Ni minns säkert den helt osannolika upplösningen av Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022. Inför det avslutande finalracet på Mantorp Park delade Lukas Sundahl och Ola Nilsson förstaplatsen i tabellen med exakt lika många poäng.
Säsongens sista heat skulle avgöra. Först i mål av de båda skulle vinna mästerskapet.
Som om inte det var nog delade Nilsson och Sundahl dessutom andra startled.
Inför storpublik bjöd de båda toppförarna på fantastisk och spännande racing i 26 minuter. Sedan hände det som blev finalhelgens stora snackis. Med fyra minuter kvar försökte Nilsson ta sig om Sundahl i målkurvan. Kontakt uppstod varpå den regerande mästaren sladdade ut i gräset och hamnade långt efter.
Fem varv senare korsade Nilsson mållinjen som heattrea och som mästare ”under investigation”.
Dryg en timme senare kom beskedet från tävlingsledningen: Fem platsers nedflyttning för Nilsson i resultatlistan.
Nilsson åtta, Sundahl sjua. Därmed var Sundahl mästare för femte året i rad. Med en enda poängs marginal!
Motiverad att slåss i toppen
Surt såklart, men Nilsson tog tävlingsledningens beslut som en god förlorare och sportsman.
– Det går och vända och vrida på det där på hundra olika sätt och fundera och tänka på det mycket, men… vi var så nöjda med det vi åstadkom totalt sett. Jag och teamet gjorde allt vi kunde för att vara med och utmana och fightas om det och ge det chansen när möjligheten fanns i finalen och i det sista racet. Det är jag väldigt glad över.
– Det klart att man var besviken då, för läget kunde ju sett annorlunda ut, men jag respekterade domslutet. Är det beslutat så är det och då får man gå vidare från det, säger Nilsson som sedan länge lagt finalhelgen på Mantorp Park bakom sig.
Försäljningschefen på Porsche Center Malmö tittar framåt i stället och på frågan om han känner sig revanschsugen med tanke på vad som hände i höstas svarar han:
– Revanschsugen? Nej, inte på det sättet. Däremot motiverad att slåss i toppen och försöka ta racesegrar. Med tanke på att jag blev vi tvåa med en poängs marginal så finns det självklart inget annat än att gå för att vinna mästerskapet i år. Men den målsättningen följer bara vår ursprungliga plan när idén om comeback föddes 2021. Vi skulle bygga upp satsningen 2022 och sikta mot titeln 2023. Det är det vi ska försöka göra nu när vi vet att vi kan vara med och slåss om det.
Fanns lite att jobba på
Efter fyra års uppehåll gjorde Ola Nilsson från Löddeköpinge i Skåne racingcomeback förra säsongen. För Mtech Competition och i en satsning backad av Porsche Center Malmö, Porsche Center Helsingborg och Bilia tog Nilsson plats i en av teamets nya Porsche 911 GT3 Cup (992).
Efter en lite trevande, men ändå stabil inledning, lossnade det ordentligt för Nilsson på Rudskogen Motorsenter bara dagarna efter hans 35-årsdag. I Norge vann han samtliga tre race från pole position och stod plötsligt som främste utmanare till regerande mästaren Lukas Sundahl om titeln.
– När vi började testa under våren kände jag, vilket var helt förväntat, att det fanns lite att jobba på för att komma igång igen och göra det bästa av det. Jag behövde hitta samspelet med ingenjör och teamet, men framförallt var det min körning – att komma in i ett bra tempo, rytm, trygghet och lugn och hitta tillbaka till den körning som jag vet att jag kan prestera, säger Nilsson och fortsätter:
– Det var lite trevande inledningsvis men jag tycker ändå att vi kom in i det ganska fort. Bortsett från kvalen i båda tävlingarna i Anderstorp tycker jag att vi jobbade oss in det på ett bra sätt och fick bra tempo i det vilket inte minst visade sig i slutet på säsongen. Då kände jag en större trygghet och känslan var den som jag vill ha när jag ska köra racerbil.
Utmana från start
Allt det där har Ola Nilsson och Mtech Competition med sig in i årets säsong vilket innebär att teamet starter från en helt annan nivå.
– Erfarenheten från i fjol tar vi med oss och bygger vidare på i år. Därför har jag inga tankar på en ny, trevande start eller att vi inte ska kunna vara med och utmana direkt. Jag känner mig väldigt taggad. Alla parametrar finns för att vi ska kunna vara med från början i år.
– Med det sagt är det ju också så att mästerskapet 2023 ser ut att bli minst lika tufft som 2022. Jag ser fortfarande att topp sju, topp åtta kommer att kunna vara med och slåss om racesegrar och definitivt pallplatser. Man kan lika gärna vara tia som etta i premiären i Anderstorp, och så kommer det nog vara stora delar av säsongen. Ett svenskt mästerskap som ser ut så är fantastiskt. Galet bra och väldigt kul.
– Så även om vi hade en fantastisk avslutning i fjol är det ingen självklarhet att vi kommer att plocka racesegrar första helgen bara för att tempot var där i de avslutade deltävlingarna 2022. Det kommer att bli jättetufft, men jag känner helt klart att vi har en helt annan grund att stå på. Jag känner en större trygghet att komma in i den här säsongen och veta att vi har kapacitet för att vara med och utmana om titeln. Och det känns bra, naturligtvis.
Ökad kravbild
Men det innebär även att förväntningarna på Ola Nilsson växer. Kraven ökar.
– Så kan det vara, men jag har aldrig haft något emot den typen av utomstående förväntningar. Den högsta målsättningen och ambitionsnivån brukar jag sätta på mig själv. Jag har inget emot att folk ser mig som en titelkandidat. Då får det gärna vara så i sådana fall.
Med sin bakgrund och erfarenhet var det många som trodde på Ola Nilsson som en säker och stabil poängplockare i hans comebackssäsong. Precis så blev det också. Jämte bronsmannen Emil Persson var Nilsson den ende av toppförarna som inte bröt ett enda race.
– Det är väl en styrka jag haft under hela min karriär. Ta bilen i mål, ta poäng, göra jobbet på ett klokt och bra sätt, ta chanserna när de dyker upp. Jag gillar att han den approachen och tycker att det har funkat.
Så även 2022 alltså – även om det inte räckte riktigt hela vägen. Misstagen var få, men det finns detaljer att fila på till i år.
– Kvalen, det var tveklöst de jag hade svårast att få ut max i förra året, vilket är ganska vanligt efter ett längre uppehåll. Jag tycker att det var svårare att hitta piken med 992:an jämfört med tidigare generationer av 911 GT3 Cup jag tävlat i.
Ola Nilsson ser fram emot årets säsong till vilken han och Mtech Competition något ändrar försäsongsupplägget jämfört med i fjol.
– Skillnaden är att vi kommer att sätta igång säsongen och få lite fartkänsla med att göra en liten tripp till Spanien i mars månad. Efter det blir det ungefär som i fjol, de officiella testdagarna och lite till.