Lukas Sundahl säkrade som bekant sin fjärde titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia redan i tävlingen på Rudskogen Motorsenter i Norge för två veckor sedan. Men tro inte att 24-åringen från Växjö slog av på takten för det på Mantorp Park. Att återigen få tävla mot Felix Rosenqvist, gästförare i finalen, gav Sundahl tillräckligt med tändvätska.
När de båda smålänningarna möttes 2017 vann Värnamosonen tre av fyra race. Sundahl segrade bara i det heat som Rosenqvist bröt.
På Mantorp Park fick den fyrfaldige mästaren revansch. Sundahl vann det första heatet efter att ha kört om Rosenqvist redan på det tredje varvet. Det andra racet vann Sundahl från pole position, trots att vänster ben somnade tidigt i heatet och han hade svårt med känslan i inbromsningarna. Tvåa blev Pontus Fredricsson, som var tillbaka med besked i mästerskapet, och Rosenqvist fick nöja sig med tredje plats.
– Vi kan blicka tillbaka på en riktig bra säsong och att få avsluta på det här sättet med två segrar i konkurrens med bland annat Felix Rosenqvist känns självklart bra. Han är den duktigaste vi har i Sverige, sa en nöjd Sundahl.
Rosenqvist laddade
Felix Rosenqvist, som kom direkt till Mantorp Park från den sista deltävlingen i det amerikanska Indycar-mästerskapet, var inte speciellt besviken efteråt.
– Lukas är skitduktig så det är svårt att hänga med. I det andra racet laddade jag verkligen, det var kvalvarv genom hela racet, sa Rosenqvist som tyckte att nivån på mästerskapet var högre nu än när han var med för fyra år sedan.
– Kul att vara tillbaka och tävla i Sverige igen och roligt att det kom så mycket publik till Mantorp, tillade han dessutom.
Uppskattningsvis trotsade 3.000 personer det ganska ogästvänliga oktobervädret och valde att följa de avslutande racen i Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challange Scandinavia på plats.
Tvåa efter drama
Hampus Ericsson hade klart silverläge inför finalen i Östergötland, men på fredagens första testpass åkte han av banan och brakade rakt in i ett räcke med omfattande skador på sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) som följd.
– Då trodde jag det var kört men grabbarna i Fragus Motorsport gjorde ett jättejobb och med tanke på kraschen känns det skönt att jag kunde säkra silverplatsen redan i det första heatet, sa Ericsson, som trots läget bjöd på en riktig hårig omkörning upp till tredje plats i slutet på heatet.
Onödigt, tyckte en del, bland annat pappa Tomas, men 19-åringen från Kumla bara log.
Grym poängfight
Ett lättat leende bjöd även Edvin Hellsten på sedan han efter stort drama försvarat sin tredjeplats i mästerskapet från 2020. Men bronspokalen satt långt inne. Göteborgaren kom till Mantorp Park med bara en poängs försprång på Emil Persson. Efter det första heatet, där Persson var fyra och Hellsten femma, var rollerna de ombytta: Persson trea, en poäng före Hellsten.
Den sistnämnde hade bäst utgångsläge med klart bättre startposition i det avslutande loppet, men Persson inledde racet bäst och redan på det sjätte varvet var han närmaste förare bakom fjärdeplacerade Hellsten.
– De sista 20 minuterna i racet var inte roliga, medgav Hellsten, som förföljdes av Persson hela vägen in i mål.
Något riktigt läge för ett omkörning fick värmlänningen ändå inte.
– Jag åkte ikapp honom, men ville inte göra någon idiotgrej, sa Persson som självklart var besviken över att missa tredjeplatsen i en annars mycket stark och stabil premiärsäsong i mästerskapet.
– Det kunde väl ha varit tio poäng i stället, log han. Men det är bara att ta nya tag nästa år.
Attack mot två titlar
I Masters Cup, klassen för förare över 40 år, behövde Christoffer Bergström från Stockholm bara ta fyra finalpoäng för att säkra sin första titel i mästerskapet. Det ordnade han redan i det första heatet där han blev klasstvåa bakom Lars-Bertil Rantzow.
– Fantastiskt, sa en mycket glad Bergström, som hade kunnat säkra Masterstiteln bara genom att rulla i mål.
– Men börjar man backa av är det det lätt att det låser sig.
Så vilken var då segertaktiken.
– Full attack!
Bergström hade två skäl att jubla under finalhelgen. Han blev nämligen även teammästare. Tillsammans med Lukas Sundahl var nämligen Sundahl-Pampas Racing överlägsna sina konkurrenter.
– Vi gjorde den här gemensamma satsningen med målet att vinna alla tre titlar, och vi lyckades. Det har varit skoj att göra det här tillsammans. Vi har lärt känna varandra som team, dragit nytta av varandras erfarenheter och haft roligt ihop, säger teamchefen Per Sundahl, som var imponerad av Bergström insats i mästerskapet.
– Christoffer gör det bra. Förutom att han vinner Masters Cup är han sexa totalt i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det är respekt.
Tvåa i Masters Cup blev Thomas Karlsson och trea slutade prins Carl Philip.
Ingen av ovan nämnda vann emellertid något finalrace i Östergötland. Veteranen Lars-Bertil Rantzow åkte nämligen hem till Skåne med båda segerpokalerna.
Annorlunda final för Annervi
Även Porsche Sprint Challenge Scandinavia, supportklass till Porsche Carrera Cup, avslutades på Mantorp Park under lördagen. Redan klare mästaren Marcus Annervi från Halmstad vann båda racen och förstärkte därmed sin överlägsenhet i mästerskapet.
– Konstigt att komma till en final och allt redan är klart. Det har jag inte varit med om tidigare i karriären. Jag hade lite motivationsproblem i torsdags, men efter det har jag varit snabbast i varje pass, sa Annervi och tillade:
– Skönt att det är över, nu kan jag ta fart mot 2022. Äntligen!
Per ”Ploppen” Anderson blev klar mästerskapstvåa efter dubbla pallplatser (trea och tvåa) och trea slutade Andersons teamkompis i Eken Motorsport, Fredrik Danner.
Den sistnämnde hade turen på sin sida i det sista och avslutande racet. När hans ende konkurrent om bronsplatsen, Janne Gustavsson, blev påkörde av Alexander Hagen Berg kunde Danner nämligen ta sig om. Den situationen blev helt avgörande för kampen om tredjeplatsen i den nya succéklassen.