– Det trodde jag inte med ett halvvarv kvar, sa en glad och förvånad Ola som länge alltså såg ut att bli trea.
– En märklig seger, men vi tog den, konstaterade han vidare.
I kampen om Porsche Carrera Cup-titeln gick Nilsson, tack vara segern, upp på lika många poäng som Lukas Sundahl som var femma i mål.
Från den positionen startade också smålänningen, men redan på det första varvet fick han se sig passerad av såväl Hampus Ericsson som Pontus Fredricsson. Sundahl försökte efter det hitta en lucka på Fredricsson, men hade inte farten för att passera. Mot slutet av racet fick han ge upp den kampen för att i stället hålla Edvin Hellsten bakom sig. Sundahl låg sjua när Annervi och Rosenqvist gick ihop.
Rosenqvist fullföljde och tog målflagg som nionde man, placeringen bakom IndyCar-kollegan Marcus Ericsson. Marcus Annervi tvingades bryta.
Efter målgång diskvalificerades Rosenqvist och han fick även med sig ett straff in i det andra heatet – fem platsers nedflyttning på gridden. I stället för pole position kommer Värnamoföraren att starta från ruta sex.
Det är inte bara kampen om titeln som blir dramatisk i det sista racet. Även om tredjeplatsen i mästerskapet är det nämligen stenhårt. Emil Persson parkerar på tredje plats, bara tre poäng före Hampus Ericsson.
I Porsche Approved Cup tog Andreas Ahlberg en viktig seger efter ett starkt race. Ahlberg startade fyra positioner bakom främste konkurrenten, Hannes Morin, men redan i inledningen tog hans sig förbi. Morin hakade på, men senare i racet gjorde han ett misstag i Mjölby-svängen, halkade av och tappade flera placeringar.
I mål var Morin bara sexa i klassen, vilket gör att Ahlberg har tydligt guldläge inför avgörandet. Dalkarlen toppar tabellen 24 poäng före den unge Umeå-föraren.
I teammästerskapet kom avgörandet redan i heat ett. Micke Kågered Racings mannar, Lukas Sundahl och Andreas Ahlberg, tog tillräckligt många poäng för att tvåan Fragus Motorsport inte ska ha någon chans att komma ikapp. Micke Kågered Racings ledningen är 58 poäng med 50 kvar att köra om.