Gustav Krogh klassvann (GT4-kategorin) båda heaten i Porsche Sprint Challenge på Rudskogen Motorsenter förra året. Samma helg fick Ola Nilsson till en önskerepris i Porsche Carrera Cup. Precis som 2022 vann han nämligen alla tre race på den norska banan.
I dag kör den unge dansken för Mtech Competition och sitter i Nilssons vinnarbil från i fjol. Efter en lite trevande inledning har Krogh verkligen fått upp farten. Hemma på Jyllandsringen i Danmark tog han sin första pallplats genom att bli tvåa i det andra heatet. Senast på Gelleråsen Arena kom pallplats nummer två när slutade trea bakom Lukas Sundahl och Marcus Annervi i race två.
Kommer första segern i Norge?
– Jag vet att jag sitter i en snabb bil inför den här tävlingshelgen. Jag har hört mycket om ”vinnarbilen i Norge” och jag kommer givetvis att göra allt som står i min makt att förlänga segersviten, men det är värt att notera att jag fortfarande är en förare i utveckling och att jag har mycket att lära, säger Krogh och tillägger:
– Jag är mycket mer bekväm med bilen nu än i början på säsongen, men jag är inte förra årets mästare.
Med dubbla pallplatser och därtill en femte och en sjätteplats i de två senaste deltävlingarna har Krogh fått in 61 poäng på kontot. Formmässigt är bara mästerskapsledande Sundahl (101 poäng) och Robin Knutsson (71) bättre.
Krogh tackar teamet, Mtech Competition, för framgångarna.
– Att tävla för Mtech är en fantastisk upplevelse och en möjlighet för mig personligen att växa som förare. Stödet och det hårda arbetet från hela teamet har visat att vi är på rätt väg. Vi har erövrat två pallplatser och gått hårda kamper i toppen mot de bästa. Jag är redo för mer och med detta fantastiska team bakom mig är jag mer än 110 procent säker på att vi kan sträva efter ännu mer.
Krogh medger att det är frestande att stirra sig blind på mästerskapet och kanske blicka uppåt i tabellen. För att behålla fokus tar han hjälp av tidigare racerföraren och landsmannen John Nielsen. Han sa: ”För att komma i mål först måste du först komma i mål”.
– Målet i år var att lära mig så mycket som möjligt så jag tar ett pass i taget. Självklart älskar jag att tävla och att tänja på gränserna, jag har rätt verktyg i form av team och bil och jag kommer att göra mitt allra bästa för att slå inte bara mina konkurrenter utan även min egen varvtid varv efter varv.