Det VM-meriterade skotercrossteamet Kjellin Motorsports smög igång sin racingsatsning i slutet på 2021 års säsong. Snabbe track day-föraren Oscar Löfquist hoppade in i det tre avslutande deltävlingarna med gott resultat.
I fjol var det meningen att teamet skulle satsa fullt ut med båda sina förare. Tyvärr blev det inte så. Mattias Kjellin fick först Covid-19 och sedan drabbades han av såväl hjärtmuskelinflammation som propp i en lunga.
Efter det fick 49-åringen från Boden äta blodförtunnande medicin i sex månader.
– Och därför fick jag inte tävla för läkarna, jag fick inte utsätta mig för några onödiga risker, berättar han.
Positiv nervositet
Men nu är teamägaren med bland annat ett förflutet som professionell snöskoterförare frisk och startklar. I vinter har han kört flera tester i södra Europa. En tävling har han också hunnit med, GT Winter Series i Barcelona.
Tävlingen var hans första sedan ett inhopp i Porsche Sports Cup dagen efter att han tog racinglicens för ett par år sedan.
Han medger att han var lite nervös, men konstaterar samtidigt:
– Nervositeten var positiv. Jag blev väldigt fokuserad, inte för försiktig eller rädd när det låg fyra bilar i bredd in mot en kurva. Jag kunde fortfarande tänka och placera bilen rätt, hade koll i backspegeln och försökte stänga någon som jag nyss hade kört om. Det kändes väldigt bra, faktiskt, säger han.
Hundra procent attack
Kjellin blev taggad. För taggad skulle det visa sig.
– Jag blev nästan för aggressiv för känslan som jag haft i hela mitt tävlingsverksamma liv kom fram – hundra procent attack hela tiden.
– Jag tror att det är bra att han den där känslan, men man kan inte hela tiden ligga på hundra procent attack framåt. Jag tror det blir för stor risk och därför så small det i båda mina heat. Jag chansade lite för mycket.
Resultatet till trots är Kjellin mycket nöjd med tävlingen i Barcelona.
– Jag fick med mig så jäkla mycket positivt och så lärde jag mig så otroligt mycket på kort tid. Och att fortsätta ta lärdom kommer att bli huvudfokus för mig den här säsongen.
Stå på egna ben
Hittills har Mtech Competition med Magnus Karlsson i spetsen drivit Kjellin Motorsports bil i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men från och med den här säsongen ska det färska teamet sköta verksamheten på egen hand.
– Först vill jag säga att vi är så himla tacksamma över det vi fått lära oss av Mtech, för de har verkligen hjälpt oss. Men nu ska vi med egna anställda mekaniker stå på egna ben. Vi är ödmjuka inför att vi ska sköta driften själva. Det är väl lite Bambi på hal is, men vi försöker i alla fall. Vi vill fortsätta lära oss, säger Kjellin.
Verksamheten i teamet kommer att ledas av chefsmekanikern Piotr Skrzypczak. Han får fyra mekaniker till sin hjälp varav Emil Hansson, som kör skotercross på VM-nivå för Kjellin Motorsports, är en.
Q2 varje gång
Oscar Löfquist har, precis som i fjol, också testat mycket i Europa inför sin andra, hela säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag känner mig mer hemma i bilen nu, har bättre koll på läget, säger 34-åringen från Örebro, som vid en tillbakablick på säsongen 2022 konstaterar:
– Vi fick en jäkla tuff start och sedan var det mycket upp och ner. Resultatmässigt är jag inte direkt nöjd.
Kraschen i premiärracet på Scandinavian Racweay, som innebar att han inte kom till start i det andra heatet, var självklart sämsta tänkbara sätt att inleda säsongen på. Men det fanns ljuspunkter också – som exempelvis avancemang till Q2 i såväl Fällfors som på Rudskogen Motorsenter.
– I år ska jag köra Q2 varje gång, annars är det ett misslyckande, slår Löfqvist fast.
Han ser fram emot teamets nya, egna satsning och välkomnar verkligen att Mattias Kjellin nu äntligen kan börja sin racingkarriär på allvar.
– Att få en teamkompis betyder mycket. Det gör att man blir mer peppad. Ärligt talat kände jag mig lite ensam förra året, säger han.