Först var Emil Persson före Lukas Sundahl i kvalet. Sedan besegrade han den regerande mästaren i båda racen och tog in 20 poäng på honom i tabelltoppen.
– Det var kul att det gick bra hemma i Karlskoga. Jag kan inte minnas att jag någonsin haft en så bra helg på Gelleråsen Arena. Tidigare har det alltid varit något litet strul, men senast hade vi väldig bra fart i bilen. Kul för grabbarna i teamet som sliter så hårt för mig, säger Persson.
Bästa kvalet hittills
Kvalet var kanske det i Perssons facit som stack ut mest av allt. Etta i Q1 och tvåa i Q2 var hans överlägset bästa kvalinsats hittills den här säsongen.
• En tillfällighet?
– Nej, för tusan, det ska vi hålla i nu, svarar Persson med ett leende trots den lite provocerande frågan.
Han pratar om att han och teknikerna i Kristoffersson Motorsport hittar vägar att bli snabbare och bättre varje gång han är på banan. Han säger att han känner sig både trygg i bilen och i teamet.
Inte ens när Persson hade Sundahl jagande bakom sig i det inledande heatet i Karlskoga kände han någon stress eller gjorde några misstag.
– Det kändes tryggt och stabilt, försäkrar han.
Ska bjuda upp till match
Emil Persson är självklart medveten om att Lukas Sundahl gärna vill avgöra mästerskapet till sin fördel i Norge. Precis som han gjorde i fjol.
– Jag förstår att han är sugen på det, men jag ska bjuda upp till match, lovar Persson och tillägger:
– Sedan får vi se hur det går. Vi jobbar på som tidigare, tar ett race i taget, försöker plocka så många poäng som möjligt, köra smart och inte göra några dumma grejer.
Medaljplats målet
Persson missade medalj i mästerskapet med en enda poäng förra året. En besvikelse givetvis. I år innebär en plats bland de tre bästa inte bara prispengar från Porsche utan även en SM-medalj från Svenska Bilsportförbundet.
– En medaljplats är givetvis målet och det känns som om vi borde klara av det om det inte händer några jättedrastiska grejer. Får jag chansen att gå för seger kommer jag att göra det, men jag kommer inte att göra några idiotgrejer för att kunna ta mästerskapet, säger han.
Inget psykkrig – än
Emil Persson är ingen buse på banan. Långt därifrån. Till saken hör dessutom att han är mycket bra vän med sina främsta konkurrenter i Porsche Carrera Cup, Lukas Sundahl och tabelltrean Hampus Ericsson.
– Jämte min teamkompis Gustav Bergström är Lukas och Hampus mina bästa kompisar i mästerskapet. Vi har mycket kontakt även mellan racen.
• Hur ser den ut mellan dig och Sundahl i det här läget av säsongen, när det börjar dra ihop sig till ett avgörande i mästerskapet? Skickar du några pikar via SMS?
– Nej, det gör jag inte. Det är ingen skillnad, det är som vanligt.
• Tråkigt.
Persson skrattar och säger:
– Jag får kanske börja psyka honom lite.
Många segerkandidater
Emil Persson förväntar sig en tuff tävling på häftiga Rudskogen Motorsenter.
– Det är många som kan vara med och kriga om en placering högt upp i resultatlistan. Egentligen kan man inte räkna bort någon av toppförarna. Det kommer att bli lika hårt att ta en pallplats i Norge som det varit tidigare under säsongen.
I fjol nådde Persson placeringsraden 4-4-3 i den norska deltävlingen. Ett bra facit, men helt nöjd var han ändå inte efteråt.
– Nej, det kändes som om jag hade mer fart än vad placeringarna visade. Tävlingen var min första på banan, men nu har jag kört där och gillar den verkligen. Det ska bli kul att komma tillbaka till Rudskogen med den nya bilen och med ett nytt team. Jag tror på en bra helg.
81 poäng på spel
Lukas Sundahl har faktiskt en liten chans att avgöra mästerskapet till sin fördel i Norge där det är hela 81 poäng att köra om i de tre racen. Alla sådan planer har emellertid Persson för avsikt att sätta stopp för.
– Det får vi verkligen försöka göra. Kanske kan vi ta in några poäng på honom i stället så det blir riktigt tight inför finalen på Mantorp Park. Kanske kan vi gå om honom till och med…
Full uppbackning
Emil Persson blir ensam förare i KMS under helgen. Teamkollegan Gustav Bergström kör nämligen rallycross-VM i Portugal.
Men även om teamet bara kommer att ha en bil på plats blir personalstyrkan i stort sett oförändrad. Det om något visar hur hårt teamet med teamchefen och ingenjören Ronnie Bergström i spetsen satsar för att hjälpa fram Persson till en topplacering i mästerskapet.