Nedräkningen inför Porsche Carrera Cup Scandinavia 2021 har börjat och kön till den 18:e titeln i mästerskapets historia växer. Bakom regerande mästaren Lukas Sundahl och Edvin Hellsten rättar nu Hugo Andersson in sig i ledet. 19-åringen från Täby har inlett förberedelserna inför sin fjärde säsong i PCCS. Efter debuten som 16-åring (!) 2018 har Andersson utvecklats för varje år och han har redan erövrat två titlar. 2019 vann han Porsche Approved Cup (Porsche 911 GT3 Cup, 991 I) och i fjol blev han, tillsammans med Patrick Rundquist och Steber Racing, teammästare.
I år har racingtalangen ställt in siktet på Carrera Cup Scandinavias tyngsta titel. Det gör han ingen hemlighet av.
– Nej, det är den jag siktar på. Det finns egentligen ingen anledning att sikta på något annat tycker jag, säger han.
Fler försäsongstester i år
2018 slutade Hugo Andersson på 13:e plats totalt i PCCS – och fyra i Porsche Approved Cup, en futtig poäng från bronset.
Säsongen därpå tog han revansch med titeln i Approved Cup (med en poängs segermarginal) och en elfteplats i hela mästerskapet.
Inför fjolårssäsongen bytte Andersson upp sig till en 991 II och med samma materiella förutsättningar som alla andra tog han ett helt avgörande kliv mot mästerskapstoppen. Även om det dröjde några tävlingar.
Men det var inte bilbytet i sig som gjorde de första tävlingshelgerna 2020 tuffa för Andersson.
– Nej, jag tror det mer handlade om att jag hade behövt köra mer bil för att komma in i körningen igen innan mästerskapet drog igång. Det var mycket på grund av Corona som det blev som det blev förra året. Man visste inte riktigt när säsongen skulle komma igång, eller om det ens skulle bli någon säsong. I år kommer vi att försöka få in mycket fler testtillfällen på försäsongen för att verkligen värma upp ordentligt. Det är en lärdom vi tar med från förra året, säger Andersson, vars facit i de inledande två tävlingarna 2020 inte alls motsvarade hans egna förväntningar eller andras förhoppningar.
Andersson var åttonde man i båda racen i den försenade säsongspremiären i Falkenberg 17-18 juli och i Fällfors mindre än två veckor senare slutade han på tionde respektive 14:e plats.
Påverkad av andras framgångar
Samtidigt som Andersson hade problem gick det betydligt bättre för förare som många jämförde honom med; ett år yngre debutanten Hampus Ericsson och 2019 års silverman i Porsche Approved Cup, Edvin Hellsten, som också bytt från 991 I till 991 II.
Ericsson gjorde succé i kvalet både i Falkenberg och Fällfors och även om resultaten inte var lita bra i racen noterades han ändå för tre placeringar bland de sju främsta.
Hellsten var också kvalstark och nådde precis som Ericsson Q2 i båda de inledande deltävlingarna. Men mest övertygade han i racen där han med två fjärdeplatser var uppe och nosade på pallen.
Andersson medger att konkurrenternas framgångar påverkade honom negativt.
– Med de triggade mig också att kämpa mer för att komma ikapp, säger han.
Viktigt lyft i Karlskoga
Vändningen kom i säsongens tredje deltävling, Kanonloppet på Gelleråsen Arena, där Andersson efter kvalplaceringarna åtta och sex blev åttonde och femte man i racen. Speciellt femteplatsen var viktig för den unge talangen.
– Det racet betydde nästan mer än något annat lopp under säsongen. Femteplatsen visade ändå att jag var tillbaka där jag borde vara och att jag hängde med fartmässigt igen. Det var ett viktigt lyft.
På frågan om varför islossningen kom i Karlskoga svarar Andersson:
– Gelleråsen är en bana som jag kan och som jag presterat bra på tidigare. Tack vare det var det lite lättare att slappna av, jag kunde koncentrera mig på de små detaljerna i stället för att köra in mig på och lära mig banan.
Pallplats – och seger!
Efter framgången i Värmland var det en Hugo Andersson med stärkt självförtroende som kom till Scandinavian Raceway i mitten på september. Där blev det succé med placeringsraden 2-1-5.
Pallplatsen i det första av de tre heaten fick han lite till skänks sedan Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson kört ihop i kampen om platsen bakom ledande Lukas Sundahl. Andersson, som låg fyra, tog sig förbi en ”skadskjuten” Ericsson på det sista varvet och sedan tävlingsledningen sagt sitt och bestraffat Fredricsson förbyttes tredjeplatsen till en andraplats.
Dagen därpå stod Andersson överst på prispallen sedan han, som ende förare i hela startfältet, chansat på slicks i helgens andra race. Från startruta fem tappade han visserligen några placeringar inledningsvis, men sedan började han avancera i fältet och att det dessutom blev några varv bakom säkerhetsbil var givetvis ingen nackdel. Andersson plockade bil efter bil och till slut lyckades han även passera Sundahl och ta sig över mållinjen som segrare. För första gången i PCCS-karriären.
– När jag gick och tittade på banan innan racet tyckte jag att slicks var ett ganska självklart val. Start och mål-rakan var blöt, men övriga delar av banan såg torrare ut. Innan start var jag ändå väldigt nervös. Det fanns ju en risk att det var blött på partier som jag inte sett och då hade det kanske varit kört. Men när vi körde ut på det första varvet minns jag att jag tänkte att det här kommer nog att gå vägen ändå.
Att säkerhetsbilen kallades ut underlättade givetvis för Andersson att ta in på täten.
– Säkerhetsbilen hjälpte men… Det hade blivit tajt, men jag tror att det hade gått vägen ändå, säger han.
Tuff duell om bronset
Självklart är det med stor glädje som Hugo Andersson blickar tillbaka på helgen i Anderstorp.
– Resultatmässigt är det min bästa tävlingshelg i karriären. Kul med första segern, säger Andersson, som tack vara framgångarna i Småland avancerade till tredje plats i tabellen.
Den behöll han även över deltävlingen på Mantorp Park, trots att han efter ett helt misslyckat kval tvingades starta alla tre race från 13:e och sista startruta. Andersson körde upp sig till sjätte, nionde och femte plats och kunde därmed slå vakt om tredjeplatsen i tabellen. Marginalen ner till Hampus Ericsson och Edvin Hellsten var emellertid knapp (sex respektive åtta poäng) inför finalen på Ring Knutstorp andra helgen i oktober.
Efter ett starkt kval (fyra och femma) och en lovande inledning (låg fyra) på det första finalheatet kolliderade Andersson med gästföraren Rasmus Lindh. Han blev inte bättre än elfte man i mål och tappade ner till femte plats i tabellen.
Med en stark fjärdeplats som avslutning på säsongen avancerade Andersson en placering, men bronsplatsen i mästerskapet gick till Hellsten – med åtta poängs marginal.
¬– När det gick så bra i slutet på säsongen så sved det såklart att jag inte lyckades slå vakt om min bronsplats. Man om man ser till hur det såg ut i början på mästerskapet så slutade det bra, och egentligen lyckades vi med allt vi hade satt upp som mål. Vi skulle vara topp fem där någonstans och försöka ta åtminstone någon pallplats, säger Andersson, som alltså blev fyra totalt och erövrade både pallplats och raceseger.
Och så får vi inte glömma bort titeln i teammästerskapet.
– Den kändes fantastiskt bra.
Vet vad han måste förbättra
I år siktar Hugo Andersson som sagt på ännu ett guld – förartiteln i PCCS. Men det är han som sagt inte ensam om.
– De flesta vill väl peta ner Sundahl från tronen. Det blir ett starkt startfält i mästerskapet även den här säsongen och det är bara kul. Står man där i topp efter säsongens slut så har man verkligen visat vem man är och vad man går för.
För att nå sina drömmars mål är det saker som Hugo Andersson måste utveckla. Det är han medveten om.
– Jag behöver förbättra mig både i kval och race, och framförallt måste jag bli jämnare och undvika misstag. Lukas gör nästan inga misstag, det är det han vinner på och det är det som gör honom brutalt snabb, säger Andersson och avslutar:
– Jag är laddad på att säsongen ska komma igång. Jag vill sätta mig i bilen igen, ut och köra. Och som sagt, vi siktar på att stå där på topp.
Fakta
#39 Hugo Andersson
Född: 5 december 2001
Hemort: Täby
Klubb: KAK
Team: Steber Racing
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
Carrera Cup-historik
2020: 4 (1 seger)/1 Teammästerskapet
2019: 11/1 Porsche Approved Cup
2018: 13/4 Porsche Approved Cup