Medan trefaldige PCCS- och dubble rallycrossvärldsmästaren Kristoffersson var test- och kvalstarkast (placeringsraden 1-3-3) i trion nådde Skoog, som kört Porsche Carrera Cup Deutschland de tre senaste säsongerna, bäst placeringar i racen med an andra- och en femteplats. I det första heatet noterades han dessutom för snabbaste varvtid.
Unge formelbilsföraren Rasmus Lindh, som körde Porsche Sveriges gästbil, imponerad på många. I sin tävlingsdebut i en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) visade han fantastisk utveckling genom hela tävlingshelgen. I ett enormt starkt startfält var han sexa i Q1 vilket innebar avancemang till Q2 där han sänkte sin bästa tid ytterligare och tog en ny sjätteplats.
Sexa blev även hans placering i det första heatet. I det andra slogs han om en pallplats när han snurrade efter ett omkörningsförsök och föll tillbaka till nionde plats. Men på sin väg mot mål klockades han faktiskt för bästa varvtid!
– Men jag hade aldrig lyckats prestera så snabba varv utan Mtech Competitions insats. Alla i teamet arbetade på högsta nivå och gav mig en riktigt snabb racebil. Tack för det. Tack också Porsche Sverige för att jag fick chansen, sa Rasmus.
Ett stort tack till Porsche Sverige och ”alla som kom och hejade” riktade även Henric Skoog som med sitt tyska team, Huber Racing, var tillbaka i svensk racing.
– Det var verkligen kul att få köra på svensk mark igen, sa bland annat ”Henke” som alltså visade klassen med andraplatsen i det första racet.
När Johan Kristoffersson vann Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje gången 2015 gick han obesegrad genom mästerskapet. 13 raka segrar! Självklart var han sugen på fler i sin tillfälliga comeback, men efter ett starkt kval med dubbla tredjeplatser ville det sig inte riktigt för värmlänningen. Hans start i det första heatet var mindre bra och tidigt i racet gjorde han sig dessutom skyldig till en upplåsning som gjorde att han sedan tappade tid och placeringar.
I det andra heatet var Kristoffersson snabbast ur blocken från sin tredje startposition och tog ledningen. Men tävlingsledningen tyckte att hans start var lite väl bra och gav honom ett drive-troug-straff för tjuvstart.
– Jag har gjort väldigt många starter i rallycross genom åren och brukar känna rätt väl om jag har tjuvstartat eller ej. Jag måste säga att jag blev förvånad när flaggan kom ut, sa Johan som självklart hade velat åka hem med ett bättre facit i bagaget.
– Det är småsaker som gör det. Det har hänt en hel del sedan 2015. Utvecklingen går fort inom motorsport och det finns många duktiga team och förare som lägger ner hundra procent av sitt arbete i just den här serien, analyserar Kristoffersson, som resultatet till trots trivdes ganska bra på Mantorp Park.
– Det var kul att få göra ett inhopp. Porsche 911 GT3 Cup är en riktigt rolig bil att köra och den har dessutom lite mer effekt än den jag körde senast. Man har också gjort ett bra jobb med serien och allt runt omkring. Serien har växt och är riktigt proffsig nu.