År 2020 satt Gustav Bergström i en racerbil för första gången. Han fick testa en Porsche 718 Cayman GT4 på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
– Och blev helt såld, medger han och ler.
Hockeysatsningen lades på is och Gustav bestämde sig för att styra in på pappa Ronnies stora intresse – motorsport. Sedan dess har allt gått i hundra knutar.
– Det har gått extremt fort. I mitt huvud känns det som om jag har sysslat med det här i hundra år.
En känsla lätt att förstå. Efter debuten i Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2021 har Gustav Bergström kört många olika biltyper och tävlat i flera olika mästerskap. I två sporter, racing och rallycross.
Bergström har tävlat i GT4 Scandinavia, 24-timmars i Dubai, 12-timmars i Mugello, VM och EM i rallycross, RallyX Nordic – och Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag har kört det mesta på så kort tid. Därför känns det som om jag varit med ett tag, men det har jag ju inte.
Stora framgångar
Ändå har framgångarna kommit slag i slag för 20-åringen från Saltsjö-Boo. Allt från pallplats i Porsche Sprint Challenge Scandinavia till klasseger i Dubai 24-timmars och, inte minst, tre tredjeplatser som Rookie i rallycross-VM. Bland annat.
Och på vägen har det blivit många, många mil bakom ratten.
– Men inte tillräckligt många. Det behövs mer. Än så länge har jag varit med i ytterst få situationer, så jag vet inte riktigt alltid vad som är bäst att göra. Det är den erfarenheten jag saknar mest, och så klart att använda nya däck, kval och förberedelser. Allt sånt där är fortfarande nytt för mig.
Gustav Bergström har en fantastisk stab runt sig. I rallycrossen är teamkompisarna, femfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby hans mentorer. I racingen finns såklart pappa Ronnie där, liksom tidigare Porsche Carrara Cup-mästaren Edward Sandström. Den sistnämnde är förarcoach åt MG3 Motorsports samtliga tre förare, Gustav Bergström, Hampus Ericsson och Emil Persson.
Lyckad premiär
Av ovan nämnda, och fler därtill, får Bergström mycket hjälp i sina dubbla motorsportkarriärer, men erfarenhet av tävlingssituationer kan han bara få genom att tävla. Och sedan starten 2021 har den unge stockholmarens kalender varit snudd på full varje säsong.
2023 är inget undantag, även om fokus i år i första hand kommer att ligga på Porsche Carrera Cup Scandinavia. I fjol stod han över deltävlingen på Rudskogen Motorsenter på grund av en kalenderkrock. I år kör han samtliga tävlingar och starten på mästerskapet blev riktigt lyckad. Från elfte startposition körde Bergström upp sig till sjätte plats i det andra heatet på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Personbästa och ytterligare ett bevis på att han hela tiden tar steg framåt i sin utveckling.
– Det är mitt mål att alltid bli bättre för varje gång jag är ute på banan. Jag har aldrig åkt så fort i Anderstorp som jag gjorde nu. Att med min erfarenhet hitta åtta tiondelar på ett år tycker jag är hyfsat okey.
Såld på första varvet
Kommande veckoslut väntar något helt annat än Scandinavian Raceway för Gustav Bergström och de andra förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia – Le Mans, Circuit de la Sarthe och 64 startande i ett unikt samarrangemang med Porsche Carrera Cup France.
– Ett getingbo, det kommer att bli fantastiskt spännande, säger Bergström och är tacksam över att han faktiskt upplevt något liknande tidigare i sin korta karriär.
– Dubai 24-timmars med 85 startande, så jag vet i alla fall hur det är ute på banan med så många bilar.
Tävlingen i Frankrike är supportrace till Le Mans 24-timmars, en tävling som Gustav Bergström drömmer om att en gång få vinna. Men den står inte överst på listan. Det gör ett annat långlopp.
– Nürburgring 24-timmars. Just nu tycker jag att det är det fränaste som finns, säger han entusiastiskt.
– Självklart vore det jättekul att få vinna Le Mans också, men grejen med Nürburgring är att det är en så speciell bana. När jag var nere i Tyskland och körde VM i rallycross där förra året passade jag på att testa banan och blev såld redan på det första varvet, berättar han.
Unik uppladdning
Men först gäller alltås Le Mans och som förberedelse inför äventyret i Frankrike har Bergström bland annat kört Circuit de la Sarthe i simulator. Det är han såklart inte ensam om, men vi törs lova att ingen annan förare i startfältet haft samma uppladdning inför tävlingen som den unge svensken – rallycross-VM i Portugal.
– Jag har förberett mig på bästa sätt genom att sladda så in i helsike på Montalegre-banan. Snart märker vi om det var ett vinnande koncept eller inte, säger Bergström och skrattar.