Hansson gick ut starkt i den första kvalomgången, Q1, och klockades för bästa tid på det tredje varvet, som också blev hans sista. Hansson körde nämligen på ett avspärrningsblock, som ska hindra förarna från att gena i kurvorna, och slog sönder hjulupphängningen på sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
Ridå! Och succé. Tiden höll sig nämligen hela passet och ger honom pole position i lördagens första race.
– Ren tur, tyckte Hansson själv och skrattade.
Någon start i Q2 blev det inte för honom. Inte heller mästerskapsledande Lukas Sundahl, som var tvåa bakom Hansson i Q1, kom till start där.
– Blocket som Hansson körde på studsade ut i banan. Jag hade inte en chans att undvika det, konstaterade Sundahl, som med läckande kylare tvingades stå över den andra kvalomgången.
Av åtta förare i Q2 kom bara sex till start. Vassast i det gänget var Pontus Fredricsson, som därmed vann Q2 för andra gången den här säsongen. Han hade bästa varv även i premiären på Ring Knutstorp.
– Q1, där jag var fyra, kändes inte bra. Jag hittade inte rytmen i körningen och hade dessutom problem med solen som stod lågt, sa Fredricsson och fortsatte.
– I Q2 gick det bättre och jag känner mig stark på den här banan, även om den är svår och bjuder oss förare på det mesta. Men jag gillar utmaningen.
Bakom Hansson och Sundahl styrde Hugo Nerman in till tredje plats i Q1. Han upprepade den bedriften i Q2. Även Nermans teamkompis i WestCoast Racing, norrmannen Roar Lindland, var kvalstark med femte respektive andra plats.
Starka kvalprestationer svarade även Paul Blomqvist, Christoffer Bergström och Lars-Bertil Rantzow för. Blomqvist blev dubbelsexa, Bergström sjua och femma och Rantzow åtta och fyra. De två sistnämnda var även bäst av förarna i Masters Cup.
I Porsche Approved Cup var mästerskapsledande Hugo Andersson snabbast med en niondeplats i Q2, tätt följd av Fredrik Ros och Edvin Hellsten.
Ovan nämnda Hansson och Sundahl kommer att starta lördagens andra race från sjunde respektive åttonde ruta.