Kjelle Lejonkrans dök upp i Porsche Carrera Cup i finalen på Mantorp Park 2021. Inhoppet där var starten på årets säsong där han tillhört toppförarna i Porsche Approved Cup. Han inledde starkt. Med bland annat en klasseger och två andraplatser låg han trea halvvägs in i mästerskapet.
– Höjdpunkten har självklart Approved Cup-segern i säsongens andra besök i Anderstorp. Jag hade hoppats på något liknande på Gelleråsen Arena, min hemmabana, men tyvärr blev den tävlingen nattsvart, konstaterar Lejonkrans besviket.
Det första heatet tvingades han bryta efter att ha blivit oskyldig offer i en startkrasch. I race två stod hans startruta tom på grund av fel på bilens växellådan.
Det blev ytterligare två brutna race för Lejonkrans under hösten och dubbla tredjeplatser i Norge räckte därför inte för att han skulle kunna blanda sig i medaljstriden. Det blev i stället en femteplats till slut.
– Säsongen hade sina toppar och dalar. Mitt eget ansvar i de sistnämnda var i min värld väldigt litet. Många gånger har jag varit på fel plats vid fel tidpunkt.
Siktar mot toppen
Nu har Lejonkrans lagt debutsäsongen bakom sig och blickar framåt mot 2023. Han byter bil och kastar sig i in mästerskapets nya Pro Am-klass med hög ambition.
– När vi fick ihop det var vi konkurrenskraftiga i Porsche Approved Cup så jag siktar på att vara med och fightas om pallplatser även i Pro Am. Och är man topp tre i racen är man med i totaldiskussionen också.
Kommande säsong är del två i Lejonkrans ursprungliga strategi för hans racingcomeback.
– När jag klev in i det här var min plan att köra minst två år och det vill jag hålla fast vid.
Planen var att Lejonkrans skulle köra Porsche 911 GT3 Cup (991 II) även 2023, men när intresset för Porsche Approved Cup inte var tillräckligt stort för en fortsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia valde Lejonkrans att beställa en ny Porsche 911 GT3 Cup (992).
– Tanken att jag skulle behålla 991:an och köra den i Sprint Challenge i stället slog mig, men det var inte det jag ville egentligen. Det är Porsche Carrera Cup jag vill köra, säger han.
Tror 992:an kommer att passa
Den intensiva testdagen på Gelleråsen Arena gav Lejonkrans en tydlig bild av vad som väntar honom kommande säsong.
– 992:an är helt annorlunda, både i det man ser och det man känner i bilen. Den är mycket mer finkänslig och direkt jämfört med 991:an vilket innebär att man som förare får ändra sitt tänk. Men sett till min körstil tror jag att den kommer att passa mig bättre.
Kjelle Lejonkrans tog stora kliv och nådde många toppresultat under sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag kom in i bilen ganska fort, även om jag själv inte har varit nöjd. Jag har svårt att vara det när jag vet att någon annan är snabbare, säger han, ler och fortsätter:
– Även om jag har åldern emot mig har jag haft svårt att acceptera att yngre förare är flera tiondelar snabbare. Det är väl en bra egenskap såklart, men också något som gnagt mycket i huvudet på mig.
Gillar utmaningar
För att bli ännu snabbare 2023 har Lejonkrans redan planen klar för sig.
– Det jag framförallt ska jobba på är att inte överköra bilen, speciellt i kval när jag ska ta det där sista steget och sätta riktigt snabba varv. Då har jag en trendens att tappa finmotoriken och gå över gränsen. Det måste jag förbättra, säger han och avslutar apropå den utmaning som väntar honom kommande säsong:
– Jag gillar utmaningar och tycker det är fantastiskt roligt att vara en del av hela den här grejen.