Trea, trea, tvåa… M3G Motorsport har erövrat topplaceringar i Porsche Carrera Cup Scandinavia ända sedan debuten 2022.
Men någon titel har det inte blivit. Ännu.
Kommer den i år?
– Man är ju inte med för att delta, så är det ju, svarar Marcus Annervi, fjolårets silverman.
Det är självklart att 28-åringen från Oskarström strax utanför Halmstad vill kunna titulera sig Porsche Carrera Cup-mästare efter höstens säsongsfinal på Mantorp Park.
Han utmanade om titeln redan under sin första säsong i M3G Motorsport, men hade inte riktigt vad som krävdes för att snuva Lukas Sundahl på 2024 års titel, smålänningens sjätte i karriären.
På frågan varför Annervi inte vann svarar han:
– Jag hade två riktigt dåliga helger, Gelleråsen 1 och Danmark. De var en kombination av att vi inte var helt spot on på setupen och att jag inte var helt fokuserad utan gjorde för många egna misstag. Det är de man måste minimera för att kunna bli totalsegrare.
Sedan tillägger han självkritiskt:
– Visst är det ett teamjobb att få fram en bra bil, men sedan är man faktiskt ensam om att ta bra eller dåliga beslut bakom ratten.
Minimera misstagen
Dubbelseger i premiären, nollpoängare i Karlskoga efter att han bromsat på sig i ledning med ett par varv kvar att köra, teknikstrul i Danmark följdes av en minst sagt dramatisk avslutning på Mantorp Park där en heroisk mekanikerinsats blev avgörande för duellen om andraplatsen mellan Annervi och Daniel Roos.
Fjolårssäsongen var händelserik för hallänningen men det är historia nu. 2025 står för dörren och Annervi har en klar bild över vad han måste göra och förbättra för att ge sig själv en möjlighet att bli mästare.
Att minimera misstagen har han redan varit inne på. Men hur lyckas man med det?
– Vet inte, egentligen handlar det väl om att man inte ska vara överhet. Men det är lätt att säga nu, när man väl sitter där med hjälmen på huvudet vill man vinna, inte bli tvåa. Man är där för att ge järnet och gör man inte det känns det bara konstigt att köra, säger han och tillägger:
– Men ligger man på gränsen blir det fel ibland.
Ute efter fler pole positions
Annervis kvalfacit 2024 är många säkert avundsjuka på. Han prestationer i Q1 och Q2 innebar nämligen att han stod i första eller andra startled i tio av tolv race.
– Kvalen är alltid avgörande och hittills under mina säsonger i Porsche Carrera Cup har jag inte varit så mycket på pole. Jag var på bättringsvägen 2024, men jag har fortfarande mer att hitta.
Han håller med om att han kvalade okej förra säsongen.
– Mitt facit var inte dåligt, men inte bra heller. Kan man minimera från att ha ett spann från 1-4 till 1-3 så är det 25 procents förbättring. Det är det man får sikta in sig på, ha mer fokus på kvalet.
Fokus och fys
På det personliga planet har Annervi gjort en hel del förändringar till den här säsongen.
– Bland annat har jag sållat bort moment som tagit energi och fokus. Jag kommer exempelvis inte att köra lastbilen till tävlingarna, eller lasta och tvätta tävlingsbilen, ingenting sådant. Nu ska jag bara fokusera på att köra min Porsche 911 GT3 Cup, säger ”Mackan”, som sitt smeknamn till trots inte frossat i några räkmackor under vintern.
Inte på så mycket annat onyttigt heller.
– Fysträningen har sett lite mer radikal ut än inför säsongen 2024, berättar han.
- Föraroverallen sitter inte lika tight längre?
– Det vet jag inte, men vågen säger annat. Jag har fått åka och köpa ny garderob.
- Det är en tunnare Mackan vi kommer att få se under säsongen 2025.
– Det har som sagt inte varit så mycket räk-Mackan det senaste kan jag säga, men tunnbröds-Mackan (ha, ha) kanske jag inte är riktigt ännu.
Internationell utmaning
Vältränad och slim är annars en beskrivning som väldigt väl passar in på teamets andra förare, 22-årige Gustav Bergström från Saltsjö Boo. När detta skrivs har han redan hunnit med åtta tester inför sin internationella debut i GT World Challenge Europe, där han kommer att köra en BMW M4 GT3 EVO för belgiska Team WRT.
Utlandsutmaningen som omfattar tio deltävlingar på toppbanor i sju länder kommer att få Bergströms huvudfokus den här säsongen. Vid de tillfällen som kalendrarna kolliderar kommer han helt enkelt att välja GT World Challenge.
– Men jag älskar att köra här hemma och kommer göra som jag alltid gjort, göra mitt bästa i de tävlingar jag kör, säger han och tillägger:
– Men självklart så kommer jag att ge lite extra nu, prova och testa gränserna extra hårt när jag inte har en totalplacering att köra om riktigt. Däremot vill jag ta min första pallplats i mästerskapet och kommer att köra för det. Och ligger Annervi bra till kommer jag att och åka för att hjälpa honom framåt i mästerskapet.
Lyft hemma – pallen utomlands
Gustav debuterade med en 17:e plats i Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongen 2022. Året efter var han sjunde man, en placering han upprepade i fjol då han lyfte sig flera klasser både i kval och race. Han avancerade till Q2 i fem av sex tävlingar och var bland de sex främsta i hälften av racen. Närmast en pallplats var han på FDM Jyllandsringen där han blev fyra i det inledande heatet.
– Jag tycker nog att jag hade en del oflyt med påkörningar och annat. Jag fick inte riktigt visa vad jag går för, men ska försöka visa det i år, säger han.
I fjolårets internationella satsning i GT Open gick det bättre för den unge talangen, som uppenbart trivs som allra bäst på snabba, internationella banor. 2024 var han framgångsrik och uppmärksammad debutant med en seger – Barcelona – och totalt fyra pallplatser.
Siktet är högt ställt även i GT World Challenge Europe där Bergström kommer att köra såväl Sprintmästerskapet som Endurance Cup. Första deltävlingen avgörs på Circuit Paul Richard i Frankrike redan kommande helg, 11-13 april.
Kan bli ersättningsförare
Klart är att Gustav Bergström på grund av sin internationella åtaganden kommer att missa åtminstone två deltävlingar i Porsche Carrera Cup, FDM Jyllandsringen och finalen på Mantorp Park.
Därmed inte sagt att hans bil kommer att saknas i startfältet. Planer på att ersätta Bergström med en annan förare i de tävlingarna finns nämligen.
– Vi har tittat på några olika alternativ, sedan får vi se om vi får till det, säger teamchefen och teamägaren Ronnie Bergström.
Fakta
M3G Motorsport debuterade i Porsche Carrera Cup 2022, då under namnet Kristoffersson Motorsport. Teamets facit sedan dess ser ut enligt följande:
2022
3) Emil Persson
17) Gustav Bergström
Sexa i teammästerskapet
2023
3) Hampus Ericsson
4) Emil Persson
7) Gustav Bergström
Tvåa i teammästerskapet
2024
2) Marcus Annervi
7) Gustav Bergström
Trea i teammästerskapet