Torsdagens testpass på Circuit de la Sarthe präglades av mycket gulflagg (sk slow zones med begränsad hastighet till 80 km/tim) och trafik.
Visserligen var passet 45 minuter, men med tanke på att banan mäter 13,6 kilometer blir det inte många varv. De som körde flest hann med tio stycken.
– Jag tror inte jag fick ett fritt varv, men i dag fick jag en vettig tid i alla fall, sa Daniel Roos, som var fyra i det skandinaviska gänget och åtta totalt.
Onsdagens pass slutade han betydligt längre ner i resultatlistan.
Men Roos var som sagt bara fyra av förarna från Porsche Carrera Cup Scandinavia.Gästförarna Dylan Pereira och Dennis Hauger toppade listan före Ola Nilsson.
– Trafik är den stora utmaningen. Det är lite av ett lotteri om man ska få ett fritt varv eller inte. De första tio minuterna i dag var dessutom värdelösa på grund av slowe zone, sa Nilsson, som ändå ser fram emot fredagens kval med tillförsikt.
– Bilen går bra, farten finns där och känslan är god, men visst, lite av ett lotteri kommer kvalet att bli.
Femma av förarna från Porsche Carrera Cup var Robin Knutsson. Han var nionde man totalt, en klättring med tolv platser jämfört med i onsdags.
– Det här är inte den lättaste banan att lära sig, men i dag hittade jag en bra rymt och fick till bra varv när jag hade chansen. Utgångsläget inför morgondagens kval är bra, men det finns mer att hitta i körningen, säger Knutsson, som närmast bakom sig hade regerande mästaren Lukas Sundahl.
Han hade lite tekniska problem, valde att bara köra begagnade däck och fick därför nöja sig med tolfte plats totalt. I det första testpasset var han nionde man.
Emil Persson, som hade bäst toppspeed, 299,7 km i timmen i onsdags, lyckades inte spräcka 300-vallen under det andra passet. Han bromsade på sig med en bromsplatta som resultat och fick sedan inte riktigt till det.
Sjua blev han ändå i Porsche Carrera Cup Scandinavia (och 13:e totalt), närmast före Marcus Annervi, Oscar Löfquist och Mikael Karlsson. De två sistnämnda var snabbast i Pro Am-klassen.
– Till en början var passet en katastrof för min del, men sedan hittade jag fart och tog fyra sekunder på min tid från i går. Målet är att ta ytterligare fyra i morgondagens kval, säger Löfquist lite skämtsamt.
En som inte var lika uppåt efteråt var Hampus Ericsson, tabellettan i Porsche Carrera Cup Scandinavia efter premiären i Anderstorp.
Likt sin temkollega Emil Persson förstörde han ett däck i en inbromsning och sedan grusades han ambitioner till ett bra resultat av både slowe zones och trafik. Ericssons tid räckte därför bara till en 16:e plats i mästerskapet och 51:a plats totalt i det 63 bilar stora startfältet.
Resultat Porsche Carrera Cup Le Mans.
Testpass 2.
(Siffrorna inom parentes anger förarens totalplacering och tidsdifferensen till Marvin Klein som var snabbast)
1. Dylan Pereira, Mtech Competition, 4:00.066 (2. + 0,213)
2. Dennis Hauger, Porsche Experience Racing, +1.324 (5. + 1,537)
3. Ola Nilsson, Mtech Competition, +1.644 (7. + 1,857)
4. Daniel Roos, Fragus Motorsport, +1.718 (8. + 1,931)
5. Robin Knutsson, WCR-Pampas, +1.734 (9. + 1,947)
6. Lukas Sundahl, Micke Kågered Racing, +2.147 (12. + 2,360)
7. Emil Persson, M3G Motorsport, +2.692 (13. + 2,905)
8. Marcus Annervi, Race Team Gelleråsen By AFR, +3.752 (20. + 3,965)
9. Oscar Löfquist (AM), Kjellin Motorsports, +4.188 (22. + 4,401)
10. Mikael Karlsson (AM), Micke Kågered Racing, +5.829 (31. + 6,042)
11. Gustav Bergström, M3G Motorsport, +6.214 (34. + 6,427)
12. Kjelle Lejonkrans (AM), Race Team Gelleråsen By AFR, +8.649 (40. + 8,862)
13. Albin Wärnelöv (AM), Micke Kågered Racing, +9.178 (41. + 9,391)
14. Christoffer Bergström (AM), WCR-Pampas, +9.504 (42. + 9,717)
15. Thomas Karlsson (AM), Mtech Competition, +10.174 (45. + 10,387)
16. Hampus Ericsson, M3G Motorsport, +12.563 (51. + 12,776)
17. Aksel Lund Svindal (AM), Porsche Experience Racing, +16.290 (58. + 16,503)