Formelbilsstjärnorna Dennis Hauger och Linus Lundqvist har varit populära och uppskattade gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia tidigare. På Le Mans gör norrmannen sitt femte inhopp i mästerskapet. För Lundqvist blir årets gästspel det tredje.
– Det är en fin atmosfär i Porsche Carrera Cup Scandinavia med många duktiga människor. Dessutom är Porsche 911 GT3 Cup en fantastisk tävlingsbil att köra, säger Hauger som är tävlingsfri i FIA Formula 2 den aktuella helgen.
Linus Lundqvist ser också fram emot en ny medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag är jätteglad att få vara tillbaka i mästerskapet och att återigen få tävla hemma i Sverige. Det är nästan fyra år sedan jag körde deltävlingen på Scandinavian Raceway i Anderstorp, säger han.
Båda kommer att tävla för Porsche Experience Racing.
”Svår uppgift”
Dennis Hauger, 20 år, är som sagt först ut. Den unge norrmannen kommer direkt till klassiska Circuit de la Sarthe i Le Mans från Barcelona och årets sjätte deltävling i FIA Formula 2.
– Det blir en svår uppgift att utan förberedande träning hoppa in i bilen på den här långa banan och möta de franska 911-specialisterna på deras hemmabana, konstaterar Hauger som i förhållande till flera av sina konkurrenter i det skandinaviska mästerskapet har en hel del vana av stora, internationella banor.
– Banorna i Skandinavien är mer tekniska och trånga. På Le Mans blir det mer höghastighetspartier som jag är van vid. Men jag är säker på att de andra förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer att hantera det fint, säger han.
Kommer göra allt
Under sitt debutår i FIA Formula 2 blev Hauger tionde man. I årets mästerskap ligger han just nu på femte plats i efter bland annat en seger i Melbourne och en andraplats i premiären i Bahrain.
Hauger, som bland annat vunnit Italienska F4-mästerskapet (2019) och FIA Formula 3 (2021), är Red Bull Junior Team Driver.
Sin höga kapacitet har han gett prov på i många av sina tidigare starter i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 2020 nådde han tre tredjeplatser i Anderstorp och tog målflagg som tvåa i säsongens avslutande heat på Ring Knutstorp.
I fjol blev det ytterligare en pallplats för den unge gutten efter ett starkt kval på Drivecenter Arena i Fällfors. Hauger slutade tvåa i det inledande racet och låg tvåa när han, precis som flera andra toppförare, vattenplanade av i regnet i heat två.
2022 deltog Hauger dessutom i deltävlingen på Rudskogen Motorsenter där han noterades för placeringsraden 5-5-4.
Hauger har alltså varit både tvåa och trea i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kan första segern komma i Frankrike?
– Haha, det hade varit fint. Det blir en svår uppgift att vinna med tanke på det stora startfältet och alla fransmän som känner banan väl, men jag kommer att göra allt jag kan för att komma så högt upp som möjligt i resultatlistan, försäkrar han.
Indycar är målet
Linus Lundqvist, 24 år, är formelbilstalangen från Stockholm som via titlar i såväl Formula STCC Nordic (2016) som brittisk Formel 3 (2018) hittat vägen till amerikansk racing. På andra sidan Atlanten triumferade han i Formula Regional år 2020 och säsongen därpå fick han sitt definitiva genombrott i USA då han slutade trea i Indy Lights och fick testa för Andretti Autosport i Indycar Series.
2022 följde Lundqvist upp ovan nämnda framgång med att köra hem Indy Lights i överlägsen stil. På sin väg mot titeln stod han på pallen vid inte mindre än nio tillfällen, fem gånger som segrare.
Sedan fjolårets succé har Lundqvist bland annat kört det officiella Rookie-testet i Formel E och testat på oval för Rahal Letterman Lanigan Racing. Förhoppningen är att han får debutera i Indycar innan säsongen är över.
– Jag jobbar så hårt jag bara kan för att det ska bli verklighet. Mitt mål nu är självklart att göra så många race och tester som möjligt den här säsongen, men även att positionera mig bra för 2024 då målet är en heltidsstyrning i Indycar, säger Lundqvist som bor i Indianapolis där många av teamen har sina baser.
– Jag har kontakt med alla team i Indycar och finns på plats på tävlingar i mästerskapet. Men det är mycket som ska falla på plats för att nå hela vägen fram. Det handlar om tajming, pengar, politik. Ja, lite allt möjligt, så det är en fin balansgång man måste gå där.
Lite revanschsugen
I väntan på att få chansen passar ett nytt inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia bra för Linus Lundqvist. Sin första start i mästerskapet gjorde han på Gelleråsen Arena 2018. På grund av ett inställt kval fick Lundqvist som gästförare starta från 20:e ruta, men körde upp sig hela vägen till sjunde plats i de båda heaten.
– Två jättebra race i vilka jag tror att jag med mina omkörningar bjöd på lite show, säger han.
I Anderstorp året efter kvalade Lundqvist som tvåa i Q1 och startade från den positionen i det första racet. Han låg också tvåa när han var inblandad i en kollision och tappade ner till 13:e plats.
I det andra racet blev han femma.
– Vi gjorde ett bra kval, men det blev väldigt tight i racen, minns han och medger med tanke på resultaten hittills:
– Lite revanschsugen är jag och förhoppningsvis kan vi bjuda på mer show och vara med och slåss i toppen igen. Det ska bli kul att vara tillbaka.
Mycket körtid
Att det är på Drivecenter Arena i Fällfors som Lundqvist gör comeback i mästerskapet passar honom bra. Årets Norrlandsturné innehåller nämligen två deltävlingar. En den 30 juni och ytterligare en dagen därpå.
– Dubbelhelg. Många race och mycket körtid vilket var en av anledningarna till att vi tyckte att det här skulle kunna funka. Jag får rätt mycket körtid i bilen och det är något jag letar efter nu när jag inte deltar i något mästerskap på heltid den här säsongen.
Drivecenter Arena är helt ny för Lundqvist, liksom senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup.
– Mycket som är nytt. Därför är det bra att vi har testdag där uppe den 29 juni, konstaterar Lundqvist, som verkligen ser fram emot inhoppet.
– Jag är jättetaggad. Det är alltid roligt att komma hem till Sverige och tävla. Det väcker många roliga minnen till liv.
Porträttbilder Linus Lundqvist.
Foto: Mattias Persson