Lukas Sundahl om säsongens höjdpunkter, seger 22 och vem han vill se i mästerskapet 2021

10 november 2020, 11:01

• Hur firades den historiska titeln? • Vilka var säsongens höjdpunkter? • Varför var årets sista seger så viktig? Vi ställde frågorna till trefaldige Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl och fick svar. Dessutom avslöjar han vilken förare han helst vill se i mästerskapet 2021 samt att han föredrar burkskinka före rådjurssadel på middagstallriken.

• Hallå där, Lukas Sundahl. Nu är det en månad sedan 2020 års säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp och du fick möjlighet att fira din tredje raka titel i mästerskapet (som du säkrade redan på Mantorp Park).
Eftersom det, på grund av Corona-situationen, inte var möjligt att genomföra en traditionell avslutningsfest i Carrera Cups regi på Ring Knutstorp så undrar man såklart hur ni i Sundahl Racing firade?

– Efter Mantorp fanns det ingen tid till något firande eftersom bilen skulle göras i ordning till finalen veckan därpå. Men på Knutstorp passade vi på att äta lite tårta redan på fredagen. Men mycket mer än så blev det inte. Klart att det hade varit roligt med en riktig prisutdelning och fest, som vi brukar ha, men nu var det inte läge för det på grund av Corona.

• Låt oss för ett ögonblick titta på säsongen 2020 i backspegeln. Du vann sju race, stod på pallen 13 gånger totalt, noterades för sex pole positions och vann en dyr och exklusiv kronograf från Tag Heuer för att du gasade dig till åtta snabbaste varv. Ett imponerande facit. Vad under säsongen tycker du personligen var den stora höjdpunkten?
– Det finns två som sticker ut. Nummer ett var väl Q2-varvet på Gelleråsen Arena i Karlskoga där vi, på Robin Hanssons hemmabana, tog pole position med en halvsekund. Jag har aldrig lyckats få till ett sånt varv någon gång egentligen. Det är nog mitt bästa kvalvarv hittills i karriären.
– Nummer två är nog race tre i Anderstorp. Segern jag tog där är jag faktiskt väldigt nöjd med tanke på att bilen var så otroligt dålig på grund av en trasig stötdämpare. Det går inte att förklara hur dålig bilen var, den var extremt understyrd och jag trodde aldrig att jag skulle vinna racet. Jag minns att jag redan på det andra varvet tänkte att ”det här kommer aldrig att gå”. Dessutom blev jag påkörd i slutet av racet och i samband med den kollisionen åkte jag på låsta framhjul i ungefär 150 meter. Bromsplattan på vänster fram var något djävulsk och hade heatet varit ett varv längre hade jag aldrig lyckats hålla jagande Edvin Hellsten bakom mig.

• Vad är du inte riktigt lika nöjd med säsongen 2020?
– Deltävlingen i Fällfors. Den är jag mest missnöjd med.
• Du kvalade fyra och femma och nådde placeringarna tre och sex i racen. Vad var det som inte stämde där uppe?
– Jag vet faktiskt inte, det lirade inte helt enkelt. Vi fick inte till det som vi ville.

• Att skriva historia och som förste förare någonsin vinna Porsche Carrera Cup tre år i rad var ditt huvudsakliga mål inför säsongen. Höga mål fungerar självklart som en drivkraft, men de kan också skapa press. Efter att du säkrat titeln på Mantorp Park medgav du att du kände dg mer lättad än glad. Hur pressad kände du dig egentligen av jakten på tredje guldet?
– Det var inget jag tänkte på under säsongen. Mitt fokus låg på att vara snabbare än de jag tävlade mot. Så det var ingen press på mig så, det kan jag inte påstå. Fast det klart, att bli tvåa hade såklart varit ett misslyckande.

• På din resa mot titeln vann du sju race och är därmed uppe i 22 racesegrar totalt. Triumfen i säsongen sista race gjorde att du tog dig förbi Fredrik Larsson och avancerade till andra plats i statistiken över de förare som vunnit flest race någonsin i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Du verkade rätt angelägen att ta den där sista segern för att ta dig om Larsson. Hur viktigt var det för dig?

– Det är väl roligt att vara så högt upp som möjligt även i den statistiken och inför finalen visste jag att vi låg lika på 21 segrar var. Efter tredjeplatsen i det första heatet kände jag att det får bära eller brista, det var bara att ta starten och åka. När jag sedan såg att Johan Kristoffersson kom upp bakom mig var det fullt som gällde och jag minns att jag tänkte att jag måste ha den här segern för att gå om Larsson i statistiken.

• I samma tävling (race 1) tog Johan Kristoffersson sin 45:e seger totalt i Porsche Carrera Cup Scandinavia. De senaste säsongerna har inte bara Kristoffersson utan ytterligare två gästförare, Felix Rosenqvist (två gånger) och Ola Nilsson, vunnit race med dig som tvåa och därmed snuvat dig på ännu fler segrar. Hur ser du på gästförarnas medverkan i mästerskapet?
– Att ställas mot toppförare som exempelvis Johan Kristoffersson, Tom Blomqvist och Felix Rosenqvist är både utmanande och roligt. De är grymt snabba och det är kul kunna hänga med dem, eller till och med köra ifrån dem. Däremot tycker jag inte att gästförarna ska vara med i den sista tävlingen där det finns en risk att de kan vara med och påverka utgången av mästerskapet.
– Apropå Johans alla segrar så kan jag väl bara konstatera att det inte blir lätt att komma ikapp honom. Man får väl köra ett par säsonger till (skratt).

• Racing är ett lagarbete och bakom varje framgångsrik förare står det alltid ett bra team. Du backas upp av familjeteamet Sundahl Racing där pappa Per basar. Vad betyder han och de andra för dig och dina framgångar?
– Hade inte de varit hade jag inte tävlat alls utan bara kört grävmaskin. Det är ett duktigt och klurigt gäng. När alla andra håller på med sina datorer och grejer går vi uteslutande på känsla och på det vi ser. Det har fungerat även i år, trots att vår ingenjör Lennart Sundahl inte kunnat vara med på tävlingarna på grund av Corona.

• Redan när du säkrade titeln på Mantorp Park första helgen i oktober offentliggjorde ni att du och teamet kör vidare och satsar på en fjärde titel 2021. Så många har ingen lyckats erövra sedan mästerskapet drog igång 2004. Men förutom Porsche Carrera Cup Scandinavia har det antytts att ni kanske även kommer att satsa på någon eller några starter internationellt 2021. Vad är det ni har i kikarn?
– Vi är inte så långt gångna utan det är bara lite spekulaktioner ännu så länge. Men det är klart att vi skulle vilja hitta på något, men sedan får vi se vad som händer och vad som är möjligt att genomföra.

• Som avslutning. Vilken ny eller nygammal förare – och konkurrent – skulle du helst av allt vilja se i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2021?
– Äh… Ja… Det hade ju varit roligt med Johan Kristoffersson. Det skulle höja nivån på mästerskapet ytterligare, men samtidigt skulle det bli för svårt, då blir det ingen fjärde titeln för mig (skratt). Skämt å sido, det hade varit skoj att ha med honom igen. En annan förare som jag tycker att det skulle vara roligt att se i mästerskapet på nytt är Paul Blomqvist. Vi håller kontakten och han är kanske den av mina förarkollegor jag har lärt känna bäst. Han är jäkligt trevlig och lätt att ha att göra med.

Fem snabba till trefaldige mästaren

• Burkskinka eller rådjussadel?
– Burkskinka.

• Trump eller Biden?
– Ha, Biden.

• Tävlingsbilen eller grävmaskinen?
– Grävmaskinen.

• Gymmet eller hängmattan?
– Hängmattan. Lätt.

• Racesegrar eller mästerskapstitlar?
– Hm… Mästerskapstitlar. Nej, förresten, jag svarar racesegrar. Tar man tillräckligt många sådana är chanserna goda att man även vinner titlar.

Fakta
Lukas Sundahl

Född: 15 oktober 1996 (24 år)
Hemort: Kalvsvik, Växjö
Yrke: Grävmaskinist.
Klubb: Wäxjö MS.
Team: Sundahl Racing.
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
Storlek på gasfoten: 42.
Carrera Cup-historik: Tre titlar (2017, 2019, 2020), 22 racesegrar.