I fjol gjorde Roar Lindland comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Sju år hade då gått sedan han rullade i mål som mästerskapsfyra efter finalen på Mantorp Park hösten 2011.
Någon full säsong skulle det däremot inte bli i hans återkomst till mästerskapet. Åtminstone inte enligt den ursprungliga planen för nystartade Porsche Performance Team Norway. Men efter segern hemma på Rudskogen Motorsenter – Lindlands första någonsin i PCCS – växte satsningen och kom att omfatta samtliga sju deltävlingar.
Roar slogs i toppen på mästerskapet och tillsammans med Oscar Palm utmanade han Lukas Sundahl om titeln ända in i finalhelgen. Men epilogen blev inte den framgång norrmannen hade hoppats på. Han passerades av Palm och slutade på tredje plats i tabellen.
– Men jag är nöjd. Trea var bra med det utgångsläge vi hade. Mycket var nytt, säger Roar, som inte bara var framgångsrik på de skandinaviska banorna.
I Porsche Mobil1 Supercup, supportklass till Formel 1, gjorde han succé med seger i Pro AM-klassen efter mäktiga sju segrar.
I år vet Roar från start att han ska åka samtliga deltävlingar i Porsche Carrera Cup Scandinavia och han har färsk erfarenhet av alla banor utom den i Skellefteå, som ingen annan heller kört.
Det viktiga samarbetet med Porsche Norge får en fortsättning och teamnamnet är det samma som 2018, Porsche Performance Team Norway. Med ett viktigt tillägg: WestCoast Racing.
Driften av Lindlands Porsche 911 GT3 Cup (991 II) kommer nämligen att skötas av det Halmstadbaserade teamet, ett av Sveriges framgångsrikaste i modern tid.
– Jag ser verkligen fram emot att få jobba med WestCoast Racing. WCR:s satsning omfattar även en bil för nykomlingen Hugo Nerman och att vi blir ett tvåbilsteam ser jag som en stor fördel. Vi kan jämföra data och snabbare hitta rätt set-up och även lära oss av varandra, säger Roar.
Teamchefen Dick Jönsson-Wigroth ser fram emot samarbetet med Lindland.
– Det är väldigt kul att Roar blir en av våra förare i Carrera Cup i år. För oss är Porsche Carrera Cup helt nytt och Roar med sin långa erfarenhet av Porsche blir värdefull för oss. Roar är alltid med och slåss långt fram så det är upp till oss att tillsammans med honom snabbt komma in i hur bilen fungerar och leverera ett bra material till honom, säger Dick.
Totalt är 23 bilar anmälda till Porsche Carrera Cup 2019.
– Det är otroligt bra. Porsche Carrera Cup Scandinavia blir tufft och tight på en hög nivå även 2019. Jag ställer höga krav på mig själv och hoppas kunna fortsätta där jag slutade i fjol och vara med och utmana om titeln.