I teammästerskapet är det möjligt att köra hem 90 poäng totalt i de två avslutande heaten i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men då krävs att samma team blir etta och tvåa med sina ordinarie mästerskapsförare i båda racen. Gästförare räknas inte.
Fjärdeplacerade Sundahl Racing är ett enbilsteam och kan därför som mest ta 50 poäng (25+25). Det räcker inte för att blanda sig i tätstriden.
Mtech Competitions möjligheter är större. Åtminstone på pappret. Inför finalen är de visserligen 57 poäng bakom ledande Steber Racing, men å andra sidan har Mtech som enda team i tabelltoppen fyra förare: Hampus Ericsson, Magnus Öhman, Thomas Karlsson och prins Carl Philip. Resultatet för de två främsta räknas.
Steber Racing har en hand på pengarna inför finalen. På Mantorp Park drygade teamet från Falun ut sitt försprång till Fragus Motorsport och har en ledning på tolv poäng.
Förutsättningarna för teamens förare skiljer sig emellertid åt. Fragus Motorsports ankare, Pontus Fredricsson, kan köra avslappnat. Redan på Mantorp Park säkrade han andraplatsen bakom Lukas Sundahl i förarmästerskapet och har därför ingen press på sig.
För Steber Racings ”etta”, Hugo Andersson, är det mycket som står på spel. Han är nämligen inblandad i en het duell om bronsmedaljen och 50.000 kr i PCCS. Andersson är trea i tabellen inför finalen, men skuggas av både Hampus Ericsson och Edvin Hellsten. Bara åtta poäng skiljer trion åt inför avslutningen.
Ställningen i teammästerskapet inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.
1) Steber Racing, 342 poäng
(Hugo Andersson, Patrick Rundquist)
2) Fragus Motorsport, 330
(Pontus Fredricsson, Hampus Hedin)
3) Mtech Competition, 285
(Hampus Ericsson, Magnus Öhman, Thomas Karlsson, Carl Philip Bernadotte)
4) Sundahl Racing, 274
(Lukas Sundahl)
5) Nova Racing, 142
(Edvin Hellsten)
6) Team Pampas, 83
(Christoffer Bergström)
7) Prido Racing, 76
(Krister Andero)