Roar Lindland var mycket nöjd efter lördagens kvalinsats på banan strax utanför Karlskoga.
– Skönt att ta en pole position, den första i år, sa han och konstaterade samtidigt:
– Efter segern i det andra racet i Skellefteå känns det verkligen som om vi är på gång.
I årets fyra första deltävlingar var det bara en trio förare som stod i pole position: Lukas Sundahl, Robin Hansson och Robin Fredriksson. Nu har trion blivit en kvartett.
– För att vara snabbast i ett kval är det bara max som gäller. Är man inte på gränsen och över gränsen så räcker man inte till.
Lindland var självklart ute efter dubbla pole positions, men i Q2 var Robin Hansson alldeles för snabb. På den regnvåta banan gav han inte konkurrenterna skuggan av en chans. Speciellt inte i den inledande sektorn där han var överlägsen.
Från polevinsten hoppade Hansson direkt in i Fragus Motorsports Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport och fullkomligt utklassade konkurrenterna i GT4 Scandinavia under sin stint. En imponerande insats.
Bakom Lindland, Hansson och Sundahl slog Anton Marklund till med en fjärdeplats i Q1. Vidare till Q2 (de åtta bästa) gick även Hugo Nerman, Edvin Hellsten, Lars-Bertil Rantzow – etta i Masters Cup – och Pontus Fredricsson.
Hellstens prestation är värd ett extra omnämnande. Han tävlar som bekant i Porsche Approved Cup där förarna kör Porsche 911 GT3 Cup (991 I).
Niondeplacerade Masters-föraren Christoffer Bergström hade inte marginalerna på sin sida. I kampen om den åttonde och sista Q2-platsen fick han se sig slagen med 34 tusendelar av Fredricsson.
Helgens båda gästförare, 1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve och Prins Carl Philip, lyckades inte ta sig vidare från Q1. De nådde elfte och 16:e plats, vilket innebär att de startar från de positionerna i morgondagens båda race.
Handskadade Hugo Andersson, som var sist på testen tidigare under dagen, trivdes bättre på det våta underlaget och var 13:e förare totalt, tvåa i Porsche Approved Cup.
– Det kändes bättre nu, konstaterade Andersson, som skar sig illa i ena handen tidigare i somras.
I Q2 var som sagt Hansson snabbast före Lindland. Hugo Nerman erövrade där tredjeplatsen och kommer att dela andra startled med fjärdeplacerade Pontus Fredricsson i söndagens andra heat.
Anton Marklund var femma och först på sjätte plats återfinns Lukas Sundahl i resultatlistan. En missräkning för tabellettan som hamnade i trafik och som inte fick till något riktigt snabbt varv.
Q2 avslutades av Lars-Bertil Rantzow och sensationsmannen från Q1, göteborgaren Edvin Hellsten.
Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Gelleråsen Arena 17 aug 2019.
Resultat kval, Q1.
1. Roar Lindland, WestCoast Racing, 1:11.911
2. Robin Hansson, Fragus Motorsport, +0.162
3. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +0.246
4. Anton Marklund, Marklund Motorsport, +0.423
5. Hugo Nerman, WestCoast Racing, +0.696
6. Edvin Hellsten (A), Nova Racing, +0.706
7. Lars-Bertil Rantzow (M), Mtech Competition/Porsche Center Hbg, +0.775
8. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, +0.811
9. Christoffer Bergstrom (M), Team Pampas, +0.845
10. Magnus Öhman (M), Mtech Competition, +0.912
11. Jacques Villeneuve (G), Mtech Competition, +0.982
12. Thomas Karlsson (M), Mtech Competition, +1.038
13. Hugo Andersson (A), PWR Racing Customer Team, +1.072
14. Patrik Skoog (A), PFI Racing, +1.402
15. Ole William Nærsnes, Jaffa Racing, +1.405
16. Carl Philip Bernadotte (G), Mtech Competition, +1.508
17. Fredrik Ros (A), Steber Racing, +1.738
18. Roger Hermansen (A), Hermansen Racing, +1.794
19. Franck Århage (A), Arhage Motorsport, +2.064
20. Hampus Hedin, Fragus Motorsport, +2.225
21. Emil Heyerdahl (A), Team Greenpower, +2.265
22. Krister Andero (M), Prido Racing, +2.557
Kval, Q2.
1. Robin Hansson, Fragus Motorsport, 1:11.360
2. Roar Lindland, WestCoast Racing, +0.681
3. Hugo Nerman, WestCoast Racing, +0.984
4. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, +1.023
5. Anton Marklund, Marklund Motorsport, +1.024
6. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +1.086
7. Lars-Bertil Rantzow (M), Mtech Competition/Porsche Center Hbg, +1.482
8. Edvin Hellsten (A), Nova Racing, +1.514