Framgången till trots var det inte Växjösonen utan en annan smålänning, comebackande Oscar Palm, som lyckades allra bäst i Norge. I sitt första inhopp för säsongen bokfördes han för en andraplats bakom Sundahl i det första heatet – och en seger i det andra!
– Två bra och roliga race. Bilen var super i båda och det var kul att få jobba med mitt nya team, Marklund Motorsport, sa en glad Palm.
WestCoast Racing tog hand om de resterande två pallplatserna. Hugo Nerman blev trea i det första och Roar Lindland tvåa i det andra. För Nerman var det första pallplatsen – efter fyra fjärdeplatser – under sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det där med att nå pallen är väl inget jag funderat så mycket över egentligen, men visst var det kul att den kom här och nu, sa Nerman som klockades för snabbaste varv i det första racet och därmed erövrade en bonuspoäng.
Roar Lindland, som kraschade under fredagens officiella test, tappade från fjärde till sjätte plats i det första racet. I det andra snodde han åt sig andraplatsen bakom Palm redan i den första kurvan och behöll den sedan hela vägen in i mål.
– Extra kul att leverera inför hemmapubliken, speciellt efter vad som hände i går, sa Lindland.
En stark insats bakom pallbesökarna svarade Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, för genom att köra upp sig från tionde till fjärde plats i båda racen. Han grundlade de fina placeringarna med två riktigt bra starter.
– Kvalet blev misslyckat för vår del, men i dag gick det betydligt bättre, konstaterade en glad Fredricsson, som förstärkte sin tredjeplats i tabellen med i och med lördagens insats.
Lika glad var inte Robin Hansson, tabelltvåa och främste utmanare till Lukas Sundahl, efter besöket i Norge. Förutom att han brottades med sjukdom hade han svårt att få till inställningarna på sin bil. Precis som Fredricsson saknade han grepp för bra varvtider i kvalet vilket gjorde han fick starta från femte och sjätte ruta i de båda racen. Han avancerade till fjärde plats i båda, men tappade och fick nöja sig med femte och sjätte plats i mål.
I Masters Cup (+ 40 år 991 II) kom Lars-Bertil Rantzow till Rudskogen med en ledning på 20 poäng och efter klasseger – och sjunde plats totalt – i det första heatet såg han ”säker” ut. Men i det andra fick såväl Christoffer Bergström som Magnus Öhman nytt hopp om att kunna snuva den rutinerade skåningen på titeln.
– Jag fick en smäll som gjorde att jag snurrade. Jag blev lite frustrerad, snurrade igen och tvingades bryta. Misstaget var mitt eget, medgav han.
Utan poäng från race två för Rantzow är tabellen hur jämn som helst i Masters Cup inför finalen. ”L-B” leder fortfarande men har nu bara ett försprång på fyra poäng till Bergström och sex till Öhman.
– Nu är det match igen, ler Öhman, som klassvann det andra heatet.
I Porsche Approved Cup (991 I) blev unge hemmaföraren, Emil Heyerdahl helgens man. Inte nog med att han skrällde med åttonde plats och avancemang till Q2 i kvalet. 17-åringen klassvann sedan lördagens båda heat efter tuff konkurrens från Edvin Hellsten och Hugo Andersson.
– Äntligen seger. Den har jag väntat på länge, jublade han efter det första heatet.
Efter det andra kunde han och Team Greenpower fira igen.
Insatsen i Rakkestad förde upp Heyerdahl till tredje plats i en tabell som fortfarande toppas av Hugo Andersson före Hellsten. Endast 13 poäng skiljer dem åt.
En annan norrman som gladde på hemmaplan var rallyföraren Mads Østberg. Han körde Porsches knallgula gästbil och gjorde det med den äran.
– Jag är tacksam över att jag fått möjligheten, trivs bra i bilen och försöker förbättra mig varje pass på banan. Men de ordinarie förarna i mästerskapet är snabba och jag är egentligen glad över att jag inte är sist, sa han efter det inledande racet där han blev 15:e man.
I det andra, som delvis kördes i regn, slog han till med en mycket respektfull elfteplats, placeringen bakom landsmannen Heyerdahl.
Efter sex deltävlingar är Porsche Carrera Cup Scandinavia framme vid final. Den körs på Mantorp park 4-5 oktober. Då avgörs om Lukas Sundahl, Lars-Bertil Rantzow och Hugo Andersson kan hålla undan i ledningen i sin respektive klass eller om någon kan snuva dem på titeln.