Robin Rudholm är en av tre förare som vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia tre gånger. De andra är Johan Kristoffersson och Jocke Mangs.
Rudholm tävlade mot båda. När han vann titeln 2010 fanns Mangs med i startfältet i inledningen på mästerskapet. Kristoffersson gick han en stenhård fight om titeln med året därpå.
”Som förare behövde jag inte tänka, bara göra det som satt i min ryggrad”
Men låt oss backa tillbaka till 2004, den första säsongen någonsin i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Rudholm, som kommit hem från en formelbilskarriär i England och gjort ett år för SEAT i STCC, lockades över till Carrera Cup av Lennart ”Dr” Pehrson vars Podium Racing fått Porsche Sveriges och Porsche Motorsports förtroende att driva Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Eftersom SEAT-satsningen i STCC lades ner hade jag väl inte så många alternativ egentligen. Det kändes spännande att få sätta sig i en bakhjulsdriven bil igen för det hade jag saknat under säsongen i STCC. Seaten var framhjulsdriven och jag var så mycket bakhjulsdriven förare man kan vara, säger Rudholm med ett leende.
– Porsche var dessutom ett varumärke som jag hade älskat ända sedan jag var liten grabb. Så det fanns redan någon form av förkärlek till Porsche, tillägger han.
Rudholm placerades i en bil från Porsche Sverige, som Podium Racing drev, och fick Per-Erik ”Perka” Niemi som mekaniker. En vinnande kombination skulle det visa sig.
– Vi blev väldigt bra kompisar och Perka var med mig under alla tre guldsäsonger.
Kombinationen Rudholm Porsche 911 GT3 Cup (996) var det heller inget fel på.
– Jag minns första testet. Det var bara att hoppa in i bilen och sedan kändes allt som det alltid hade gjort på något vis. Som förare behövde jag inte tänka, bara göra det som satt i min ryggrad. Visst vägde bilen lite mer än tidigare bilar jag kört, och visst var det andra skillnader, men just Porsche-körningen passade mig jädrigt bra.
”Jag minns att jag var förvånad över hur snabb han var med tanke på den ringa erfarenhet han hade”
Porsche Carrera Cup Scandinavia 2004 går inte till historien som den med flest förare. Långt därifrån. Men i ett ganska tunt startfält saknade Rudholm definitivt inte konkurrens. Premiärupplagan innehöll bland annat förare som Fredrik Ros, Nicklas Karlsson, Tomas Nyström, Magnus Wallinder och Niklas Lovén.
– Fredrik Ros var den jag fightades allra mest med. Han var jädrigt duktig och snabb. Jag minns att jag var förvånad över hur snabb han var med tanke på den ringa erfarenhet han hade.
Det blev en rätt dramatisk upplösning på mästerskapet. I finalen på Mantorp Park körde Ros in i Wallinder på formationsvarvet till det första racet. Han tvingades bryta med en helt avgörande nollpoängare som följd. Stackars Ros grät i depån efteråt.
”Den där segern betydde väldigt mycket för mig där och då”
Falkenberg var fjärde anhalt i mästerskapet säsongen 2004. Den tävlingen blev viktig för Rudholm. Efter fem tredjeplatser i säsongsupptakten kom nämligen en betydelsefull seger i Västkustloppet. Rudholms första på fem år!
– Det stämmer. Senaste segern var när jag vann Formel Ford i Sverige 1999. Efter det vann jag inget under mina tre år i England eller i STCC 2003, säger Rudholm och tillägger:
– Den där segern betydde väldigt mycket för mig där och då. Jag fick mental styrka av den och den påminde mig om att fan jag kan ju det här.
Triumfen, som kom efter en duell med ”Peggen Andersson som varit gästförare i premiären och som nu gjorde ett inhopp på hemmaplan, gav Rudholm självförtroende. Han vann dubbelt i Alastaro som var nästa deltävling och kopierade den bedriften i Karlskoga som följde på utflykten till Finland.
”Det tog mig inte ens tio varv innan jag var hemma i bilen igen”
2005 blev det bara ett par inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia för Robin Rudholm och det skulle dröja ända till 2010 innan han var tillbaka i mästerskapet. Comebacken skedde med Xlander Racing som vunnit mästerskapet med Jocke Mangs både 2008 och 2009.
– De frågade helt enkelt om jag vill hoppa in och föra teamet vidare. Sett till bland annat bil och konkurrens var det stor skillnad på Porsche Carrera Cup Scandinavia 2010 jämfört med 2004, men mina minnen från premiäråret var positiva så efter några om och men hoppade jag på erbjudandet från Xlander. Jag kommer ihåg det första testet tydligt. Det tog mig inte ens tio varv innan jag var hemma i bilen igen. Återigen passade min körstil väldigt, väldigt bra.
”Jag minns att det var lite snack och att det var två läger i depån”
I 2010 års mästerskap gick Rudholm en match om titeln med Fredrik Larsson, som varit trea i en jämn tabelltopp säsongen innan.
– Larson hade mycket erfarenhet av 997:an, vilket jag inte hade, men däremot var det otroligt många duktiga och dedikerade människor i Xlander-teamet. Bland annat hade jag en fantastisk ingenjör i Ulf Karlsson, som hade jättemycket erfarenhet av Porsche och ett stort Porscheintresse.
Teamsupporten behövdes för i speed räknat var Larsson den vassare av de båda.
Hallänningen, som tävlade för IPS Motorsport, vann också överlägset flest race – tio stycken. Rudholm fick bara kliva upp överst på pallen vid tre tillfällen, men när säsongen skulle summeras stod han ändå där som mästare. Avgörandet blev Rudholms jämnhet och stabilitet (14 pallplatser varav sju andraplatser på 16 race) och poängskalan. Bara tre poäng skiljde nämligen mellan seger och en andraplats, ett faktum som blev mycket omdiskuterat. Många pratade om Fredrik Larsson som den moraliske mästaren.
– Jag minns att det var lite snack och att det var två läger i depån, men jag säger väl samma sak i dag som jag sa då – det var samma förutsättningar för alla. Rätt eller fel? Jag körde för att vinna mästerskapet och det gjorde väl han också, men jag vann (skratt). Jag kanske hade tänkt annorlunda om jag hade varit i Fredriks kläder.
”Han var min tuffaste motståndare under de tre säsonger jag körde mästerskapet”
Robin Rudholm blev kvar i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och ställdes det året mot en ny, tuff utmanare: Johan Kristoffersson. Rudholm och Kristoffersson dominerade mästerskapet totalt. På 15 race släppte de bara ifrån sig en enda seger (Linus Ohlsson). Kristoffersson vann åtta race, Rudholm sex.
– Av Ros, Larsson och Kristoffersson, de jag i första hand fightades med om titeln under mina tre säsonger i Carrera Cup, så rankar jag Johan extremt högt och gjorde redan då. Han var min tuffaste motståndare och klart bäst av de förare jag mötte. Vid flera tillfällen 2011 såg man att han hade något extra, och då får man inte glömma bort att han hade betydligt mindre rutin än vad jag hade. Jag kunde leva på min erfarenhet det året och det var antagligen den som gjorde att jag lyckades slå Johan.
”KMS laddade på betydligt hårdare och det var frustrerande”
Förutsättningar att konkurrera om titeln saknade nykomlingen från Kristoffersson Motorsport emellertid inte.
– KMS testade väldigt mycket och de hade kanske lite andra resurser än vad vi hade det året. I vårt läger var det knappt ett enda test. Det kördes på sparlåga kan man säga, det var tufft med ekonomin för hela teamet. Men KMS laddade på betydligt hårdare och det var frustrerande, säger Rudholm och fortsätter:
– Jag kommer ihåg att jag fick kämpa så jäkla mycket för att lyckas ta de där segrarna som fanns på bordet. Men jag missade en när jag åkte av i ledning på Ring Knutstorp. Det höll på att gräma sönder mig för i den stunden tänkte jag att nu förlorar jag mästerskapet. Men det gick min väg och jag vill minnas att jag aldrig var utanför pallen det året.
Stämmer bra. Sex segrar, åtta andraplatser och en tredjeplats. 15 pallplatser totalt på 15 race. Det är ett facit som hittills bara överträffats en enda gång i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 2015 när Johan Kristoffersson vann alla 13 race i mästerskapet!
”Jag hade en viss strategi och ändrade aldrig den”
Duellen mellan Rudholm och Kristoffersson avgjordes, precis som Rudholms kamp mot Fredrik Ros sju år tidigare, på ett misstag i finalen på Mantorp Park. I det första heatet dömdes Kristoffersson för tjuvstart, fick en drive trough för regelöverträdelsen och fick nöja sig med tionde plats i mål. Sedan hjälpte det inte att han vann säsongens sista race. Rudholm, som segrat i det första, skuggade Kristoffersson över mållinjen och säkrade sin tredje titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Kalla finalnerver, stabilitet och leverans på en mycket hög nivå symboliserar Robin Rudholms Carrera Cup-karriär och tre titlar. Guldsäsongerna stod han på pallen efter 42 av 47 race.
– Det är fan bra, utbrister han spontant när siffrorna presenteras för honom.
– Jag hade en viss strategi och jag ändrade aldrig den oavsett om det var 2004, 2010 eller 2011. Jag hade min inställning till hur jag skulle ta mig an säsongen – och det funkade alla tre gånger.
”Aldrig haft mer adrenalin i kroppen än jag hade den gången”
Robin Rudholm minns tillbaka på säsongerna i Porsche Carrera Cup med glädje.
– Mina Porscheår ligger mig väldigt varmt om hjärtat och är några av de absolut bästa i min långa racingkarriär, säger han.
– Mitt coolaste racingminne genom hela min karriär hämtar jag från Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 när en av deltävlingarna ingick i Porsche Carrera World Cup och vi fick köra Nordschleife på Nürburgring. Jag kvalade etta i vårt mästerskap och det kvalvarvet, som det fortfarande händer att jag går in och ser på Youtube, var så jädra coolt. Jag vill minnas att det gick i 291km/h och tror att snittfarten var 172 km/h. Under hela min karriär har jag aldrig haft mer adrenalin i kroppen i ett kval eller i ett race än jag hade den gången.
Gå in och se kvalvarvet så förstår ni bättre Rudholms känsla. Ni hittar det här:
”Motorsporten har format byrån och vår inställning till hur vi tar oss an uppdrag och affärer”
Under sin första säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia fyllde Robin Rudholm 25 år. I dag är han 40 och har inte tävlat i racing sedan 2013.
– Jag följer och läser om Carrera Cup, men senast jag såg ett race live var 2018 då jag åkte till Anderstorp för att bland annat träffa Björn Wirdheim som gjorde ett inhopp som gästförare i den deltävlingen. Dessutom har jag fortfarande kontakt med Thomas Johansson. Thomas var egentligen anledningen till att jag började köra Formel Ford. Jag tävlade i Thomas´ bil och hans pappa var min mekaniker 1997. Efter det blev Thomas en väldigt viktig mentor under resten av min karriär. Jag hade mycket hjälp av honom och han hade säkert ett finger med i spelet när jag kom in i Xlander 2010.
Redan i slutet på sin karriär började Rudholm jobba inom reklambranschen och sedan tolv år tillbaka driver han egen byrå, R3, i hemstaden Borås. Bland kunderna finns banor, företag, team och förare i motorsportbranschen.
– Motorsporten är ingen huvudsyssla i byrån, men den är viktig för vår historia, men också för framtiden – att det ska finnas med där på något vis. Det har format byrån och vår inställning till hur vi tar oss an uppdrag och affärer. Det finns ett racing-DNA där, säger Rudholm.
Robin Rudholm driver sedan tolv år tillbaka
reklambyrån R3 hemma i Borås. Foto: R3 Sweden
”Jag hade lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig någonsin bli en gokartpappa”
Tillsammans med hustrun Linda har Robin två söner, Jack 11 år och Charlie 8 år.
# Och båda kör gokart eller?
– Ja, säger Rudholm och man kan ana en liten suck i svaret.
Förklaringen kommer här:
– Jag hade lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig någonsin bli en gokartpappa och att mina grabbar minsann skulle hålla på med andra sporter. Jag kämpade väldigt, väldigt hårt i många års tid med det tills min pappa tog med sig Charlie till inomhushallen förra året och körde gokart. Det var en form av muta för att han skulle gå färdigt sin simskola. När storebror fick reda på det skulle han också köra och sedan ville de att jag skulle följa med och se dem köra, och köra med dem. Då gjorde vi det och det resulterade i att Jack började gokartskolan där. Den vann han och resten är, som man säger, historia.
I dag, snart ett år senare, åker familjen på gokartträning i stort sett varje helg.
– Vi har jätteroligt tillsammans, men de håller på med annan idrott också och det är ett krav från min sida. De får inte göra som jag gjorde – bara hålla på med motorsport utan de måste vara med i en lagsport i alla fall så båda spelar fotboll.
Pojkarna visar anlag bakom ratten i sina kartar och vem vet, om några år är det kanske Jack eller Charlie Rudholm som är med och fightas om titeln i Porsche Carrera Cup Scandinavia?
Snabba fakta
Robin Rudholm
Född: 14 juni 1979.
Bor: Borås.
Familj: Hustrun Linda, sönerna Jack, 11 år, och Charlie, 8 år.
Yrke: VD på egna reklembyrån R3 i Borås.
Carrera Cup-historik: Mästare 2004, 2010 och 2011. Två deltävlingar som gästförare 2005.
Bilder.
Foto: Micke Fransson/teambild.se, Tony Welam, Marcus Engström, Patrik Lindgren, Bengt-Åce Gustavsson/Racefoto, R3 Sweden