De tre senaste säsongerna har Andreas Ahlberg och Hannes Morin tävlat mot varandra i STCC. I år konkurrerar de i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och som toppförare i var sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i Porsche Approved Cup.
Inför de fem avslutande racen i mästerskapet toppar 32-årige Ahlberg tabellen på 181 poäng. Tvåa, bara tolv poäng bakom, är den 20-årige racingtalangen från Umeå.
Tillsammans har Ahlberg och Morin dominerat mästerskapet ända sedan starten i mitten på maj. Var och en på sitt sätt.
Medan Ahlberg tagit sig i mål i samtliga race och varit en stabil och pålitlig pallbesökare har Morin samlat flest poäng på segrar. Han har vunnit fem race mot Ahlbergs två och har dessutom erövrat sju bonuspoäng mer än Ahlberg för pole positions och snabbaste varv i racen. Men Morin har också två nollpoängare.
– Jag har haft lite otur med två startkrascher, konstaterar han.
Den senaste kom i det inledande racet på Gelleråsen Arena för tre veckor sedan. Nollpoängaren där innebar att Morin tappade greppet om förstaplatsen i mästerskapet.
– Lite tråkigt, men det har vi lagt oss bakom oss nu och blickar framåt. Vi har bra pace och jag känner mig säker i bilen. Om jag bara håller huvudet kallt och kör efter min förmåga tror jag att det här kan gå vägen.
Andreas Ahlberg har liknande tankar inför avslutningen.
– Stabilitet på en hög nivå brukar vara det som lönar sig. Den som är mest konsekvent och har högst lägstanivå brukar vinna till slut. Vi får hoppas att det är så i år också, säger dalkarlen som faktiskt saknar en titel i sin långa och framgångsrika racingkarriär.
– Att ta den i Porsche Approved Cup den här säsongen vore givetvis drömmen, säger han och medger att titeln varit en drivkraft i den satsning han gör i Micke Kågered Racing.
Där har Ahlberg dessutom ytterligare en titeln att tänka på. Tillsammans med fyrfaldige mästaren Lukas Sundahl toppar han teammästerskapet i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Inför tre race och 81 poäng att köra om på Rudskogen Motorsenter har Ahlberg en fördel gentemot Morin, som tävlar för Steber Racing. Medan han har gjort tre tävlingshelger (i V8 Thunders Cars och STCC) på den norska banan har Morin ingen tidigare erfarenhet av den.
– Senast jag körde på Rudskogen var 2018. Precis som det var med banan i Fällfors i år är det inte så många i startfältet som åkt jättemycket i Norge. Det är självklart en liten fördel för mig som debutant i mästerskapet, menar Ahlberg.
Morin börjar helt från noll, men låter inte speciellt bekymrad. Han har försett sig med filmer från banan och hoppas kunna köra den i simulator innan helgen. Dessutom väntar två testpass på sammanlagt 50 minuter innan allvaret drar igång fredag eftermiddag.
Tillräckligt för att komma väl förberedd till kvalet och de tre racen, varav det första avgörs fredag kväll? Det återstår att se.
Andreas Ahlberg och Hannes Morin är två förare med stor respekt för varandra.
– Vi har som sagt kört mot varandra tidigare. Morin är supersnabb och kul att åka mot. Han kör juste men tufft, säger Ahlberg.
– Ahlberg är en mycket erfaren chaufför. Han är snabb och stabil och duktig att ta poäng, kontrar Morin.
Båda är tämligen överens om att det är mellan dem som jakten på Porsche Approved Cup-titeln 2022 kommer att stå. Trean Christoffer Bergström är 61 poäng från täten och för fjärdeplacerade Kjelle Lejonkrans är det ännu längre till toppen – 73 poäng.