Många funderade över vad Marcus Annervi, fjolårets mästare i Porsche Sprint Challenge, skulle förmå när han tog klivit till Porsche Carrera Cup Scandinavia den här säsongen.
Annervi själv var en utav dem.
– Målet jag hade var en plats någon stans i mitten bland förarna i nya Porsche 911 GT3 Cup (992). Men egentligen visste jag inte alls vad jag kunde eller skulle förvänta mig, säger han.
Händelserik premiär
Redan i den olycksdrabbade premiären i Anderstorp slog Annervi till. Efter det inledande racet stod han till och med på prispallen. Som trea. Men den placeringen fick han inte behålla. Efter en djupdykning i regelboken slapp Pontus Fredricsson tidstillägg för felaktig start och fick tillbaka sin seger. Därmed halkade Annervi ner ett pinnhål.
Dubbla fjärdeplatser i premiären var ändå imponerande, speciellt med tanke på att det under några dramatiska sekunder under det sista testpasset såg ut som om Annervi skulle krascha bort sig. Han hamnade utanför banan och var ytterst nära att rulla.
– Ett hugg fel när jag studsade ut på gräset så kunde jag lika gärna ha slagit runt, säger han och förklarar vad som hände:
– Jag hade för mycket bakbroms ner för rakan och inte tillräckligt varma däck så då studsade jag bara på asfalten och låste bakhjulen.
Bara en trio före
Nu gick det bra och på Drivecenter Arena i Fällfors i tävlingen efter noterades Race Team Gelleråsen-föraren för ytterligare en fjärdeplats.
Med placeringsfacit 4-4-7-4 hittills är alltså Annervi fyra i mästerskapstabellen med sina 51 poäng. Bara fyrfaldige mästaren Lukas Sundahl, Hampus Ericsson och Emil Persson har fler.
– Vi är ju egentligen bara med för att se och lära första året. Allt vi presterar är bonus, säger han, tystnar en stund och tillägger sedan:
– Men det är klart som tusan att man vill leverera och slåss om segrar, men samtidigt vill man inte lägga för mycket press på sig själv.
”Speeden finns där”
Efter de inledande två deltävlingarna har givetvis Annervi och den unga mekanikerstaben i teamet samlat på sig en hel del erfarenheter. Bland annat har man lärt sig att planera och hantera kvalet, som är uppdelat i två omgångar, Q1 och Q2.
– Vi har blivit bättre på att utnyttja däcken rätt, men det finns fortfarande mer att lära. Både i kval och i race. Stillastående starter är delvis också nytt, det har jag inte gjort på några år.
Marcus Annervi är full av tillförsikt och har en positiv inställning till säsongens andra besök på ”Mossen” i Småland.
– Det är bara att försöka göra en lika bra helg som sist, om inte ännu bättre, säger han.
– Speeden finns där.