Sundahl, Andersson och Rantzow är trion som toppar de olika tabellerna i Porsche Carrera Cup Scandinavia inför säsongsavslutningen.
• Regerande mästaren Lukas Sundahl är etta men bara fyra poäng före Robin Hansson i PCCS.
• Hugo Andersson toppar Porsche Approved Cup – Porsche 911 GT3 Cup (991 I) – 14 poäng före formstarke Edvin Hellsten.
• Lars-Bertil Rantzow leder Masters Cup (förare över 40 år i 991 II), men skulle han bryta ett av de återstående fyra racen kan främsta konkurrenterna, Christoffer Bergström och Magnus Öhman, snabbt vara ikapp. Större är inte hans försprång.
Fokus på racen
Robin Hansson, som övertygade stort och vann båda racen på Gelleråsen Arena senast, har självklart bäst utgångsläge av ovan nämnda jägare. Göteborgaren, som kör för familjeteamet Fragus Motorsport, tog 14 poäng på Sundahl i Karlskoga. Inför tävlingen i Norge återstår bara fyra.
– Ett ganska bra jaktläge, men jag tänker inte så mycket på mästerskapet utan kör race by race, säger 22-åringe Robin.
På frågan om han inte borde göra det svarar han:
– Det komplicerar så mycket. Bättre att bara njuta av nuet och göra sitt bästa.
Jämngamle Lukas Sundahl från Växjö resonerar i stort sett på samma sätt.
– Jag känner ingen extra press på mig för att jag är i ledning. Jag tar det race by race och sedan får vi se vad ställningen är efter Rudskogen helt enkelt, säger smålänningen och tillägger:
– Vi är fyra poäng före och leder fortfarande. Det hade varit värre om vi hade varit fyra poäng efter.
Var sin seger senast
Lukas brottades med en del tekniska bekymmer på Gelleråsen Arena där han fick nöja sig med tredje och femte plats.
– Det var ingen kanonhelg, men vi har gjort vårt jobb hemma i garaget, bytt några grejer och donat lite. Bland annat har vi bytt en dämpare bak som var kass.
I vårtävlingen på Rudskogen var Lukas och Robin ruskigt jämna. Robin vann det första heatet före Lukas. I det andra var rollerna de ombytta.
Hittills har Robin kört till sig sex segrar i årets mästerskap.
– Det är väl rätt okey på tio race, säger göteborgaren.
Lukas har ”bara” hälften så många, tre.
– Men vi leder, konstaterar smålänningen.
Båda vill självklart vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia, men just nu ligger fokus på racen på Rudskogen – och att skaffa sig bästa möjliga förutsättningar inför finalen på Mantorp Park 4-5 oktober.
– Det bästa är väl att slippa köra Mantorp, svarar Robin på frågan vilket utgångsläge han vill ha inför finalen.
Lukas´ svar på samma fråga:
– Det är väl alltid skönt att komma till finalen med en ledning. Då har man råd att tappa några poäng.
Lukas och Robin är de givna titelkandidaterna inför avslutningen. De har ett ganska stort försprång ner till gänget bakom där Robins teamkompis Pontus Fredricsson är bäst och parkerar på tredje plats i mästerskapstabellen. Han har ett försprång på 18 poäng till fjärdeplacerade Roar Lindland, som i sin tur är 14 poäng före sin kompis i WestCoast Racing, årets nykomling Hugo Nerman.
Formstark Hellsten siktar uppåt
I Porsche Approved Cup försvarade Hugo Andersson sin tätposition med den äran på Gelleråsen Arena. Andra och fjärde plats i klassen var starkt med tanke på att han inte kunde går för fullt på grund av en handskada.
Trots en helt okey poängskörd tappade Hugo värdefull mark till formstarke dubbelsegraren Edvin Hellsten som i de fyra senaste racen tagit 83 (!) poäng i mästerskapet.
Inför avslutningen har den 22-årige göteborgaren häng på 17-åringen från Täby. 14 poäng skiljer dem åt inför de två avslutande deltävlingarna.
– Med vår poängskala är det ganska mycket, men inte omöjligt. Siktet är inställt på att jag ska ta mig ikapp och förbi, säger Edvin, som givetvis drömmer om cupguld.
Men han och Nova Racing har en plan B också.
– I de tävlingar som väntar vill vi också öka avståndet till tredjeplatsen. För skulle vi inte vinna så vill vi i alla fall bli tvåa, säger Edvin.
Just nu är tidigare Carrera Cup-mästaren Fredrik Ros trea i Porsche Approved Cup, 14 poäng bakom Edvin.
Rantzow mot andra i Masters?
Av Sundahl, Andersson och Rantzow är det den sistnämnde som har bäst utgångsläge inför avslutningen. Mtech Competitions rutinerade 59-åring har nämligen 22 respektive 20 poäng till godo på sina främsta konkurrenter, Christoffer Bergström och Magnus Öhman.
Den sistnämnde delade ledningen med Ranzow inför racen i Karlskoga, men blev en av flera oskyldiga offer i en startkrasch i det första heatet och tvingades bryta sitt första Carrera Cup-race sedan premiären i Skövde 2016.
Öhman kom visserligen igen starkt med en andraplats i heat två, men det hjälpte föga när ”L-B” tog full pott, 40 poäng. Öhman fick dessutom se Team Pampas Christoffer Bergström smita förbi i tabellen efter en andra- och fjärdeplats på Gelleråsbanan.
Lars-Bertil Rantzow, som vann den första upplagan av Masters Cup 2017, ser ut att vara på väg mot en ny titel, men någon sådan plockar han inte ut i förskott.
– Fyra race återstår och allt kan hända. Det gäller att ta sig i mål med hel bil, säger Rantzow och tillägger lite skämtsamt:
– Men givetvis måste Bergström och Öhman skärpa sig lite och vara före mig om de ska vinna Masters. Pressen ligger på dem, inte på mig.
Att vinna Masters Cup har inte varit Lars-Bertils främsta mål den här säsongen. Efter bytet till 991 II har han haft som största drivkraft att tidsmässigt vara så nära toppförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia som möjligt. Det har han lyckats med flera gånger. Bland annat var ”L-B” trea totalt både i det andra heatet i Norge i våras och i race två på Drivecenter Arena. På samma banor var han dessutom stark i kvalet, tvåa och fyra i Q2.
Gammalt och nytt
I tävlingen på Rudskogen Motorsenter gör tidigare mästaren Oscar Palm från Jönköping comeback i mästerskapet. Palm gör det i den Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i vilken han erövrade silvret förra säsongen. Smålänningen är klar för både Rudskogen och i säsongsfinalen på Mantorp Park och i båda tävlingarna kommer Marklund Motorsport att driva bilen.
I säsongens näst sista deltävling hälsar PCCS dessutom Kevin Kleveros välkommen till mästerskapet. 27-åringen från Uddevalla har en gedigen karting- och racingbakgrund vilket bland annat ett SM-guld i KF2 säsongen 2007 och en andraplats i det svenska Formula Renault 2.0-mästerskapet 2010 vittnar om.
Senast Kleveros tävlade var 2015 men nu gör han alltså ett inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia för Fragus Motorsport. Tävlingen blir hans första i en Porsche 911 GT3 Cup.
En festival för alla
Porsche Festival i Norge är inte bara tävling med race för Porsche Carrera Cup Scandinavia, GT4 Scandinavia, Norsk GT och Formula Nordic. Under lördagen bjuds nämligen besökarna på en lång rad aktiviteter, utställningar och, inte minst, simulator-, övnings- och off road-körning. Dessutom finns det chans för alla – stora som små – att göra sig bekant med nya helelektriska sportbilen Porsche Taycan!
Porsche Carrera Cup i TV
Deltävlingen på Rudskogen Motorsenter sänds på Viaplay och kommenteras som vanligt av Robin Nilsson och Björn Wirdheim.
Sändningstider enligt följande lördag 14 september:
Kl 11.00-11.45: Race 1
Kl 14.30-15.30: Race 2
Tidsschema Porsche Festival Rudskogen Motorsenter 13-14 september
Fredag 13 september
Kl 09.10: Test (30 min)
Kl 11.10: Test (30 min)
Kl 14.20: Officiellt test (30 min)
Kl 17.15: Kval, Q1 och Q2 (17 + 8 min)
Lördag 14 september
Kl 11.15: Race 1 (20 min)
Kl 14.20: Gridshow
Kl 14.50: Race 2 (20 min)
Kl 15.30: Prisceremoni