– Det kommer att bli roligt att köra Porsche igen, speciellt på lite mindre och trängre Gelleråsen som jag verkligen gillar. Men jag har absolut inga krav på mig själv inför mitt inhopp i mästerskapet. Nivån på Porsche Carrera Cup Scandinavia har blivit väldigt hög. Det är många i startfältet som verkligen skruvat upp tempot och efter tre deltävlingar i årets mästerskap kommer de varma i kläderna till Karlskoga. Jag tycker det ska bli roligt att delta, men har inga höga förhoppningar utan önskar kunna göra bra race och utifrån min egen fart prestera såsom jag hoppas, säger 29-åringen från Boliden vars huvudfokus motorsportmässigt ligger på rallycross.
Han har redan två EM-titlar och ser ut att vara på väg mot en tredje, i RX1-klassen. Halvvägs in i mästerskapet toppar han tabellen på 52 poäng. Ner till jagande Janis Baumanis och Andreas Bakkerud är det 17 respektive 19 poäng.
– Vi har haft en fantastisk bra start på mästerskapet, och det bästa är att farten varit så bra. Vi har verkligen varit snabbast genom tävlingshelgerna och håller det här i sig finns möjligheter till en tredje europatitel. Men det är inte över förrän den feta damen sjunger och jag kommer verkligen inte att ta ut något EM-guld i förskott. Det är mycket hårt arbete kvar innan vi står där, säger Marklund som kör en Hyundai i20 för det finska teamet SET Promotion.
I Kanonloppet på Gelleråsen Arena blir det i stället en Porsche 911 GT3 Cup (992) Marklund ska tygliga. Hans enda erfarenhet av bilen fick han på vårens rollout på Mantorp Park.
– Jag själv tyckte att det var lite svårt, dels för att jag inte kört banracing sedan Carrera Cup-premiären på Ring Knutstorp våren 2021, men också för att jag fick en helt ny bil att hantera. Den krävde lite ny körteknik så jag hade lite svårt att få upp tempot. Men jag fick lite förståelse för bilen och nu, en bit in i mästerskapet, tror jag säkert att teamet lärt sig mycket och därmed kan bidra till att jag får en bättre känsla i bilen, säger Marklund.