I Hannes Morin får Porsche Carrera Cup Scandinavia en förare med en imponerande meritlista. Som kartingförare har han nått stora framgångar både nationellt och internationellt. Utöver tre titlar (två som junior och en som senior) i svenska Rotax Max Challenge har han en seger i Rotax Max Challenge Euro Trophy 2018 och en fjärdeplats i världsfinalen samma år. Så sent som i december månad blev han dessutom tvåa i elektriska E20-klassen under Rotax Max Challenge Grand Finals i Bahrain.
2019 tog Morin steget över till STCC och blev med sina 16 år den seriens yngste förare någonsin. Säsongen därpå blev han fyra totalt i mästerskapet och segrade i juniorklassen. På sin väg till de toppresultaten vann han det tredje och avslutande racet på Mantorp Park och slog därmed självaste Mattias Ekströms rekord som den yngste föraren att passera mållinjen som segrare i ett STCC-race.
Imponerade i debuten
Säsongen 2020 passade talangen från Västerbotten även på att testa Porsche Carrera Cup Scandinavia. Morin lånade Anton Marklunds Cup-bil, åkte de 20 milen norrut till Drivecenter Arena i Fällfors och tog sig an en minst sagt tuff uppgift: test, kval och två race på en och samma dag. I regn!
Utan förberedande test lyckades han bemästra svårigheterna på ett imponerande sätt. I ett starkt startfält, kryddat med gästförarna Johan Kristoffersson och Jan Magnussen, nådde Morin den andra kvalomgången, Q2, och i det inledande racet noterades han för en sjundeplats. I det andra låg han femma och jagade Hampus Ericsson. I ett offensivt omkörningsförsök hamnade han emellertid utanför banan och halkade ner till elfte plats.
– Placeringsmässigt hade jag kanske hoppats på mer, men jag är ändå jättenöjd med min insats, sa han då och tillade apropå avåkningen i det andra heatet:
– Ingen kommer ihåg en fegis.
”Hungrig, ung och snabb”
Hannes Morin kommer att tävla för Steber Racing, teamet som vann Porsche Carrera Cup Scandinavia med Oscar Palm 2014 och teammästerskapet med Hugo Andersson och Patrick Rundquist för två år sedan.
I det Falun-baserade teamet är det Stefan Pettersson som basar.
– Jag ser fram emot att få in Hannes i teamet. Han är hungrig, ung och dokumenterad snabb, säger Pettersson.
Och offensiv skulle han kunna tillägga.
– Jag har en ganska aggressiv körstil, gillar att pusha gränserna, medger Morin själv.
Kusinen som förarcoach
I Steber Racing blir Morin teamkompis med en annan nykomling i mästerskapet, Markus Lönnroth, som tar klivet från Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
De kommer att ratta en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i Porsche Approved Cup.
Båda kommer dessutom att ha var sin meriterad förarcoach. Lönnroth har anlitat ovan nämnde Oscar Palm och Morin fortsätter samarbetet med en annan tidigare toppförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, sex år äldre kusinen Philip Morin.
Philip Morin har tidigare varit förarcoach åt Hugo Andersson, som valt att ta ett sabbatsår, och det är just hans Porsche 911 GT3 Cup (991 II) Hannes ska tävla i.
– Det ska bli intressant att se hur Approved Cup-bilarna står sig mot nya Porsche 911 GT3 Cup (992). Jag tror att vi kommer att få se väldigt spännande race, säger Morin vars säsonger i STCC gett mersmak.
– Men nu känns det rätt att köra en snabbare bil och utvecklas mer som förare.
Siktar mot toppen
19-åringen är racesugen och ser verkligen fram emot att kasta sig i det stora startfältet där han kommer att ställas mot tidigare motståndare i både karting och racing.
– 2022 är väl tänkt som en lärosäsong egentligen, men samtidigt är jag en vinnarskalle. Jag tycker inte om att ligga i mitten av fältet så jag kommer att göra allt jag kan för att kunna synas i front såklart, säger han och tillägger:
– Även om jag inte kan hänga med konkurrenterna i den nya bilen så kommer jag att göra allt för att vinna Porsche Approved Cup.
Fakta
Hannes Morin
Född: 16 juni 2002
Hemort: Umeå
Klubb: Umeå AK
Team: Steber Racing
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
Carrera Cup-historik
2020: Körde deltävlingen i Fällfors