2018 blev Lukas Sundahl mästare genom att vinna överlägset flest race.
I fjol var hans segerrecept jämnhet på en grymt hög nivå.
• Finns det ett tredje sätt att vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia på?
– Jag vet inte. Har du något förslag? säger smålänningen, ler och tillägger:
– Jag kommer väl att göra som vanligt och sedan får vi se hur det går.
Lukas Sundahl är ingen man av stora ord. I offentlighetens ljus är han ofta lågmäld och fåordig. Inga stora gester, inga långa utläggningar. Han vantrivs inte i rampljuset, men föredrar ensamheten bakom ratten i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Där är han fokuserad, målmedveten, snabb och iskall. Oavsett vad som händer på banan blir han aldrig stressad eller nervös.
Samma utmanare som 2019?
Det är de här egenskaperna som tagit honom till två raka titlar. Det kunde ha varit tre om det inte varit för Jocke Mangs som i en dramatisk avslutning på säsongen 2017 höll undan för den unge smålänningen och själv tog sin tredje titel i mästerskapet.
Men sedan dess har 23-åringen från Växjö regerat i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Uppbackad av familjeteamet Sundahl Racing, där pappa Per basar, har han i hård konkurrens erövrat två titlar.
2018 hette främsta utmanarna Oscar Palm och Roar Lindland. I fjol slogs Lukas om titeln med Robin Hansson och Pontus Fredriksson.
De två sistnämnda, teamkompisar i Fragus Motorsport, blir av allt att döma Sundahls främsta hot för att nå en historisk trippel.
– Så blir det förmodligen, men det ska bli intressant och se om någon av de andra kan blixtra till. Personligen har jag inget emot om vi blir fler där uppe i toppen.
Premiär inför tomma läktare
Lukas Sundahl har heller inget emot att den försenade säsongen inleds med Västkustloppet i Falkenberg. Han trivs på banan och har nått en hel del framgångar där. Senast Porsche Carrera Cup Scandinavia körde Västkustloppet var 2017. Då var Sundahl kvalsnabbast och vann det andra racet. Efter det första fick Robin Hansson kliva upp överst på prispallen.
2017 kantades banan av mycket publik. Årets premiär kommer att avgöras inför tomma läktare – och efter myndigheternas rekommendationer – på grund av Coronapandemin.
– Det är alltid roligt med mycket folk på tävlingarna, men som förare tänker man inte så mycket på det. Åtminstone inte under racen.
Inget utrymme för stora misstag
En nyhet för året i PCCS är en ny poängskala som innebär att samtliga pallplatser blir mer värda än tidigare. Bland annat ger en seger fem poäng mer än en andraplats. I fjol var skillnaden bara två poäng.
– Det känns bra och rättvist. Tidigare har man kunnat bli tvåa och ändå ta lika många poäng som segraren tack vare systemet med en bonuspoäng för pole position och en för snabbaste varv.
Hur, och om, det nya poängsystemet kommer att påverka racingen är Lukas osäker på. En sak vet han emellertid.
– Oavsett vad de olika placeringarna ger poängmässigt måste man vara med där framme i racen. Vill man vara med och konkurrera om titeln finns det inte utrymme för några stora misstag eller poängtapp.