Anders Steiners namn har figurerat i Porsche-kretsar under några år. Skälet är bland annat inköp av flera cupbilar, tävlande i Porsche Sports Cup Scandinavia och flitigt track day-deltagande både här hemma och utomlands.
– För fyra år sedan var jag med om en olycka, slog i huvudet, fick hjärnblödning och tappade talet, berättar han.
Resan tillbaka blev lång och tuff.
– Men för två år sedan kände jag mig hyfsat återställd och bestämde mig för att jag skulle ta vara mer på livet.
Göra något kul
Steiner, som bland annat driver företag i fastighetsbranschen, drog ner på arbetet, ägnade mer tid åt familjen och tänkte dessutom:
– Nu måste jag göra något som jag tycker är kul, inte bara jobba.
Valet föll på motorsport, ett intresse han alltid haft, men som han inte hunnit med på grund av jobb och företagsengagemang.
Men nu blev det av. Steiner köpte en Porsche 911 GT3 Cup (997) och började testa.
– Och på den vägen är det, säger han och ler.
Påhejad av andra
997:an ersattes snart av en 991:a och i slutet på förra året bytte Steiner upp sig till en Porsche 911 GT3 Cup (992), bilen som sedan några säsonger tillbaka gäller i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag provkörde den i Spanien i vintras och har tävlat med den i PSCS här hemma under våren.
I Porsche Sports Cup Scandinavia har Steiner, som bor i Stenungsund, dominerat sin klass, 5D, med flera segrar. I takt med framgångarna där har såklart tanken på att prova vingarna i Porsche Carrera Cup fötts. Inte bara hos honom själv.
– Marcus Annervi, som jag känner väldigt väl, har jagat på mig. Magnus Karlsson på Mtech, Svante Andersson plus några till har också tyckt att det skulle vara kul om jag kunde vara med, säger Steiner och fortsätter:
– Så då tänkte jag att jag får väl testa då. Beslutet tog jag för en och en halv månad sedan ungefär.
Tufft utan ABS
Mekanikerna i egna teamet Steiner Racing monterade bort ABS-systemet på bilen och totalt har Steiner hunnit köra den i Carrera Cup-utförande vid fem testtillfällen, senast på Gelleråsen Arena den 5 augusti.
– Men att köra bilen utan ABS är jättesvårt tycker jag. Jag bromsar alldeles för tidigt och låser upp ibland, men jag jobbar på det och ska väl lära mig det också med tiden, säger Steiner och tillägger med ett skratt:
– Jag behöver komma ner en sekund till för att vara med i botten.
Mycket av snacket under testet på Gelleråsen Arena handlade just om bromsteknik. Steiner fick värdefulla råd av unge teammanagern Victor Sjunnesson och Marcus Annervi gjorde besök i depåboxen för tips. Andra förare har också bidragit för att göra Steiners insteg i klassen så smidigt som möjligt.
– Jag måste säga att alla har varit väldig trevliga och delat med sig. Det är roligt med alla duktiga förare. Jag får en chans att lära mig och får väldigt mycket input. Det känns skitbra, säger han.
Fokus på utveckling
Glädjen är högprioriterad i Steiner Racings satsning, vars fortsättning ska utvärderas efter Kanonloppet.
– Vårt fokus är snarare utveckling än resultat. Det här är nytt för många i teamet och vi ska alla lära oss att göra rätt.
Steiners kompis Stefan Johansson, som gör sin första säsong i Porsche Sprint Challenge Scandinavia, klev i våras in i mästerskapet med ambitionen att inte komma sist.
• Har du ett likande mål?
– Ja, absolut, men i ärlighetens namn gör det inte så mycket att bli sist faktiskt. Men man vill inte bli varvad så det kanske kan bli en bra nivå, säger han med ett leende och avslutar:
– Sedan vill man självklart lära sig att köra fort.