättare att växa med Bilia. Så jag tror definitivt att det är en bra ägare vi fått till våra Porsche-center.

Rantzow = Porsche. Både på och vid sidan av banan. Foto: Patrik Lindgren

Hyllar samarbetet med Cralle
Flest säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia har Rantzow gjort för Porsche Center Syd och Mtech Competition. Teamkollegorna har varit många. Några känner han lite extra för.
– Cralle Lindholm, som jag åkte hos halva debutsäsongen 2006 samt hela 2007 och 2008, lärde jag mig mycket av. Jag tog racingen lite med en klackspark, men han fick mig att koncentrera mig på det jag skulle göra, att tänka till. Jag hade tre fantastiska år med Cralle, säger Rantzow innan han självklart också nämner Magnus Öhman och Thomas Karlsson, de senaste årens teamkompisar i Mtech Competition.
Rantzow har alltid varit högt respekterad i Porsche Carrera Cup Scandinavia. En snabb gentleman – visserligen med humör – som alltid agerat juste på banan.
– Jag tror inte att jag haft någon direkt ovän bland förarna. Jag har nog orsakat någon liten skavank på någon av konkurrenternas bilar, men jag är nog den som fått flest skavanker av andra egentligen, säger han och skrattar gott.

Cralle Lindholm var Rantzows teamkollegan och mentor under de inledande tre säsongerna i Porsche Carrera Cup. Foto: Marcus Engström

Bättre än någonsin
Med några få undantag har Lars-Bertil Rantzow följt utvecklingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia varje säsong sedan 2006. Han har tävlat i varje generation av Porsche 911 GT3 Cup från 996 och fram till dagens 991 II, han har sett unga talangfulla förare komma in och blomma ut i mästerskapet, han har på nära håll följt den utveckling som hela mästerskapet gått igenom, han har tävlat i stora startfält men också varit med säsonger när antalet bilar inte riktigt levt upp till förväntningarna.
– Bortsett från någon liten dipp har Carrera Cups utveckling gått i rätt riktning hela tiden och så bra som det är i dag, när det gäller driften av mästerskapet, har det aldrig varit i närheten av tidigare. Det är en enormt proffsig nivå hela vägen och skulle det till exempel komma hit ett tyskt team för att delta i vårt mästerskap så behöver vi definitivt inte springa och gömma oss.

Rantzow vann Masters Cup 2019 och firade med en annan cupmästare, unge talangen Hugo Andersson, segrare i Porsche Approved Cup.  Foto: Micke Fransson

Kan avsluta i nya 992
Nästa säsong, 2022, introduceras nya Porsche 911 GT3 Cup (992) i det skandinaviska mästerskapet.
– Klart jag är sugen på en sådan, men jag ser det inte som mitt mål nästa år. Funkar det med mina grabbar den här säsongen och vi kan driva bil på den här lite enklare nivån så är vi nog inne på att köra 991:an i Porsche Approved Cup 2022. Sedan får vi se om vi ska vidare 2023 med 992:an i så fall. Det skulle absolut vara kul att avsluta med att åka den bilen en säsong. Det skulle vara pricken över i:et.
Men än är det inte dags för Rantzow att summera sin Porsche Carrera Cup-karriär. Den 18-19 juni inleder han sin 13:e säsong i mästerskapet och på schemat står race 154, 155 och 156.
– Tänk vad många fina människor jag träffat under alla dessa år. Resan hit har varit fantastisk. Trots kraschen i Falkenberg skulle jag aldrig vilja ha den ogjord, säger han.

Rantzow planerar att köra Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i år och nästa år, men 2023 kan det bli start i en nya 992 för veteranen från Båstad. Foto: Armin Hadzic

 

Fakta
Lars-Bertil Rantzow

Född: 7 mars 1960
Hemort: Båstad
Klubb: Hyllinge MS
Team: R Competition by Porsche Center Helsingborg
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)

Ingen har kört fler race i Porsche Carrera Cup Scandinavia än L-B Rantzow. Hittills har det blivit 153 stycken. Foto: Tony Welam

Carrera Cup-historik
Säsonger: 12
Bästa placering i mästerskapet: Tvåa 2014, trea 2013. Seger i Masters Cup 2017 och 2019.
Racestarter: 153
Racesegrar: 4
Pallplatser: 31 (4 segrar, 16 andraplatser, 12 tredjeplatser)

Säsonger och placeringar
2019: 7/1 Masters Cup
2018: 7/7 Porsche Approved Cup
2017: 7/1 Masters Cup
2016: Gästförare
2015: 7
2014: 2
2013: 3
2011: 9
2010: 18
2008: 6
2007: 7
2006: 4