I fjol gjorde han ett bejublat inhopp i finalen på Ring Knutstorp. I år kör Emil Persson, 31 år, hela mästerskapet. Och han har inlett säsongen starkt. Hittills har Persson noterats för två andraplatser, en fjärde-, en femte- och en sjundeplats.
– Rätt så bra, ger han sig själv i betyg efter deltävlingarna på Ring Knutstorp och Scandinavian Raceway.
Helt nöjd är han inte. Såklart.
– Jag är tävlingsmänniska och även om det här är min första säsong i mästerskapet vill jag såklart vinna. Det är därför jag håller på, säger han och skulle, om han fick chansen, gärna göra om de inledande racen i de två tävlingar som hittills körts.
– Min insats i Skåne var rätt bra med tanke på att det var premiär, men den där femteplatsen kanske kunde ha varit lite bättre. Sedan var det ett klantigt misstag jag gjorde i det första racet i Anderstorp, säger Persson, som hamnade i sandfållan redan på det första varvet och tappade från fjärde till 13:e plats.
– Men jag hade tur med safety car så jag kunde köra upp mig till sjunde plats.
Persson fnyser inte åt ovan nämnda placeringar. Visst hade han önskat att de hade varit bättre, men de gav ändå tolv respektive nio poäng. 21 poäng som kan bli helt avgörande i toppfighten när säsongen ska summeras i höst.
– Det är viktigt att tänka på mästerskapet också – plocka så många poäng som möjligt hela tiden, säger han.
Vet hur man vinner mästerskap
Emil Persson är en skicklig mästerskapsförare. Det vittnar inte minst en Legends- och dubbla V8 Thunder Cars-titlar om. Han är några år äldre än sina främsta konkurrenter och har varken lust eller råd att krascha.
Persson strävar självklart efter att ta många poäng i varje race. Men inte till vilket pris som helst.
– Är det verkligen värt att hamna i räcket eller i en sandfålla för de där extra poängen? Personligen tycker jag att man måste se till hela säsongen, inte bara race för race.
Så gick även tankarna när Persson fick ”fri lejd” till ledningen, och Lukas Sundahl i backspegeln, i inledningen på det andra racet i Anderstorp. Värmlänningen var i täten i några varv. Sedan tog sig Sundahl förbi.
– Jag fick inte till det riktigt i race två. Lukas var mycket snabbare och han kom ifatt mig ganska fort. I det läget kände jag att om han försöker ta sig förbi så hänger jag på, försöker hålla undan för resten av fältet, bli tvåa i alla fall och ta viktiga poäng, säger Persson och tillägger:
– Blir man ikappkörd så åker man för långsamt, så är det bara. Och då är det bättre att försöka hänga på och kanske hitta farten igen och eventuellt göra något i slutet av racet.
Nu fick han aldrig chansen att hota Sundahl, men en andraplats blev det och totalt under helgen i Anderstorp tog han tillräckligt med poäng för att avancera till andra plats i tabellen.
• Lärde du dig något av att ligga tvåa bakom Lukas?
– Klart att man försöker se vad han gör som är så speciellt, kollar hur han kör med bilen. Han gör ju det här rycket i början som han sedan håller. Det är det han är så grym på.
Tuff teamduell
Närmast bakom sig i tabellen har Emil Persson teamkompisarna i Fragus Motorsport, Hampus Ericsson och Pontus Fredricsson, fjolårets femma och tvåa i mästerskapet. Det var också Ericsson och Fredricsson som krokade ihop i kamp om ledningen i det andra heatet i Anderstorp. Båda lyckades ta sig förbi Sundahl i inbromsningen efter flygrakan, men där fick de kontakt och tvingades ta senvägen genom en sandfålla innan de kunde ta sig upp på banan igen. Efter en ny kollision tvingades Fredricsson bryta och Ericsson fick nöja sig med åttonde plats.
Situationen med tre toppförare är inte helt enkel för Fragus Motorsport.
– Alla tre vill ju vinna och då blir det nog lätt att det kan hända sådana där grejer, även om jag tycker att det var otur att Hampus och Pontus stötte ihop. För mig som ny i klassen är det positivt att ha två snabba teamkollegor som man kan samarbeta med för att hitta de där extra tiondelarna för att komma närmare Lukas. Jag ser bara positivt på det, men det är klart att det kan bli incidenter. Det får man nästan räkna med när alla är med i toppen.
Ser framåt – och bakåt
Lukas Sundahl har öppnat säsongen på bästa tänkbara sätt med fem raka segrar. Med extra bonuspoäng för pole positions och snabbaste varv har han redan ryckt åt sig en ledning på 60 poäng.
Mad tanke på det kan man undra om Persson blickar framåt mot Sundahl eller är mer inställd på att slå vakt om andraplatsen och hålla jagande konkurrenter bakom sig.
– Det är väl lite både och. Det är kul att Lukas är så snabb och kan han åka så där fort borde vi andra också kunna det. Jag sporras av att hela tiden försöka bli bättre, men vill givetvis även hålla de andra bakom mig. Men kan man jobba sig närmare Lukas så kanske det andra sker automatiskt. Men de är duktiga allihop som ligger bakom mig i tabellen så det lär inte bli lätt.
Pallen är målet
Närmast väntar som sagt Västkustloppet i Falkenberg, en bana Persson kört test på den här säsongen.
– Även om det regnade då känns det bra att vi haft ett test där. Banan i Anderstorp hade jag aldrig tidigare kört med Porschen så det var lite nytt.
Falkenbergs Motorbana erbjuder inte många omkörningsmöjligheter.
– Därför gäller det att kvala bra så att man är med där uppe direkt, säger Persson vars målsättning inför tävlingen är given.
– Topp tre är målet. Absolut.
Fakta
#45 Emil Persson
Född: 11 mars 1990
Hemort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga MF
Team: Fragus Motorsport
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
Carrera Cup-historik
2020: Gästförare (sexa och trea i finalracen på Ring Knutstorp)