Lukas Sundahl, Sundahl Racing, kom till Mantorp Park med en ledning på 15 poäng. Förutom det relativt stora försprånget talade statistiken till hans fördel. Senast en förare tappade ledning och titel under en finalhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia var 2006.
– Med tanke på det vill man ju inte vara den som förlorar, sa han dagarna innan epilogen.
Det blev han inte heller. Tvärt om sällade sig Sundahl till den skara förare som sedan premiärupplagan 2004 vunnit mästerskapet två år i rad. 2020 kan han bli den förste att ta tre raka titlar.
– Vi får se vad som händer nästa år. Vi har inte bestämt något ännu, måste smälta det här först, sa teamchefen Per Sundahl, Lukas pappa, minuterna efter att segern var säkrad.
Jämn och stabil
Lukas Sundahl och Robin Hansson var favorittippade redan innan premiären i Skåne i våras. De har levt upp till högt ställda förväntningar genom att turas om i ledningen på mästerskapet under hela säsongen.
I sluttabellen är smålänningen tolv poäng före göteborgaren.
I fjol vann Sundahl mästerskapet på speed. I år tog han guldet på stabilitet. Flest racesegrar erövrade Hansson. Segern i det avslutande racet var hans sjunde under säsongen.
– Man kan nog säga att jag vinner på jämnhet även om det gått lite upp och ner under säsongen, konstaterar Sundahl, som valde att köra taktiskt och inte ta några onödiga risker i finalen.
– Jag kom med hit med 15 poängs ledning och visste att det skulle mycket till om jag skulle förlora den, så varför ta några onödiga risker? När Robin körde om mig i ledning i det avslutande racet tänkte jag bara varsågod. Andraplatsen räckte gott och väl för min del.
Supercupen för Hansson
I ett starkt startfält med bland annat gästförare som Oscar Palm (etta och sexa i finalracen), Johan Kristoffersson (7-10 – dömd för tjuvstart i ledning i det andra), Henric Skoog (2-5), Rasmus Lindh (6-9 i Porsche Sveriges gästbil) och Richard Wagner (9-bröt), visade Hansson klassen med två pallplatser. I det första heatet var han trea bakom Palm och Skoog. Det andra vann han som sagt.
– Jag gjorde vad jag kunde i dag, men Lukas knöt ihop säcken så det är bara att gratulera, sa Hansson som med Fragus Motorsport kommer att köra vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia jämte en satsning i Porsche Mobil1 Super nästa år.
Nyheten offentliggjordes under finalhelgen och efter det sista racet bekräftade Robin Hansson att han, självklart, blir en av förarna i den satsningen.
Pallen för Fredricsson
Prispallen efter säsongens sista heat blev symbolisk för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019. Förutom Robin Hansson och Lukas Sundahl klev nämligen Pontus Fredricsson upp på den – som trea i racet och i hela mästerskapet. Fredricsson har tagit ett stort kliv i sin utveckling den här säsongen och pallplatsen är hans första i mästerskapet.
Bakom Fredricsson är det dubbelt WestCoast Racing i tabellen. Rutinerade Roar Lindland höll undan till fjärde plats och femma slutade årets nykomling, Hugo Nerman.
Rantzow höll undan
I Masters Cup, klassen för förare över 40 år, segrade Lars-Bertil Rantzow efter en spännande avslutning där teamkompisen i Mtech Competition, Magnus Öhman, verkligen bjöd upp till kamp. Öhman klassvann båda racen före Rantzow, men det räckte ändå inte för att peta ner veteranen från Skåne från tronen. Rantzow blev mästare med två poängs marginal.
– Vi har gjort en bra säsong både jag och Magnus och ärligt talat hade det inte svidit om han stått här som slutsegrare i stället. Han har utvecklats mycket under säsongen samtidigt som jag, speciellt under den andra halvan, gjort lite för många misstag. Tillsammans har vi vunnit 13 av 14 race och vi är de enda två Masters-förarna som – två gånger om dessutom – stått på pallen totalt i mästerskapet, sa Rantzow.
Stolpe in för Hugo
Jämnt och dramatiskt ända in på mållinjen var det även i Porsche Approved Cup, klassen i klassen där förarna tävlar i med Porsche 911 GT3 Cup (991 I). 17-årige Hugo Andersson kom till Östergötland med 13 poängs försprång på Edvin Hellsten, men efter det första heatet hade det minskat till åtta sedan Andersson fått fel på bilen och haltat i mål som femma.
– Det är något med motorn, bilen går bara på fem cylindrar, konstaterade en orolig Andersson.
På fem cylindrar tog han sig även an det avslutande racet. Det var han tvungen att fullfölja för att ha en chans att behålla sin ledning. Dessutom fick inte Hellsten vinna.
Andersson tog sig i mål, på 21:a plats totalt. Och Fredrik Ros räddade titeln åt sin teamkompis genom att följa upp klassegern i det första racet med en ny i det andra.
– Helt fantastiskt! I fjol förlorade jag tredjeplatsen i mästerskapet med en enda poäng. I år hade jag stolpe in och erövrade titeln med samma knappa marginal, sa en överlycklig Andersson och kramade om Fredrik Ros.