Med två race kvar toppar Kjelle Lejonkrans, som tävlar för Micke Kågered Racing, Pro Am-tabellen tre poäng före Oscar Löfquist. Tre poäng, det är i stort sett ingenting med tanke på att 54 poäng ska fördelas på Mantorp Park.
– Bonuspoängen för pole position och snabbaste varv kan bli avgörande. Tar jag alla fyra, samtidigt som vi delar på segrar och andraplatser, vinner jag med en poäng, konstaterar Löfquist, som i år har ett övertag på Lejonkrans när det gäller kval och snabbaste varv.
Med åtta pole positions och sju snabbaste varv har 35-åringen från Örebro tagit hela tolv bonuspoäng mer än sin 15 år äldre kollega.
Men säsongen hittills har också visat att Lejonkrans är vassast i starten och på den inledande varven i heaten. Där har han en tydlig styrka.
– Dessutom är han riktigt bred och svår att ta sig om, säger Löfquist och minns tillbaka på Kanonloppet där han låg bakom Lejonkrans i stora delar av båda heaten.
Hittade problemet
– Den tävlingen var en katastrof, säger Lejonkrans, som inte alls varit nöjd med sina senaste framträdanden i mästerskapet.
– Tittar vi på farten vi haft de sista tre racehelgerna så har vi ingen chans att vinna titeln. Efter fyra, fem varv har bilen dött chassimässigt.
Lejonkrans tystnar någon sekund och tillägger sedan:
– Men tisdagen efter Rudskogen var vi och testade på Mantorp Park. Då bytte vi ut flera saker på bilen och byggde dessutom om den en hel del, så nu känner jag mig rätt tillfreds faktiskt.
Grannar i Kumla
Även Oscar Löfquist gör resan till Mantorp Park med gott självförtroende. Senast på Rudskogen Motorsenter klassvann han båda heaten före just Lejonkrans, tog in 14 poäng och avancerade till andra plats i Pro Am-tabellen. Bara tre pinnar bakom sin klubbkompis och granne i Kumla.
Jo, Lejonkrans och Löfquist kan faktiskt beskrivas som grannar. Från sitt hus i Torp ser nämligen Lejonkrans till Norra Mos Backen där teamet Löfquist tävlar för, Kjellin Motorsports, har sin verkstad. Det som skiljer gårdarna åt är bara några hundra meter åkermark och ett järnvägsspår.
Ingen fika
Att Lejonkrans och Löfquist skulle vara med och slåss om Pro Am-titelen 2024 är ingen överraskning. I fjol var Lejonskrans tvåa, Löfquist fyra i mästerskapet.
Den sistnämnde inledde säsongen bäst ned en dubbelseger i premiären på Scandinavian Raceway och tog ledningen 14 poäng före Lejonkrans.
Den andra deltävlingen, Gelleråsloppet i Karlskoga, blev mindre lyckad för båda. Lejonkrans klassvann visserligen det första heatet, men i övrigt gick helgen i moll för de heta titelkandidaterna. Löfquist bröt det första heatet med tekniskt fel och i det andra dömdes han som vållande till den startkrasch som resulterade i att han själv, Gustav Bergström och Kjelle Lejonkrans tvingades bryta.
– Vår relation var bra, men blev väl lite sämre efter Karlskoga, medger Löfquist med ett leende.
– Med all rätt, garvar Lejonkrans och tillägger:
– Det är ju inte så att Oscar var den förste jag tänkte på att jag skulle dricka kaffe med på måndag efter tävlingen.
Stark upphämtning
I Gelleråsloppet övertog Albin Wärnelöv ledningen i Pro Am, sju poäng före Lejonkrans. Löfquist var bara femma, hela 21 poäng efter.
– Att jag skulle befinna mig i den här situationen inför finalen trodde jag inte när jag kom till Danmark med två nollor i bagaget och där tvingades starta sist i det första heatet som ett resultat av bestraffningen jag fick i Karlskoga, säger Löfquist.
På Jyllandsringen blev det dubbla pallplatser för samtliga i topptrion och efter utflykten dit jämnade det till sig i tabellen. Wärnelöv behöll ledningen, men hade nu Lejonkrans och Löfqvist bara tre respektive elva poäng bakom sig.
Efter dubbelsegern i Kanonloppet var Lejonkrans tabelletta för första gången den här säsongen, 17 poäng före Löfquist som från sin tredjeplats var en poäng bakom Wärnelöv.
På titeljakt
Senast på Rudskogen vann Löfqvist båda racen före Lejonkrans, gick förbi Wärnelöv i tabellen och inför avslutningen skiljer det som sagt bara tre poäng mellan närkingarna.
Båda vill självklart stå som Pro Am-mästare på Mantorp Park på lördag.
– Klart att jag vill köra hem Kjellin Motorsports första titel. Lite nervöst kommer det säkert att bli och för att lyckas gäller det att undvika misstag, säger Löfquist.
Lejonkrans har redan försäkrat sig om en titel i årets upplaga av Porsche Carrera Cup. Tillsammans med Lukas Sundahl och Albin Wärnelöv vann han nämligen teamtiteln åt Micke Kågered Racing i Norge.
Till helgen kommer Sundahl att bli Carrera Cup-mästare för sjätte gången. Titeln blev hans i samma stund som Robin Knutsson under måndagen tvingades lämna återbud på grund av en hjärnskakning. Lejonkrans vill naturligtvis se till att teamet bärgar en trippel.
– Det finns ingen annan plan än att jag ska stå överst på pallen på lördag, säger han.
Men för att Löfquist eller Lejonkrans ska vinna Pro Am så har de inte råd att fightas för hårt om titeln. En liknande situation som i Gelleråsloppet och mästerskapstrean Albin Wärnelöv kommer att ta chansen. Han har gjort ett lyft i år, är bara 22 poäng efter och har en förmåga att alltid ta sig i mål.