I Patrick Rundquist får Porsche Carrera Cup Scandinavia ett nytt, ungt och talangfullt tillskott. Uppsalakillen, som läser tredje och sista året på gymnasiet, tar klivet till racing från en framgångsrik kartingkarriär. Säsongen som gick kvalificerade han sig till världsfinalen i Rotax Max Challenge, blev tvåa totalt i svenska Rotax Max Challenge och slutade trea i Prins Carl Philips Racing Pokal i Lidköping.
Mogen att gå vidare
Tidigare har Rundquist också stått på pallen i en EM-deltävling och placerat sig högt upp i andra, internationella tävlingar.
– Jag är nöjd med årets säsong, speciellt andraplatsen i RMC. Utomlands var det lite tuffare, säger Patrick, som började med gokart först som 14-åring.
– Jag har kört gokart sedan 2014 så nu är det dags att ta steget. Nu är jag mogen nog.
Mycket fys och simulator
Även om Rundquist troligtvis inte kommer att släppa kartingen helt har han redan styrt om fokus till Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Approved Cup.
– Det blir bland annat bli mycket fysträning och simulatorträning så att jag kommer vältränad och i bra form till säsongstarten. Jag kör redan mycket simulator för att lära känna banorna som vi ska tävla på 2020, men träningen syftar också till att lära känna bilen, säger Patrick och avslöjar att han och Hugo Andersson faktiskt har gemensamma försäsongsplaner.
– Vi har funderingar på att åka ner till Tyskland och köra simulator för en instruktör där. Att samarbeta med en ingenjör som man kan logga data med tror jag kan vara väldigt lärorikt.
Avgörande test
Patrick Rundquist och Hugo Andersson är kompisar sedan 2016 då de började tävla mot varandra i gokart. Året därpå representerade de samma team, Morin Racing Academy.
– När Hugo klev in i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 blev vi självklart lite nyfikna. Vi har följt honom sedan dess och skaffat oss mer och mer information om klassen.
Efter att ha fått möjlighet att testa Hugos vinnarbil på Gelleråsen Arena i mitten av oktober tog Patrick, i samråd med pappa Ted, det definitiva beslutet att köra Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag fick först ta några varv med Hugo och då tänkte jag att det här blir tufft. Men när jag fick köra själv kändes det riktig bra. Jag kände mig bekväm i bilen och eftersom vi hade haft testdag med Prins Carl Philips Racing Pokal på Gelleråsen veckan innan hade jag bra koll på banan. Efter testet, som var mycket lärorikt och bra, kändes valet av Porsche Approved Cup självklart.
Siktar på topp tre
Självklart och tämligen naturligt har även valet av team varit. Rundquists bil kommer nämligen att drivas av meriterade Steber Racing med erfarne Stefan Pettersson som teamchef. Steber Racing fortsätter även att driva bil åt Hugo Andersson, som 2020 kliver upp och kör en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i huvudklassen.
Patrick Rundquist, som tävlar för KAK, ger sin självklart inte in i Porsche Carrera Cup utan ambitioner – även om premiäråret i första hand kommer att handla om att lära sig banorna, bilen och mästerskapet.
– Topp tre är ett rimligt mål och det är något som jag kommer att jobba hårt för, säger han.