Ola Nilsson tillbaka i Porsche Carrera Cup – kör i team med Karlsson och Rantzow

10 december 2021, 14:02

Ola Nilsson gör comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han tar plats i Mtech Competition där han blir teamkompis med Lars-Bertil Rantzow och Thomas Karlsson. – Jag är sugen på att köra igen och det här känns som ett riktigt roligt projekt, säger Nilsson.

Säsongen 2013 debuterade Ola Nilson i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Med en färsk titel i tyska Volkswagen Scirocco R Cup i bagaget blev han direkt en toppförare och slutade tvåa bakom Johan Kristoffersson.
Året därpå var Nilsson tillbaka i Tyskland, för en säsong i Porsche Carrera Cup Deutschland. Efter det drog han ner på sin satsning och det dröjde ända till 2018 innan han dök upp i Carrera Cup igen.
– Då blev det ett inhopp som gästförare i premiären på Ring Knutstorp. I ett bra och jämnt kval lyckades jag ta pole position i båda racen. Det första vann jag, men i det andra missade jag lite i starten och blev tvåa efter Lukas Sundahl, berättar Nilsson.

Ska jobba hårt
Sedan den majhelgen för tre och ett halvt år sedan har den 34-årige skåningen inte tävlingskört en meter.
– Det enda jag varit med på är någon enstaka testdag, men totalt har jag nog inte kört mer än ett 30-tal varv. Med tanke på det känns det lite ovisst, men jag har som ambition att bättra på min fysik och jobba upp kunskapsbanken från det historiska – kolla lite data, filmer och försöka komma igång mentalt på det sättet. Sedan kommer vi såklart köra tester inför säsongsstarten, säger han och fortsätter:
– Eftersom jag kört mycket Porsche och cupbil tidigare tror jag att jag ganska snabbt kommer upp i ett okey tempo. Att sedan ta de sista tiondelarna handlar om detaljer och de är alltid svårast att hitta när man varit ifrån ett tag. Så det är väl där jag får jobba hårdast.

Höga mål
Ola Nilsson får räkna med att hans medverkan i mästerskapet kommer att föra med sig en hel del krav och förväntningar.
– Troligtvis mest från mig själv, säger han och signalerar därmed tydligt att han inte gör comeback bara för att delta.
Nilsson vill självklart göra resultat också.
– Jag har höga målsättningar prestationsmässigt, men är också fullt medveten om att jag har varit borta ett antal år och känner stor respekt gentemot killarna som kört de senaste säsongerna. Jag vet hur duktiga de är och vilket tempo de har börjat bygga upp.

Roligt projekt
Det finns många anledningar till att försäljningschefen på Porsche Center Malmö väljer att ta upp förarkarriären igen just nu.
– Grunden är att jag blivit väldigt sugen på att köra igen och att det här känns som ett riktigt roligt projekt med hur vi bygger upp det, teamet, teamkompisarna och vilka som står bakom satsningen.
– Nya bilen, Porsche 911 GT3 Cup (992) är givetvis också en spännande detalj. Den ger nya förutsättningar och det tycker jag känns spännande.

Ny titel?
Ola Nilsson och Thomas Karlsson ska tävla för Porsche Center Malmö i var sin ny 992:a. Rantzow kör 991 II i Porsche Approved Cup för Porsche Center Helsingborg. Samtliga bilar ska drivas av Mtech Competition, teamet förartrion kommer att representera i teammästerskapet.
Bakom satsningen står också Bilia Group som därmed tar steget in i svensk racing.
Lars-Bertil Rantzow, 61 år, är den förare med överlägset mest Porsche Carrera Cup-erfarenhet i Skandinavien. Sedan debuten 2006 har han kört 161 (!) race i mästerskapet.
2013 var Rantzow trea (placeringen bakom Ola Nilsson) och året därpå tvåa. Efter det har han bland annat erövrat två titlar i Masters Cup för förare över 40 år.
Kan det bli en ny titel 2022, den första för honom i Porsche Approved Cup?
Sin vana trogen väljer Rantzow att ligga lågt i förhandssnacket.
– Jag tror väl ändå att jag ska kunna köra om en pallplats i klassen i något race, säger han och tillägger att han i alla fall vill vara bland de fem bästa i sluttabellen av de som kör Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

Siktar på personbästa
Thomas Karlsson, som 2022 gör sin åttonde säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, har stått på mästerskapspallen i Masters Cup de två senaste säsongerna.
– Det har varit otroligt roligt att ha Masters Cup som morot. Det har verkligen utvecklat mig att ha en pokal i racen och en titel totalt att tävla om, säger Karlsson, som nu, i konkurrens med mästerskapets alla förare, gärna vill slå personligt rekord.
– Jag har varit sjua som bäst innan så jag får väl försöka bli sexa i sluttabellen kommande säsong, säger 56-åringen från Falkenberg.
– Jag tävlar egentligen för att försöka utveckla mig som förare. Det tror jag att jag kan göra nu när Ola är med och kör samma bil och Rantzow är tillbaka i teamet med all sin rutin. Tillsammans ska vi nog få bra fart på bilen.
Thomas Karlsson och Ola Nilsson har samarbetat förr. Bland annat 2015 då de delade bil i Swedish GT och slutade tvåa i GTA-mästerskapet.

Fakta
Ola Nilsson

Född: 15 september 1987.
Hemort: Malmö.
Klubb: Hässleholms MK.
Team: Mtech Competition.
Carrera Cup-historik
2018: Gästförare i premiären (1 seger)
2014: Tävlade i Porsche Carrera Cup Deutschland
2013: 2 (4 segrar)

Thomas Karlson
Född: 5 april 1965
Hemort: Falkenberg
Klubb: Falkenbergs MK
Team: Mtech Competition
Carrera Cup-historik
2021: 9/2 Masters Cup (2 segrar)
2020: 7/3 Masters Cup (2 segrar)
2019: 13/4 Masters Cup
2018: 9
2017: 10/3 Masters Cup
2016: 9
2015: 14

Lars-Bertil Rantzow
Född: 7 mars 1960.
Hemort: Båstad.
Klubb: Hyllinge MS.
Team: Mtech Competition.
Carrera Cup-historik
2021: 11/4 Masters Cup (6 segrar)
2019: 7/1 Masters Cup
2018: 7/7 Porsche Approved Cup
2017: 7/1 Masters Cup
2016: Gästförare (1 seger)
2015: 7
2014: 2 (3 segrar)
2013: 3
2011: 9
2010: 18
2008: 6
2007: 7
2006: 4