Robin Hansson och Lukas Sundahl var förarna som tog med sig flest poäng från Norge. I sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) vann Hansson det inledande racet sedan han bromsat sig förbi Sundahl, som hade pole position, och tagit ledningen redan på det första varvet.
I det andra avancerade Hanson, som tävlar för Fragus Motorsport, från fjärde till andra plats, bland annat genom att köra om Lars-Bertil Rantzow.
– Jag är nöjd med min prestation. Etta och tvåa här, tre vinster och en andraplats i de två inledande deltävlingarna i mästerskapet! Det är gött, konstaterade en belåten göteborgare.
Viktig seger
Lukas Sundahl, Sundahl Racing, var också ganska nöjd när han vände åter till Växjö. Han lyckades visserligen inte förvalta båda sina pole positions, men med tre bonuspoäng (två för pole position och en för snabbaste varv) tog han in två poäng på Hansson i tabellen.
– På den våta banan i det första heatet tror jag att vi hade lite fel lufttryck för Robin var helt enkelt snabbare på det inledande varvet. Dessutom fick jag för mycket hjulspinn i hårnålen och blev därför ett ganska lätt byte för honom i nästa kurva, sa Sundahl, som alltså tog revansch i det andra heatet.
Där ryckte han åt sig en ganska stor lucka, men när Pontus Fredricsson försvann i en attack på Lars-Bertil Rantzow om andraplatsen tappade han hela försprånget eftersom säkerhetsbil kallades ut på banan.
– Vad jag tänkte i det läget vill jag inte säga, men även om min omstart inte var optimal var den tillräckligt bra. Skönt och viktigt med säsongens första seger.
Tuff teamkamp
Bakom Hansson och Sundahl bokfördes Roar Lindland för bästa resultat genom en tredje- och en fjärdeplats. Teamkompisen i WestCoast Racing, Hugo Nerman, var nästan lika vass med en fjärde- och en femteplats. I det inledande heatet gick de en ganska tuff men publikfriande kamp om tredjeplatsen.
– Årets första pallplats satt långt inne, log Lindland som kommenterade sin teamkompis körning på följande sätt:
– Han är ung, han är het. Emellanåt för het, men det gick ju bra.
Nerman gjorde flera försök att ta sig förbi, men lyckades inte fullt ut.
– Jag kände att jag hade snabbare speed genom hela racet, men den här banan är lite lurig att köra om på för det finns inte så många ställen. Vi var ganska nära tidvis, men ibland fick jag backa av lite för att lugna ner däcken igen, sa han.
Teamchefen i WestCoast Racing, Dick Jönson Wigroth, uppskattade inte riktigt de tuffa tagen mellan Lindland och Nerman. På frågan om de inte har teamorder i WRC svarade han minuterna efter målgång:
– Jo, nu har vi det.
Marklund ny trea
Trots de fina placeringarna lyckades varken Nerman eller Lindland slå sig upp på pallplats i tabellen. Där parkerar i stället Anton Marklund, Marklund Motorsport. Anton följde upp den fina premiären på Ring Knutstorp med placeringarna fem och sex på Rudskogen Motorsenter.
För Pontus Fredricsson, succéman med kvalvinst och dubbla andraplatser i Skåne, gick det inte lika bra. Han fick nöja sig med sjätte plats i det första heatet och åkte alltså av och bröt det andra.
Vilket race, Andersson!
I Porsche Approved Cup för Porsche 911 GT3 Cup (991 I) var Hugo Andersson, PWR Racing Customer Team, söndagens man. Nionde plats totalt och klasseger i det första heatet följde han upp med en smått fantastisk prestation i det andra. På grund av ett tekniskt fel tvingades han starta sist i det 22 bilar stora startfältet. I mål var han ändå tolva och tvåa i Porsche Approved Cup.
– Det kändes bra. Jag vet inte hur det gick till eller vad jag gjorde. Jag såg bara framåt. Även om jag fick starta sist var det här ett av de roligare racen jag kört i Porschen, log Hugo.
De fina raceplaceringarna innebar att han övertog ledningen från Patrik Skoog, PFI Racing (tvåa och fyra i klassen på Rudskogen) i tabellen. Trea, bara fem poäng efter Andersson, är Fredrik Ros, Steber Racing, klassvinnare i det andra heatet.
– Det gick bättre på slicks när det var torrt, sa Ros och syftade givetvis på sin vilda chansning att efter morgonens regn inte köra dagens inledande heat på regndäck.
Trea i Porsche Approved Cup är Emil Heyerdahl, kvalets stora överraskning med en sjundeplats i Q1 och avancemang till Q2. I racen lyckades han inte lika bra, men fjärde och femte plats i klassen var ändå helt okey.
Tätt i toppen
I Masters Cup är det stenhårt i toppen på tabellen efter helgens tävling. Både Lars-Bertil Rantzow och Magnus Öhman, teamkompisar i Mtech Competition, har nämligen 72 poäng.
Öhman inledde bäst med sjunde plats och klasseger i det första racet.
– Men där hade jag en hel del tur eftersom Lars-Bertil Rantzow, som startade längst fram av oss, blev påkörd redan i den andra kurvan. Det är alltid roligare att köra om det, sa Öhman.
Från femte startruta hade Rantzow självklart hoppats på mer än den 19:e plats det nu blev, men i det andra racet kunde ingen stoppa honom. Där blev 59-åringen från Båstad trea bakom Robin Hansson och Lukas Sundahl.
– Skönt att få lite revansch efter vad som hände i det första heatet. Trea totalt är inte illa av en Master-gubbe, log skåningen.
Personbästa av Nærsnes
Lite i det tysta svarade Ole William Nærsnes för sin bästa placering hittills i Porsche Carrera Cup Scandinavia genom att bli sjua totalt i det andra racet.
– Jag fick till en superstart och tog många placeringar redan där. Sjunde plats här är inte bara mitt bästa resultat i Porsche Carrera Cup, det är det bästa jag gjort någonsin. Mitt mål nu är att hålla mig kvar på den här nivån. Jag brukar vara stark i race men måste förbättra mig i kval. Det är vad jag får jobba med, sa Nærsnes som också var elfte man i det första heatet på hemmaplan.