Den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup (991 II) infördes i Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongen 2018. Samtidigt startades Porsche Approved Cup för 991 I som en del av mästerskapet.
Sju förare deltog i premiärupplagan och i år har åtta bilar rullat i Porsche Approved Cup. Av de sistnämnda var tre helt nya och två hittade, genom klassen i klassen, tillbaka till PCCS och gjorde comeback.
En förmånlig däcksupport har bidragit till klassens popularitet och tillgänglighet. Regeln att Porsche Sverige står för fyra av sex däck under en racehelg lever vidare 2020, men nu slår Porsche Sverige ytterligare ett slag för Porsche Approved Cup genom att ge support till de som satsar på full säsong. Den som kör minst sex av mästerskapets sju deltävlingar får nämligen support om 60.000 kr, detta för att reducera kostnaderna för de tävlande.
– I Porsche Carrera Cup Scandinavia gillar vi stora startfält. Men vi tycker också om att skapa möjligheter för exempelvis unga tjejer och killar att, under förhållandevis ekonomiskt rimliga förutsättningar, tävla på allra högsta nivå av racing, säger Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige.
De två senaste åren har unga förare som exempelvis Hugo Andersson, Edvin Hellsten, Emil Heyerdahl och Paul Blomqvist hittat till Porsche Carrera Cup Scandinavia genom Porsche Approved Cup.
– Klassen är viktig för oss och genom den nya satsningen, och den redan etablerade däcksupporten, blir steget in i elitracingen nu ännu lite mindre för de som vill känna på hetluften, konstaterar Wermelin.
Intresset för Porsche Approved Cup är stort. Flera unga talanger tittar just nu på klassen som nästa nivå i sin racingsatsning och Porsche Sverige garanterar att Porsche Approved Cup kommer att avgöras inom ramen för Porsche Carrera Cup Scandinavia både 2020 och 2021.