Daniel Roos var en av de hetaste förarna i förhandssnacket inför säsongen 2023. Med sin snabbhet, erfarenhet och mångsidighet var det många som tippade honom högt upp i mästerskapstabellen.
Roos själv hade också höga ambitioner.
”Jag vill prestera på topp, mäta mig med de bästa. Målet för året är att hänga med och utmana femfaldige mästaren Lukas Sundahl, som är en riktig Porsche-specialist. Om jag lyckas återstår och se…” sa han bland annat en intervju inför säsongen.
Hårdare än väntat
Någon titelutmanare blev aldrig Roos. En av anledningarna till det var att han inte körde samtliga deltävlingar. Ett löfte till Erik Behrens i ALFAB Racing innebar nämligen att Roos missade alla fyra race i Fällfors. Då körde han McLaren i GT4 Scandinavia på Spa i Belgien i stället.
En annan anledning till att Roos inte var med och slogs allra längt upp i resultatlistorna var att han inte riktigt hittade hem i Porsche 911 GT3 Cup (992) så snabbt som han hade hoppats på.
Norrlänningens engagemang i två olika serier och bilar var inte helt enkelt att hantera skulle det visa sig.
– Det tog hårdare än vad jag trodde det skulle göra när man som jag börjar bli gammal, skämtar Roos.
– Att köra båda mästerskapen tog mycket tid i anspråk vilket gjorde att jag inte kom helt förberedd till tävlingarna. Förutom att det är svårt att hoppas in i en cupbil och prestera direkt så blev det även lite hattigt med de ständiga bilbytena. Från lite motorsvagare McLaren med ABS ena helgen till Porsche 911 GT3 Cup (992) nästa. Det var inte helt enkelt, konstaterar han och medger samtidigt:
– Dessutom var vi inte riktigt där set up-mässigt.
Siktar mot toppen
Sett till resultat nådde Roos en tredjeplats som bäst i kval och fjärdeplats i race. Den sistnämnda kom i det andra heatet på Gelleråsen Arena. Femteplatserna i Le Mans och i det avslutande heatet i Norge var andra starka prestationer av Fragusföraren, som till slut gjorde bokslut på en sjätteplats i mästerskapstabellen. Längre ner än vad han själv och många andra hade hoppats på och förväntat sig.
Men då var då och nu är nu, som tidigare förbundskaptenen i fotboll, Janne Andersson, brukade säga. I år tar Daniel Roos och Fragus Motorsport ny fart mot toppen. För självklart är det dit man siktar.
– Vi ser Daniel som en titelaspirant i år också, slår Robin Hansson i teamledningen fast.
Möjligheten att kunna fokusera på en biltyp och ett mästerskap gör självklart stor skillnad.
– Innan första deltävlingen i fjol hade jag bara roll outen och en testdag i benen. I år ska vi göra det på riktigt, säger en inspirerad Roos, som faktiskt gjorde första testen redan i höstas, bara ett par veckor efter finalen på Mantorp Park.
I vår väntar dessutom tester utomlands.
Kan bli tre
Klart hittills är att Fragus Motorsport mönstrar samma ordinarie uppställning som 2023: Daniel Ross och Hampus Hedin. Den sistnämnde slutade på sjunde plats i Pro Am-klassen sedan han erövrat sin första pallplats i Carrera Cup-karriären då han blev tvåa på Scandinavian Raceway i premiären.
Men det är inte säkert att laguppställningen slutar där. Fragus Motorsport har kontakt med flera förare med sikte på Porsche Carrera Cup 2024. Sannolikheten att teamet kommer att driva ytterligare en bil i mästerskapet är därför stor.
Nyligen presenterade man dessutom Wilmer Wallenstam i Porsche Sprint Challenge, men även han väntas få en teamkompis innan säsongen drar igång.