2023 var M3G Motorsport ett av de starkaste teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I förarmästerskapet slutade trion Hampus Ericsson, Emil Persson och Gustav Bergström trea, fyra och sjua vilket i sin tur gav andra plats bakom Micke Kågered Racing i teammästerskapet.
Ericsson och Persson har valt andra satsningar än Porsche Carrera Cup den här säsongen. Duon ersätts av Marcus Annervi, de två senaste årens mästerskapsfemma.
– Vi lyckades få till ett bra koncept så att Marcus kan köra med oss i år. Gustav och han har kört GT4 ihop så de känner varandra lite grann, vilket självklart är positivt, säger teamchefen och teamägaren Ronnie Bergström.
Har samarbetat förut
Det var säsongen 2021 som Gustav Bergström och Marcus Annervi delade bil i sex race i GT4 Scandinavia. En ung och grön Bergström och en Annervi, som ännu inte tagit steget till Porsche Carrera Cup Scandinavia, imponerade.
– Vi gjorde framsteg och avslutade med en seger i det sista racet, minns Annervi, som trivdes med att jobba under Ronnie, som är en erkänt skicklig Porsche-ingenjör med flera Carrera Cup-titlar på meritlistan.
– Det vi jobbade med då, och hur vi jobbade tycker jag fungerade mycket bra, säger Annervi och tillägger:
– Sedan dess har Gustav tagit stora steg i sin utveckling så det ska bli väldigt spännande att samarbeta med honom igen.
Intresset är ömsesidigt. Gustav Bergström ser fram emot att återigen få sex år äldre Annervi som teamkollega.
– Jag jobbar bra med Mackan, har alltid gillat honom och tror att han kommer att köra som satan nu när han inte kommer att ha en massa annat att tänka på. Det ska bli superkul att jobba med honom igen, säger 21-åringen från Saltsjö Boo utanför Stockholm.
Tände lågan
Egentligen var det inte meningen att Marcus Annervi, 27 år, skulle göra en fullskalig racingsatsning 2024. Efter några tuffa säsonger med eget team hade han tänk sig en lite lugnare säsong. Rollen som förare i kombination med att vara teamchef, med allt vad det innebär i form av administrativt och praktiskt arbete, hade tagit ut sin rätt.
– För mycket jobb tog fokus från bilkörningen helt enkelt, konstaterar han själv.
Därför blev heller inte resultaten de förväntade förra året. Annervi fick nöja sig med två pallplatser. Debutsäsongen 2022 vann han två race och stod på pallen vid ytterligare två tillfällen.
Med den starten var det många som trodde på föraren från Halmstad som en titelutmanare 2023. Men det blev Annervi alltså inte och han bestämde därför att dra ner på både tempo och satsning.
– Jag hade tänkt mig ett lite lugnare 2024 som förare, inte på den intensiva nivå en medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia innebär. Men jag gillar ju att köra tävlingsbil och när den här möjligheten dök upp tändes lågan. Det var som att hälla bensin på den, säger Annervi och skrattar.
Toppkandidat
Han medger att han är revanschsugen för den något bleka insatsen i fjol, men väljer ändå att ödmjukt ligga lite lågt i förhandssnacket. När den obligatoriska frågan om målsättning ställs svarar de två senaste årens mästerskapsfemma:
– Ja, jag vill väl byta ut den där femteplatsen i alla fall.
Teamchefen är inne på samma linje.
– Marcus är snabb när han vill och förväntningarna på honom är väl att han ska vara med topp fyra, topp tre, säger teamchefen.
Nytt kliv i år
När det kommer till sonen Gustav, som jämte Porsche Carrera Cup Scandinavia gör en intressant GT3-satsning i International GT Open, har inte Ronnie lika höga ”krav”.
– I mina ögon håller Gustav fortfarande på att lära sig en massa saker. Han tar ganska stora steg framåt utvecklingsmässigt, men vad det handlar om för honom är att jobba vidare och förbättra sig varje gång han är ute på banan, säger han.
Gustav Bergström racingdebuterade i Porsche Sprint Challenge säsongen 2021. Året därpå gjorde han sin första säsong i Porsche Carrera Cup och den här blir hans tredje i mästerskapet.
– Första året var det tuffaste året, såklart, men varje år tycker jag att jag har tagit steg i min utveckling, ganska stora steg fast de kanske inte syns så tydligt. Förhoppningsvis tar vi ett ännu större kliv i år. Det är tanken, säger han.
Går under radarn
Bergström, som hittills har en 17:e (2022) och en sjundeplats (2023) som slutplacering i mästerskapstabellen, vill givetvis vara med och konkurrera högre upp i resultatlistorna.
– Men man måste vara lite realistisk också. Jag ska ju ändå tävla mot exempelvis Lukas Sundahl som vunnit det här mästerskapet fem gånger och som i år gör sin tionde säsong. Han och flera andra sitter på en större bok av erfarenhet än vad jag gör.
Bergström slår ur underläge och ser ut att gilla den situationen.
– Ja, det är rätt skönt att inte ha så mycket blickar på sig. Inte nu i början på serien i alla fall. Det känns bra att gå under radarn och det är roligare att överraska än att prestera det alla förväntar sig.
Tufft program
Sin ungdom till trots är kanske Gustav Bergström den förare i mästerskapet som kommer bäst förberedd till premiären i Anderstorp 3-4 maj. Bland annat har han två omfattande tester i en Porsche 911 GT3 R bakom sig. En i Barcelona och en på Spa i Belgien.
Testerna har självklart varit en del av nedräkningen inför GT Open där Bergström, i team med rutinerade Porsche-föraren Nico Menzel, ska tävla för tyska Car Collection Motorsport på åtta internationella toppbanor den här säsongen. Dessbättre kolliderar ingen med de sex deltävlingarna i Porsche Carrera Cup.
– Det är en häftig satsning och jag bygger upp min erfarenhet på europeiska banor. Det är där jag helst vill vara och köra och det är där man utvecklas mest som förare. Men jag hoppas såklart att jag kan få lite utdelning av testerna utomlands på banorna här hemma och i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Bergström.